Gå til innhold
Fiskersiden

Beregning av månefase.


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

sitat:Ved nattfiske er ofte månefase og tidevann en viktig faktor som spiller inn.Hva slags nattfiske tenker du på? På hvilken måte spiller månefasen inn spesielt på nattfiske? Tenker du f.eks på at det må være så lite måne som mulig slik at det blir mørkt nok når det ikke er overskyet og slike ting, eller er månens tiltrekningskraft også inne i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Ved nattfiske er ofte månefase og tidevann en viktig faktor som spiller inn.Hva slags nattfiske tenker du på? På hvilken måte spiller månefasen inn spesielt på nattfiske? Tenker du f.eks på at det må være så lite måne som mulig slik at det blir mørkt nok når det ikke er overskyet og slike ting, eller er månens tiltrekningskraft også inne i bildet?

Månefasen spiller inn på hvor bite villig fisken er, så fullmåne er tiden for det beste fiske, påstås det, jeg har for lite å bygge under teorien på da jeg har kun tenkt over dette i senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen hemmelighet at tidevannet er høyest ved fullmåne. Her i nord, er det litt større forskjell på flo og fjære enn på østlandet. Virker som om fisken trekker enda lenger inn når tidevannsforskjellen er såpass stor som den er.

Edit: dette tenker jeg spesielt på ved fisk som er nattaktiv og trekker opp fra større dyp om natta. Eks: svarthå,havmus,hågjel mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden månen er nærmest jorda ved fullmåne og nymåne, trekker den også mest på vannet denne tiden. Derfor blir det mest bevegels i vannet rundt disse månefasene. Karftiger bevegelse i vannet ser ut til å ha en possitiv effekt på hugglysten til fisken. Om dette kommer av selve vannbevegelsen eller at strømmen fører med seg byttefisk...hummm hvem vet?

Vidre så er det et interessant poeng det Vilelm nevner over her at nattaktiv dypvannsfisk blir letter å treffe på grunnere vann når det er natt, flo(springflo) og fullmåne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ektepar jeg kjenner har fisket laks i den samme elva i over 20 år, i alle år har de ført statistikk over fangsten.

De mener å kunne føre bevis for at laksen er mest bitevillig når det er fullmåne.

Selv har jeg erfart at SØ er "enklere" å få i dagen før og etter fullmåne.

Så det er nok noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.