Gå til innhold
Fiskersiden

Flu-pose


cascapedia
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Truls

sitat:

Unødvendig innlegg!

Ja! Helt korrekt. Unødvendig innlegg! Forsøkte å starte en tråd som har utviklet seg til en gjeng kommentarer om bruk/ikke bruk av PM. Foreslår at det opprettes en ny tråd for den diskusjonen.

Kan forøvrig opplyse om at jeg fortsatt er like uvitende mht spørsmålet jeg stilte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Tore.

Jeg rensket opp i denne tråden så den kan omhandle det du faktisk spurte om.

Hadde store planer om å kjøre en test på dette på søndag 20.11., da med et vaskenett som skulle fylles med godsaker og slenges ut bak båten eventuelt på rigg armen.

Dessverre ringte klokka så alt for tidlig til at jeg husket på å få med meg dette.

Ser jo for meg mulige problemer med enda et snøre som henger etter båten. (vi begrenset oss til 8 stenger på søndag [ :) ])

*holde snøret til fluposen unna motoren

*holde snøret til fluposen unna fiskesnørene

*Vil saken i fluposen vaskes rent for godlukt veldig kjapt om det ikke er fryst ned først?

Dette er saker jeg har tenkt på i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker fileer av fisk, hele reker og tilsvarende (rett og slett større biter av det som lukter) vil det kanskje ta litt lengre tid før lukta er vasket vekk?

Og må fluposen henge langt bak båten, holder det ikke å ha den rett over ripa? Blir den f.eks liggende i le bak båten vil ikke strømmen ta så godt tak og utvaskingen (men også duftspredingen) vil ta lengre tid.

Bare noen tanker - har ikke testet dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... mulig større biter vil holde på godlukten lenger Gabrielsen.

Jeg tenker alltid på å mose alt til fôring/flu mest mulig jeg, for mest mulig frigjøring av duft.

Selvsagt burde det gå å henge fluposen over ripa (f.eks. helt foran i båten) for å unngå fiskesener og motor... tenkte ikke på det. [ :) )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at man ikke får så stor effekt av fluposen hvis man ikke kjører fram og tilbake i et bestemt område slik at fisken samler seg i luktsporet. Ved dorging i 2-3 knop er det vel bare makrell og horngjel som kan tenkes å dukke opp. Fluposen er mest effektiv når man fisker svært sakte(drivende fiske) eller ligger i ro. Vil også tro at det mest effektive er most fisk og fiskeolje, da dette lager et stort og effektivt duftspor. Aberet er at man må ha store mengder for å lage et kontinuerlig spor da posen snart vil bli tom ved dorgehastighet. Hele fileter vil avgi et meget svakt duftspor som vil bli utvannet fort og ha liten effekt.

Ville vel ikke tatt meg bryet med å flu under dorging hvis jeg ikke kjørte i sirkel. Har ikke prøvd det, men det er da mine teorier.

I sydligere strøk brukes vel teasere ved dorging, og chunking (kaste ut fiskebiter) hvis man oppdager fisk i kjølvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er inne på noe vesentlig der, Havengel. Må nok beregne store mengder hvis det skal bli et efektivt spor vil jeg tro. Tenkte på problemet med at det kun er de raske fiskene som klarer å svømme seg innpå f.eks. wobleren. Hvis wobleren er langt bak vil ikke fisken søke inn mot sporet oxo fra siden? Selvfølgelig er det jo begrenset hvor bredt sporet blir, men en viss efekt kan det jo ha.

Har aldrig testa det så dette er bare et tankespinn rundt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel nevne at flu etter makrell er en mye brukt fiskemetode i Danmark. Man fisker først fersk sild som males opp og henges i en sekk ved båtsida som ristes og etterfylles med jevne mellomrom. Det fiskes drivende. Etter alt fra en halv til flere timer dukker makrellen opp, og den holdes inne ved å kaste ut sildebiter. Det er ikke mulig å bruke denne metoden overalt, kun i gunstig vær og ved riktig strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi har moderatorer[ :) ][ :) ]

Tanken om å førsøke flupose kom på banen da jeg har litt for mye gammel makrell i fryseren. Jeg pleier og begrense meg til å kjøre med 2-3 stenger Trym, men har også tenkt over problemet med å unngå vas fra snora til posen. Har vært inne på tanken om å feste den til wiren på riggen. Ved å kjøre med rigg trenger man heller ikke ha woblerne langt bak båten.

Jeg lurer også på om det har noen effekt og hvor lenge duftsporet varer, men hvis ingen har forsøkt skal jeg gjøre en test. I tillegg til fiskeslagene som er nevnt bør vel verken Sø, sei og lyr ha problemer med dorgehastigheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede om du tester ut dette Tore. [ :) ]

Men... feste i wiren til riggen? Surre fluposen helt fast i wiren da eller??

Må ha liten flupose da...

Dessuten kan det vel bli litt problemer med å sette fast sluk/wobler i utløseren igjen etter at den er blitt løst ut om du ikke har fluposen under utløseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke poenget med flu pose at man skal lokke fisken til seg, og ved kontinuerlig kjøring rundt vil man jo være vekke, innen fisken kommer fram... (for å sette det litt på spissen)

Det er foresten og mye brukt i makrellsesongen på sørlandet og, en sånn kremmerhus pose i enden av regla, skjønt de tøffer ikke så mye rundt, med den på slep, ville jeg tro, men heller ligger og drar an ute ved torungen (Sitat fra lokal radion ved "oppstarten" til makrellsesongen)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Spennede om du tester ut dette Tore. [ :) ]

Men... feste i wiren til riggen? Surre fluposen helt fast i wiren da eller??

Må ha liten flupose da...

Dessuten kan det vel bli litt problemer med å sette fast sluk/wobler i utløseren igjen etter at den er blitt løst ut om du ikke har fluposen under utløseren.

Tenkte å feste en kort snor i selve loddet. Bruker Normark(?) sine lodd med styrefinne. Er boret et hull i finnen for å kunne feste en utløser direkte på loddet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Helt teoretiskt då:

- Att fästa en mäskpåse på lodet nederst på riggwiren är inga problem. Där kommer den dessutom inte att vara i vägen för utlösarna.

- Ett finmaskigt nät med lagom mixade fiskbitar plus olja ( detta kan metarna bättre än jag ) borde hålla flera timmar. I kombination med luktolja på beten borde det ju funka bra.

- Trolling/ dorging är inte ett helt på måfå körande långa sträckor, snarare en konstant leting efter bytesfisk. Om man hittar ett intressant område plottar man det och söker sedan av det så effektivt som omständigheterna tillåter. En påse med godlukt borde alltså hjälpa till med att stimulera fisken till hugg i det samma området alternativt locka dit mer fisk och sålunda göra omtådet ännu mer attraktivt.

I teorin är det fullt genomförbart men jag själv kommer knappast att vara den som tar upp detta till allmän praksis. Hitta bytesfisken, sök av området, testa beten upp och ner i storlek med variationer i färgskalan. Hjälper inte det, åk hem och knäck en pilsner i stället.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterhvert testet diverse varianter av fôring under fiske fra båt. Ser umiddelbart et problem med å feste en flupose til riggloddet: Det vil utgjøre en formidabel motstand i vannet under praktisk fiske og løfte loddet temmelig kraftig, dessuten gi ekstra store belastninger på riggen. Ellers vil nok sporet vaskes temmelig raskt ut. Men tanken er god, ingen tvil. Ville nok heller ha vurdert en type baitrocket eller liknende enn en pose. Har ellers testet chunking under slowtrolling etter jagende tuna, med det blev inget...

Utover det er det jo klart at både chumming og chunking beviselig lokker fisk til båten, men når det gjelder akkurat trolling er det endel praktiske ting man bør løse før man får kombinert det beste av to verdener. Vil tro det ideelle som sådan er to rigger med baitrockets festet i loddet, finmalt og frossent fôr samt at man hele tiden har minst et lodd nede på aktuelt fiskedyp, som ikke fisker for langt fra hverandre. Ellers risikerer man hele tiden å bryte duftsporet. Mye å tenke på, men et spennende prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips, forslag, tanker og teorier[ :) ]

Den siste bait-rocketen Tom Ole hadde på lager er bestillt. Den trenger nok litt modifisering for å passe tiltenkt bruk, men det lar seg lett ordne regner jeg med.

OG for å ha sagt det trenger vi ikke noen kommentarer på hva "dingsen" ser ut som, selv om det var det første som slo meg[:I][8D]

904_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/458/904.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.