Gå til innhold
Fiskersiden

Fredning i Vorma - midlertidig opphevet!


Arnstein
 Share

Recommended Posts

Dette er omstridt, og en del lokale er sinte fordi mye av vinterfisket taes fra dem med dette fredningstaket.

Det har vært dykkerere som har gått over elva i det omtalte området som påstår det er gyteplasser der. Men i noe dårlig forfatning.

Jeg synes fredningsvedtaket er bra. Hvis de som mener det ikke er gytefisk får rett så er jo ingen skade skjedd.

Jeg kan ihvertfall rapportere at mine 7 ørreter som kom på land i høst hadde alle fettfinnene inntakt.

4 stk over 2.5kg.

1 på 870

2 på omkring 200g

I tillegg tok OLHEI en på 1.6 som også hadde fettfinnen inntakt.

Dette er innrapportert til Fylkesmann.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Mjøsørreten det refereres til er utsatt ørret i Mjøsa syd.

Disse ørretene blir satt ut med klippet fettfinne, og det er denne ørreten man mener slipper seg ned i Vorma og Svanfossen.

Jeg har ikke vært i kontakt med slik ørret i Vorma, men rapporteringskjemaet som finnes skiller på ørret med eller uten fettfinne. Det at ørreten har fettfinnen i behold er ikke noen garanti for at ørreten er stedbunden, men det er heller ingen garanti for at den ikke er det.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporten fra Vorma fra i fjor høst (som jeg leste en gang) konkluderte vel med at pga. økende mengder mudder/slam var det i praksis kun strekningen nedenfor Svanfossen som er mulig/sannsynlig gyteplass for ørret i Vorma. Fangstene til bl.a. Stein viser jo at det definitivt finnes en stamme villfisk i Vorma (tror det finnes mer vill ørret både i Glomma og Vorma enn mange tror[ :) ]), og å frede den eneste sannsynlige gyteplassen virker ut fra dette VELDIG fornuftig synes jeg!

Og hvis ørreten som tas i Vorma skulle vært næringsvandrende tamfisk og ikke gytefisk burde den vel ikke sett ut slik som de fiskene jeg har sett bilde av derfra tatt i november-januar? Her handler det vel om folk som savner muligheten til å fiske på gytefisk som det aldri skulle vært fisket på i utgangspunktet. Ser absolutt ikke at noen kan være skadelidende av at elvestrekningen blir fredet i denne perioden uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsvandrene tamfisk - hva er det for noe?

Nå er det engang slik at ikke all fisk som er gytemoden gyter hvert år, og i store vassdrag som Vorma og Glomma vil det være ganske mange slike. Inntil for ganske så få år siden sluttet de fleste å fiske i Vorma når det ble kaldt i været. Noen få fisket fra land på strekningen vi her snakker om. Så dukket det opp noen krye fiskere i diverse blader med stor ørret, og til dels "svart" fisk. Dette førte igjen til at det dukket opp noen meget ivrige fiskere med båt som i noen sessonger tilbrakte mange dager/timer på elva over en lang periode om vinteren og våren. Resultatet dukket selvsagt opp i lokalaviser og blader, og så er vi her vi er i dag.

Vorma er en regulert elv hvor vannstanden blir lavere og lavere etter nyttår frem mot vårflommen, og hvor en fra båt vil kunne drive et meget produktivt fiske når man har lært seg elva. Ved fiske fra land vil en aldri kunne oppnå samme effektivitet ved fiske ettersom det er umulig å få fisket alle steder fisken normal oppholder seg.

Så en start hadde vært å forby båtfiske i perioden vi snakker om. Da hadde man kommet langt på vei, og det hadde fortsatt vært mulig å ta en tur til elva med stanga.

At det finnes flere "typer" ørret i Vorma er helt sikkert, men hvor det kommer fra og hvor de gyter er en annen ting. Det er vel ingen grunn til å tro at ikke normalt gytende ørret kan slippe seg ned i Vorma på samme måte som utsatt fisk kan gjøre. Det samme gjelder vel også fisk fra Glomma. Hvor mange av de ca 10000 to-åringen som GLB setter ut i Mjøsa og Vorma hvert år som havner i Vorma vet jeg ikke, men det er i alle fall noen tusen. Og er all utsettsfisk i sjøer og elver fettfinne klipt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Her handler det vel om folk som savner muligheten til å fiske på gytefisk som det aldri skulle vært fisket på i utgangspunktet. Er det bare fisk som har gytt høsten i forveien som blir tatt der om vinteren? Er det ikke gjeldfisk der?

Uten å kjenne godt til situasjonen i Vorma synes jeg forslaget til Pronny om å kun tillate fiske fra land i vitermånedene høres fornuftig ut - dersom bestanden ikke tåler det "effektive" båtfisket. Vinterfiske etter ørret i rennende vann har jo absolutt sin sjarm, men selvsagt ikke hvis målet er utgytt fisk som ikke har fått spist seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Når 8 av 8 ørreter (selv om det er et tynt statistisk grunnlag viser det en temmelig entydig tendens) tatt av to av gutta på dette forumet har fettfinna intakt burde det kunne slå noe av beina under Åge Hansens konklusjon om at 95% av fisken er "menneskeskapt" slik han påstår. 95% er 19 av 20 ørreter. Da er det godt gjort å få 8 ørreter med fettfinna intakt og ikke få noen av de 152 andre som er fettfinneklippet. Tror det er noen egoistiske og til dels smålige hensyn som ligger til grunn her. Men uansett bør "Føre var"-prinsippet ligge til grunn i miljøspørsmål, slik Fylkesmannen går inn for. Det er vel neppe noen som tar dauer av å ikke få fiske svarte gyteørreter i Vorma vinterstid (meg inkludert), så det store offeret å måtte gi slipp på er det knapt. Jeg lurer i hvertfall på hvorfor man klarer å lage så mye fuzz rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere skriver så er den midlertidige fredningen av Vorma opphevet. Dette fordi Grunneierlaget var mot fredningen, det som videre kommer til å skje i saken er at Elveeierlaget vil oversende saken til Fylkesmannen og fiskeforvalteren i Akershus. Slik at de tar en avgjørelse i saken. Det vil altså bli opp til dem om Vorma skal fredes i gyte tiden (oktober til og med Januar), men mest sansynlig vil de gå inn for ett vern av Vorma som går fra oktober til april. Altså en fredningsperiode som er mye lengre enn den noen gang har hvert!

Nå skal det sies at dette setter noe av elvas unike fiske muligheter i fare i og med at elva er åpen hele året. Man kan altså ikke forvente å kunne gå i elva og fiske med flue på de første fjær mygg klekkingene i januar.

Men vi får håpe at dette er til elvas beste..

Mvh

Kent S

Fiskeoppsyn Vorma/Glomma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ha en større fredning i en overgangsperiode for å se hvordan dette påvirker ørretbestanden. Deretter kan man vurdere mer spesifikke fredningsbestemmelser, enten begrenset til art, en smalere tidsperiode eller avgrensede områder nettopp for å slippe sånn "diskriminering" av andre arter. Funker andre plasser, så det er ingen grunn til at det ikke skulle funke i Vorma. I Tyrifjorden kjørte de en (i og for seg litt kørka) fredning fra 1.-15. mai, i Randsfjorden er røyas gyteområder vernet i den aktuelle perioden, og i ganske mange elver stenger laksefisket tidligere enn sjøørretfisket. Man verner det man skal verne, og tillater annet biologisk forsvarlig fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig i det CB skriver, men i og med at det ikke en gang går ann å bli enige om ett vern av elva i gyteperioden en gang. (det er snakk om ca 1.8km av elva som var fredet nå, altså kunn de potensielle gyte områdene)Under det møtet som var angående fredning av elva, så kom det blandt annet påstander om at det var så mye ørret på elva att det var fare for at den ville spise opp all annen fisk i elva[ :) ], hvor de får slikt fra kan man jo lure på...Dette ble fremlagt som en påstand fra en av de som er for vinter fiske[ :o )]

Når det gjelder stedegen stamme eller "menneskeskapt ørret", så er det klart at det er endel av de finneklipte (utsatt), men så lenge set er usikkert om det er en stedegen stamme, noe bla Stein Johnsen var sikker på at det var etter sine undersøkelser, bør man frede i gytetiden. Det vil bli søkt om midler til videre undersøkelser av dette, hvis konklusjonen da blir at det er en egen Vorma stamme må man gjøre noe med den fisken man setter ut..

Kan også opplyse at de utsatte fiskene er hunderørret.

De lærde strides ikke, det var i allefall ikke det intrykket jeg fikk[8)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bli enige, får man bli enige om å være uenige. Man fremmer ikke akkurat sin egen sak og fremstår som edruelig og oppdatert når man påstår at ørreten vil utradere alt annet liv i elva. Å frede de aktuelle områdene i den aktuelle perioden er veien å gå dersom man vil at naturen ikke skal bli den tapende part. Egne hensyn bør alltid være underordnede i så måte. Men det finnes nok av de som anser naturen for å være en forbruksvare, dessverre.

Har jo en kompis som dykker og foretar biotopundersøkelser (har blant annet gjort dette nedenfor Hunderfossen). Det kan være rette mannen å hive i elva om man vil ha fakta på bordet. Med dokumentasjon i form av bilder og video må selv tvilere overbevises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også den instillingen jeg hadde når jeg gikk i dette møtet, men kjente fort på meg at dette ikke nyttet!

Det ble gjort en gyteregistrering der for to år siden, men forholdene var ikke de beste, dette fordi elven hadde begynt å mudre av mye nedbør, med andre år sikten var dårlig.

Men bilder hadde kansje hvert tingen. Att det er gyting er set liten tvil om men det bør jo dokumenteres visuelt..

Kunne ha lagt inn ett bilde hvis jeg hadde skjønt hvordan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kent S

Det var også den instillingen jeg hadde når jeg gikk i dette møtet, men kjente fort på meg at dette ikke nyttet!

Det ble gjort en gyteregistrering der for to år siden, men forholdene var ikke de beste, dette fordi elven hadde begynt å mudre av mye nedbør, med andre år sikten var dårlig.

Men bilder hadde kansje hvert tingen. Att det er gyting er set liten tvil om men det bør jo dokumenteres visuelt..

Kunne ha lagt inn ett bilde hvis jeg hadde skjønt hvordan....

Her lærer du å legge inn bilder i forumet:

https://www.fiskersiden.no/forum2/legginnbilde.asp

Kan samtidig anbefale www.Sportsfiske.nu, klikk på Foto-linken nederst på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som følger

http://fiskeguide.org/gytefisk1.html

Dette var en fisk som ble tatt i begynnelsen på Oktober i år, denne fisken randt det melke av, den ble tatt på en av de lokasjonene som Stein Johnsen har registrert som gyteområde i Vorma!

Nå var dette en sette fisk, så også de gjør forsøk på å gyte i elva. Men det tyder på at sette fisken gyter tidligere enn Stamfisken i elva. Noe som også er kjent fra andre områder med samme problematikk!

Det er også vanlig for storørret stammer å ha sen gyting altså til og med februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.