Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørreter 19. og 20/11+noen fluer...


Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:da jeg tenkte på flua som lå bortgjemt blandt Zonkere,Pers sild,marabou spider(som også er en b.m imitasjon),limreker etc etc.

"Pers sild" - det er den som ble omtalt i OFA-årboka på midten av 90-tallet? Den med rød klump foran, sølvkropp og hvit marabouhale? Har fått en del sjø-ørret på varianter av den i årenes løp. Bruker ofte litt geit + 3-4 flash blandet inn i marabouhalen og har satt på kuleøyne (+ litt fortygning under røde klumpen) på den varianten jeg bruker mest. Bruker den også en del som opphengerflue - da uten fortyngning.

Ja, det er nok den.Flua til Per Tørmoen(han med boka "Per tør").Hvit,lang marabouhale med litt perlemor crystal flash i, perlemor mylarrør, og et stort rødt hode av bindetråden.Ufortynget.

Bundet på krok 2-4 long shank(2-3x).Fått mye på den opp gjennom åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Imponerende fangst. Og det i en periode hvor ikke bare MP ligger på latsiden når det gjelder SØ-fiske. Et par av sjø-ørretene så ut til å overgå vinnerne av "slankekrigen", men det er tydelig at de har planer om å spise seg opp igjen. Fint at du fikk "matfisk" også.

Lurte ellers litt på hva du tenkte på med: "Etter å ha kikket i fangstloggboka for i fjor, bestemte jeg meg for å fiske både lørdag og søndag denne hælja." Var det noe spesielt med denne helga? Eller var samme periode i fjor bra?

Ja, en mnd til -så har mye av den fisken jeg fikk blitt sø med kondis 1,0++-samt at den større overspringern kommer tilbake fra "havet" pga osmosereguleringen(når vanntempen går ned mot 3-4 grader).Jeg gleder meg til da!! Så alle sofagriser[ :) ]:kast videospillern,grandisen og colan, og kom dere ut med fiskestanga!

Glemte å svare på noe:Samme periode i fjor var bra(nov/des).Ikke noe spes med denne hælja, bare det at jeg hadde glemt hvor bra det var til samme tid i fjor, og fant ut at jeg skulle droppe all sport'n på tv'n.Er sportsidiot, og følger med på alt med spenning.DET ENESTE som slår sportn er altså godt fiske.

Det er 1 ting til som slår sporten da, sofus... og som på en måte kan "klemmes inn" mellom sporten og fluefisket. Fluefiske er nummer 1 da, ingen tvil om det vel. Tolk "klemmes inn" som dere vil [ :) ].

Han Tom fisker på et sted med mye fisk i perioder ja. Jeg stod på andre sia av åsen på samme tid, og der var det relativt stille. Men han Tom er ganske flink på endel områder da, det skal sies. Ikke noen spesiell nybegynner akkurat. Men TIDEN man bruker ute er alfa omega. Er man ute hele tida, får man mye fisk. Er man bare ute noen få timer av og til, glimrer den ofte med sitt fravær, ikke noe spesielt ved det, men jeg tror nok at mange av de som stiller seg tvilende til fangstrapporter, ikke fisker på riktig sted og/eller ikke tilbringer nok tid. En annen ting; greit å vurdere litt hvem fangstrapporten faktisk kommer fra også... [ ;) ].

Jan.

...du må jo fortelle at du fiska på samme sted dagen før da,Billy[ ;) ].

Jo, men du er ute i 10 timer annenhver dag, forflytter deg i båt, mens jeg bare 2-3 timer 1 gang i uka for tiden av særskilte grunner, der ligger forskjellen, ikke sant kjepphøye gummitryne [ ;) ] Det blir det forøvrig endring på nå. Fremover vil jeg være oftere å se der ute [ ;) ]. Lær deg å kaste først du, garnfiske teller ikke her i gårn.

Jan.

Ja, kunne jeg fiske så mye nå om dagen-så hadde jeg vært en overlykkelig mann[ ;) ].Men ditt tallmateriale er desverre ikke forenlig med overtidsdager,hvor man ikke er hjemme før 20-2100 , 2 til 3 dager i uka.Sånn har det desverre vært helt siden aug.Og jeg som trodde du var flink i "algebra[:0]".Går utfra at Fiskersidens medlemmer kan regne dette greit ut[ ;) ].

Men du kan få et praktisk fiskekurs/guiding hos Jan og Toms fluefiskeskole, du vil få rabatt, fordi du starta den[ ;) ].Da skal jeg lære deg et og annet om variasjonsfiske.Viktig å ikke bli for statisk mtp inntrekk,flue,plass,etc-der har du noe å ta til deg.

Tror nok det vil sørge for en bedre fangstatistikk enn det som er tilfelle nå, uavhengig om du er bundet til jycken, eller ei.

Apropos fluekasting: har aldri hatt så mange fortomsknuter på fortommen etter at du prøvde den nye stanga mi forrige helg.En hadde

jeg besørget selv, de tre andre kom på etter at du hadde prøvd stanga en 10 minutters tid.Og jeg som tenkte jeg skulle være forsiktig med fluefiskeinnkjøpene fremover nå.Måtte faktisk gå til anskaffelse av helt ny fortom, jeg...[ ;) ]

Så det å være instruktør er ikke noen garanti for null vindknuter på fortommen...[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.