Gå til innhold
Fiskersiden

Storlange 30,3 kg på Hitra


serator
 Share

Recommended Posts

Var med på målrettet langefiske for første gang sist søndag. Vi hadde snakket lenge om å ta en tur og på søndag klaffet det endelig med fri og stille vær. Det siste er en forutssetning tor meg da jeg er en smule sjøsyk[:0], for å si det forsiktig[ :o )] "Langeeksperten" Enrico var kjentmann og med et utall storlanger bak seg, bla en på 35 kg, hadde han nærmest garantert meg storlangefangst.

Vi fisket i vel en time før vi fant den rette "flekken" Først mistet jeg en stor en pga uerfarenhet med krokingen, deretter fikk vi på en halvtime 4 langer, de to største på 22 og 30,3 kg[ :) ][ :o ]. Jeg fikk en på 16, men mistet en betydelig større. Vi fisket på ca 170 meters dyp, med kilos lodd, agnet med småsei.

Det var virkelig en stor opplevelse da de store beistene fløt opp med en halv meter oppblåst magesekk foran seg. Dette ble jeg virkelig hektet på!!

Hadde desverre ikke kamera med på sjøen men fikk tatt bilder da vi kom til land.

Enrico med de to største

10112005190144q2Vt3bPPh28m.jpg?11

Enrico med lange 30,3 kg

101120051425073rTS4w3yDAc4.jpg?58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var en kjempetur, faktisk var det en sandslette der vi fisket. Jeg trodde i utgangspunktet at vi skulle fiske ved skrenter med store steiner, men vi drev i 20-30 minutter med ytterst små variasjoner i dybden. Med til historien hørere til at dette ikke var den beste plassen til Enrico! Han har en bedre hvor det må være en annen strømretning for å fiske, og der fisker han kun med egnet pilk for å unngå å sette fast. Der er det også "grunt", KIS, men det kan vel være lokalt for trøndelagskysten. Her vi fisker er ikke et typisk fjordsystem, mere åpent hav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende langer! Fantastisk fangst rett og slett, ingen tvil om at det er i Trøndelag de fleste storlangene i Norge finnes, bare synd ikke flere prøver målretta. Grattis!

KIS: Finnes skippere i Trøndelag som har storlangeplasser på dyp helt opp til 120 meter. Dere fisker sikkert ikke for dypt (kan dere gjøre feil???), det kan også være variasjoner i hvor dypt langene går. Vet at det ble tatt langer på rundt 10 kg helt opp på 10-20 meters dyp i Lofoten på "kveit-vad" i sommer der jeg var i august. Ikke utenkelig at storlange går grunnere jo lenger nord du kommer, bare se på brosmefangster på relativt grunt vann i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av serator

Skjønner du spøker, men er det noen som vet om det faktisk er mulig å sette ut lange tatt på dypet? Fisken var 174cm, fiskeren vet jeg ikke[ :) ]

Det er ikke mulig å sette ut igjen fisken, den er allerede død/døende når den når overflata.

Akutt dykkersyke[ :o ]

Grisedigre langer ja,grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

DRØYT !

Støtter ThorEH.

Fy flate for noen fisker. Hvor lang er den på 30 kg ??

Støttes herfra og..

Her er svaret ditt Caddis "Skjønner du spøker, men er det noen som vet om det faktisk er mulig å sette ut lange tatt på dypet? Fisken var 174cm, fiskeren vet jeg ikke"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

ingen tvil om at det er i Trøndelag de fleste storlangene i Norge finnes, bare synd ikke flere prøver målretta. Grattis!

Ikke utenkelig at storlange går grunnere jo lenger nord du kommer, bare se på brosmefangster på relativt grunt vann i Nord-Norge.

Er ikke helt enig med deg her SMS....

Både Langesund og hardangerfjorden har da levert mer og større langer enn Trøndelag..?, eller har jeg gått glipp av noe???

Mener sjøl at jeg har relativt god erfaring for å utale meg her, vet ikke hva du har..?

Og 170 meter er et helt "vanlig" dyp for stor lange, vil tippe de fleste store langene blir tatt på dyp mellom 150-250 meter.

Min pers på 27 kilo er tatt på ca 140 meter, kompisen min tok en samtidig i samme båten på 26 kg.

Odd Arve Gunderstads lange fra samme plass var på 36 kilo.

Når det gjelder brosmefangster på grunt vann så er det helt vanlig med "småbrosmer" 1-3 kilo på 10-40 meters dyp her på vestlandet når man er klar av kysten.

Er faktisk en større plage enn bergnebb!!![:0][ :) ] ved agnfiske vest i havet rundt grunnene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et spørsmål om hvor mange som faktisk fisker målretta etter lange i Midt-Norge, og i Langesund og på Vestlandet, og hvor mange som faktisk ankrer. Uttaler meg på vegne av generelle inntrykket av hvordan folk fisker i Langesund, på Vestlandet og i Midt-Norge, svært få ankrer i Midt-Norge, noe som jeg tipper er mye vanligere på Vestlandet og i Langesund. Det er selvsagt potensialet jeg snakker om, ikke fangststatistikk, siden dette er helt avhengig av innsats. At middels store brosmer går grunnere i Nord-Norge enn Trøndelag og lenger sør er også et ikke-kvantitativt inntrykk jeg har på bakgrunn av hva folk i THK har nevnt fra fisketurer i Midt- og Nord-Norge, og joda, mye småbrosmer på 1-2 kg på 30-60 meters dyp i Midt-Norge også.

Jeg tror fortsatt at dersom den samme totale målretta innsatsen hadde blitt lagt ned i Trøndelag som lenger sør hadde mer enn bare blålangerekorden vært herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

sitat:Opprinnelig postet av SMS

ingen tvil om at det er i Trøndelag de fleste storlangene i Norge finnes, bare synd ikke flere prøver målretta. Grattis!

Ikke utenkelig at storlange går grunnere jo lenger nord du kommer, bare se på brosmefangster på relativt grunt vann i Nord-Norge.

Er ikke helt enig med deg her SMS....

Både Langesund og hardangerfjorden har da levert mer og større langer enn Trøndelag..?, eller har jeg gått glipp av noe???

Mener sjøl at jeg har relativt god erfaring for å utale meg her, vet ikke hva du har..?

Og 170 meter er et helt "vanlig" dyp for stor lange, vil tippe de fleste store langene blir tatt på dyp mellom 150-250 meter.

Min pers på 27 kilo er tatt på ca 140 meter, kompisen min tok en samtidig i samme båten på 26 kg.

Odd Arve Gunderstads lange fra samme plass var på 36 kilo.

Når det gjelder brosmefangster på grunt vann så er det helt vanlig med "småbrosmer" 1-3 kilo på 10-40 meters dyp her på vestlandet når man er klar av kysten.

Er faktisk en større plage enn bergnebb!!![:0][ :) ] ved agnfiske vest i havet rundt grunnene der.

kan jo være at det er fiska mer målretta etter lange i hardangerfjorden/langesund asmund? ikke vet jeg men det jeg vet er at det er mye stor lange både rundt hitra/frøya og i tr.heimsfjorden[ :) ][ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først gratulerer med kjempefisk!

Vet ikke helt hva dere mener med store langer, men da jeg jobbet offshore, fikk vi langer på opptil 20 kilo da vi fisket fra platformene. Vi fisket oppå lagercellene. D.v.s. på ca. 100 meters dyp. Dette burde jo være rimelig grundt utifra det jeg leser her?

Ellers så er det jo ofte svære langer på enkelte vrak som ligger grunnere enn 100 meter. Selv her på sørvestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Atle M

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

sitat:Opprinnelig postet av SMS

ingen tvil om at det er i Trøndelag de fleste storlangene i Norge finnes, bare synd ikke flere prøver målretta. Grattis!

Ikke utenkelig at storlange går grunnere jo lenger nord du kommer, bare se på brosmefangster på relativt grunt vann i Nord-Norge.

Er ikke helt enig med deg her SMS....

Både Langesund og hardangerfjorden har da levert mer og større langer enn Trøndelag..?, eller har jeg gått glipp av noe???

Mener sjøl at jeg har relativt god erfaring for å utale meg her, vet ikke hva du har..?

Og 170 meter er et helt "vanlig" dyp for stor lange, vil tippe de fleste store langene blir tatt på dyp mellom 150-250 meter.

Min pers på 27 kilo er tatt på ca 140 meter, kompisen min tok en samtidig i samme båten på 26 kg.

Odd Arve Gunderstads lange fra samme plass var på 36 kilo.

Når det gjelder brosmefangster på grunt vann så er det helt vanlig med "småbrosmer" 1-3 kilo på 10-40 meters dyp her på vestlandet når man er klar av kysten.

Er faktisk en større plage enn bergnebb!!![:0][ :) ] ved agnfiske vest i havet rundt grunnene der.

kan jo være at det er fiska mer målretta etter lange i hardangerfjorden/langesund asmund? ikke vet jeg men det jeg vet er at det er mye stor lange både rundt hitra/frøya og i tr.heimsfjorden[ :) ][ :) ][ :) ]

Nå må jeg få tilføye at Blålange rekorden hadde vært tilhørende i Hardangerfjorden om det ikke var for at han som fikk den kasta den pga at den var så full av kveis, samt at de ikke hadde sett en sånn fisk før....[:0][ :D ], den var vel 18 kilo tatt i Digernessundet, ble veid ,sløyd og kasta.

Dette var før Dig. kameraet sin tid ,så noe bilde finnes ikke av fisken da fiskerne trodde det var ei sjuk lange, den var jo helt "svart" inni!

Noe Stort målretta fiske foregår ikke her heller, tror faktisk det er mange flere som driver "seriøst" havfiske i trondheim ,enn her i Hardangerfjorden.

Poenget mitt var at: Det burde vært innmeldt flere store langer i fra midt-norge om det var der det var størst potensiale for store langer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Imponerende langer! Fantastisk fangst rett og slett, ingen tvil om at det er i Trøndelag de fleste storlangene i Norge finnes, bare synd ikke flere prøver målretta. Grattis!

KIS: Finnes skippere i Trøndelag som har storlangeplasser på dyp helt opp til 120 meter. Dere fisker sikkert ikke for dypt (kan dere gjøre feil???), det kan også være variasjoner i hvor dypt langene går. Vet at det ble tatt langer på rundt 10 kg helt opp på 10-20 meters dyp i Lofoten på "kveit-vad" i sommer der jeg var i august. Ikke utenkelig at storlange går grunnere jo lenger nord du kommer, bare se på brosmefangster på relativt grunt vann i Nord-Norge.

Sant nok dette, ikke uvanlige dyp vi snakker om her. Om noen husker storlangene fra Fedje i sin tid, så ble de tatt på under 100meters dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de langene var vel tatt på 70-100 meters dyp.

Tror potensialet for store langer er bra alle steder det er dype fjorder med god næringstilgang.

Steder som er beskyttet fra linefiske er også bra, da langene bruker ca 30 år på å nå 25 kilo.

Vi varierer stedene vi fisker, etter hvor det har vært fiska "hardt" i lengre perioder, det har ved flere anledninger vist seg at steder som ikke har vært fiska på på et par år leverer 20 kilos langer på første forsøk[:0][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.