Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørreter 19. og 20/11+noen fluer...


Recommended Posts

Etter å ha kikket i fangstloggboka for i fjor, bestemte jeg meg for å fiske både lørdag og søndag denne hælja.Siden jeg også har sporet en viss tvil på forumet de siste dagene mtp sannhetsgestallten i mange av de rapportene som har versert, så stressa jeg også fælt med å få tatt bilde av alle fiskene.Imidlertid gikk jeg lei av å dokumentere kreti og pleti via bilder, da jeg etterhvert "gøttschet"(o' som jeg hater det gode norske ordet!) mer på å få fiskene raskt uti igjen.Leserne

får bare ta meg på mitt ord[ :) ].For denne hælja var egentlig satt i

contrey og rockens tegn(c&r), selv om jeg ikke er noen fanatisk fang-og-slipp-mann.Men noen ganger MÅ man bare slippe fisken ut-man ser kjapt om noe er god mat, eller ikke.

19/11:

Det var deilige forhold, da jeg ankom fiskeplassen med båten.Nærmest oljeglatt sjø,klar sikt og en mild nordavind.

Tenkte jeg skulle prøve noen av fluene jeg hadde fått via

flueringen for sø-fluer.Av gammel vane hadde jeg ikke rigga stanga; det gjør jeg alltid, sittende på stolsekken.

Allerede på første kastet , så jeg den velkjente plogen bak flua, men tok gjorde ikke fisken.Neste kast: annen inntrekkshastighet/metode.Plogen var atter en gang bak flua, men

stangtuppen fikk ikke føle spennet etter vilter sjøørret.

Det ble etterhvert mange fluebytter,inntrekksmåter,kald pizza og varm kaffe.Så ingen vak.

Satt til slutt på en stor, litt rar olivengrønn børstemarkimitasjon(BBO-2'-long shank-det var denne flua som gav meg mest fisk nov/des i fjor), og det smalt i stanga.Tok under lange og raske inntrekk i overflata(jeg fisker stort sett bare med flyt).Til info er det 5 meter der fisken tok.Etter ca 2 min seilet sø'en i håven.Kl. 1015.

20112005094933j61X514FS9Wt.jpg?50

Mobilbilde:Et godt eksempel på fisk som skal settes tilbake.Jeg skal love dere at denne fisken smaker ikke godt.Den svømte rolig ned på dypet etter at jeg slapp den ut...

Det ble etterhvert flere høgg, men ingen satt skikkelig.Beveget meg siden til en plass jeg kaller "verdens ende" og her slo det på en pen fisk i første kastet.I sine basketak i oveflata,- og under vann så jeg at dette var en feit overspringer i sin beste shape og farge.

Desverre slapp kroken taket.anslår den til rundt 3 kg.Den hadde garantert fulgt med hjem hadde den kommet opp på land.Er svært glad

i god matfisk, så får jeg heller overlate til c&r folket å gå på

MacDonalds[ :) ].

Tok så båten over til et sund, og fikk denne lille krabaten-langt unna nærmeste bekk/elv...

201120050949331cpt9eA6416C.jpg?79

Mobilbilde:Også et godt eksempel på fisk som skal settes ut, jfr minstemålsregelen.Jeg tror dette sannelig er den minste sjøørreten jeg noen gang har fått i sjøen.Denne tok også BBO-som dere såvidt kan skimte i munnvika.Sluppet ut selvf...Kl 1209

Etter denne fisken ble det dødt i sundet, og jeg prøvde forskjellige steder, før jeg endte opp ved go'plassen igjen.

På andre kastet smalt det i stanga.Denne var sprek, og hadde noen fine luftsprang, men måtte gi tapt etter ca 5 min.På BBO

20112005094933B4i7NdI7CK5b.jpg?93

Mobilbilde:Fighten var det ikke noe å si på, men så fort at denne heller ikke

ville egnet seg for gryta-den hadde fortsatt noe skumlag på seg, og var litt dvask, da jeg tok i den.Noen andre kan fange den om en mnd, eller så-da vil den nok gjøre seg godt i gryta(såfremt det ikke er en c&r fisker som tar den da [ :) ]).Etter litt statproblemer svømte den omsider rolig ut... Kl 1304...2,3kg

I de etterfølgende minuttene tok jeg et par fisk, som alle var så små at de fikk svømme tilbake.Nedenfor en av dem...Kl 1317

20112005095711bsl1aopthT4m.jpg?45

Mobilbilde(dårlig):Også et godt eksempel på sjøørret som skal settes ut...

Tok siden en lang kaffepause, og nøt sola før jeg begynte fisket igjen, og nå fikk jeg endelig matfisk over minstemålet...

20112005095711XsNMA64BN8pl.jpg?16

Mobilbilde:Endelig matfisk !Kl 1426...Sjekk skjellene som har løsnet-et typisk tegn på sø i god kondisjon.Fin matfisk...

Ga meg etter 7 fisk kl 1630...

20/11:

Valgte å sove litt lenger i dag, og var ikke ute før 1330 tia...

201120051903377LsSLaT91L24.jpg?25

Det var "himmelske" forhold utpå sjøen i dag!.Øyeblikk som dette gjør selv den mest ihuga manisk depressive lys til sinns...

Fikk noen små sø'er + en torski løpet av noen timer, men dette var underordnet nå, da det egentlig bare var deilig å være til.Her er torsken.

201120051932084nd6wOEC2Hii.jpg?97

Jeg fordrev for det meste tiden med å gumle mat, og drikke kaffe, mens jeg speidet utover fjor'n etter vak, og det tok litt tid før jeg hørte det første livstegnet bak meg.Der kunne jeg bivåne et

deilig visuelt vak! Yess! Nå var'n på gang!

201120051912049fJbt1FUys7B.jpg?72

Dette er alltid deilig å se...Vips opp av go'stolen, og fram

med mitt våpen: fluestanga...

Før vakgiveren kommer til syne...

20112005191203fsjNFjxSIHkT.jpg?39

Kødd! Lurt av en gakk-gakk...

Sola begynte etterhvert å renne.Litt til så kommer'n sigendes inn til land.Dette slo aldri feil i fjor.Mange ganger var det bare å sette seg ned og vente til 16 tida...

20112005190337u1BetwpVH383.jpg?6

Snart er'n her...

Sendte noen tekstmeldinger før jeg begynte å kaste med BBO'n igjen, og på fjerde , eller femte kastet smalt det i stanga.Samtidig hører jeg noen bælje bortenfor meg: "DUBBLE'"! Det var Kjell Cato fra Sarp(...eller der omkring)som også kjørte på en fisk.Min fisk var sprek til å begynne med, men ble utrolig tam etter

noen minutter.Skjønte at dette heller ikke var matfisk...

201120051932083nGcWOaIl3NI.jpg?21

Snakk om 80' talls slips! Sluppet ut selvfølgelig...1,2 kg

Bedrev litt mørkefiske, men ble bare 2 småtasser.

Alt i alt en hælj som var mer beriket med sanseopplevelser enn

matsanking...

Og en ting til: absolutt alle av fiskene ble tatt noen kilometer fra nærmeste bekk/elv.

...målte vanntempen flere steder i Oslofjorden i dag.Var ca 7'c overalt...

Fluene(flere varianter av BBO):

Det var egentlig mange år siden jeg sysla med denne flua, mer som et tidsfordriv under en periode jeg bandt så mange fluer at jeg så mannen med ljåen.Var arbeidsledig den gang og hadde tid med slike herlige sysler.Den underliggende tanken med flua den gang var vel at jeg ville ha en "konkret" børstemarkimitasjon, hvor den "perlemoraktige" midtranden kom frem.Den gang brukte jeg mykt hackle(olive) som ribbing, eller spunnet langfibret flashdubbing(dubbingløkke) som ble surret med jevne turn fram til like bak krokøyet.Da jeg oppdaget at dette var en god flue, fant jeg ut at den måtte forsterkes, da hacklet/ribbingen hadde en lei tendens til å løsne etter kontakt med skarpe fisketenner.Så kom good old Harald Larsen(Troutman) inn i bildet, med sin bruk av fantasiagarn/mohairgarn.Han introduserte meg for dette materialet,

og da skjønte jeg raskt at disse materialene var løsningen på problemet.Fantasiagarn er mildt sagt uslitelig.Dette "låser" under-

kroppen som er av mylarrør.

De første BBO'ene med hackle som ribb ble lenge liggende ubenyttet i flueboksen.Brukte heller andre, og mer velkjente saltvannsfluer.

Som så ofte var det en tilfeldighet som førte til at jeg satt denne flua på fortommen en gang.Jeg bivånet for første gang et stort etegilde etter børstis, da jeg i min flaks kroket en kilosørret som spydde b.mark.Tror jeg fikk denne sø'en på en stor svart Zonker, som

i og for seg -grovt sett-kan etterligne en børstemark.Det var altså

da jeg tenkte på flua som lå bortgjemt blandt Zonkere,Pers sild,marabou spider(som også er en b.m imitasjon),limreker etc etc.

Flua gav meg en fin opplevelse den kvelden, og har siden blitt benyttet som en god attraktor i nov-apr, samt at flua er en god imitasjon når jeg aner at børstemarken har satt seg på sjøørretens hjerne(fiskens minne) etter perioder

med sverming/eksponering(må ikke nødvendigvis være sverming, for at børstisen skal eksponere seg-det finnes en del frittlevende arter)...

22112005211330vy4574ws3V4c.jpg?45

Den varianten jeg har hatt best erfaring med...tørr tilstand

22112005211330P7VLcMf2a5V2.jpg?98

Våt tilstand...

22112005210304fo5xW3HD2nfh.jpg?45

Litt annen variant

2211200521223956795a7gRL14.jpg?83

Våt...

22112005212239YrLb9TPy64o8.jpg?82

En med annen type ribbing

Før dere sier det, skal jeg si det-så slipper dere å bli forlegne[ :) ]:

Dette er ikke vakre fluer akkurat! Stygge som juling, spør du meg.

Men det har vel alltid vært slik at det som er vakkert for det menneskelige øyet, ikke nødvendigvis er det for fiskens "øye".

Vi sportsfiskere har så alt for lett for å ty til antropomorfisme(gi dyrene menneskelige egenskaper)...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da blir det å binde opp noen børstemarker. kanskje de har en rolig klekking når vannet nå kryper under 10 grader?

flott rapport forresten! fint å se bidene og forklaringa på hvilke fisker som er matfisk og ikke. ser at høy K-faktor ikke nødvendighvis er synonymt med god matfisk[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende fangst. Og det i en periode hvor ikke bare MP ligger på latsiden når det gjelder SØ-fiske. Et par av sjø-ørretene så ut til å overgå vinnerne av "slankekrigen", men det er tydelig at de har planer om å spise seg opp igjen. Fint at du fikk "matfisk" også.

Lurte ellers litt på hva du tenkte på med: "Etter å ha kikket i fangstloggboka for i fjor, bestemte jeg meg for å fiske både lørdag og søndag denne hælja." Var det noe spesielt med denne helga? Eller var samme periode i fjor bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

da blir det å binde opp noen børstemarker. kanskje de har en rolig klekking når vannet nå kryper under 10 grader?

flott rapport forresten! fint å se bidene og forklaringa på hvilke fisker som er matfisk og ikke. ser at høy K-faktor ikke nødvendighvis er synonymt med god matfisk[ :) ]

Vil ikke spekulere på om det er snakk om børstemarksverming(forplantning) som gjør at denne flua fisker spesielt bra i denne perioden,men marine eksperter jeg har snakket med har forklart meg at det er noen arter børstis som kan sverme nå.På den annen side kan det også være næringsvandringer, eller temperaturvandringer som gjør at større mengder over en viss tid kan tilsynegjøre seg i bestemte områder, men dette blir litt spekulasjoner.

Det som i allefall er faktum, er at de sjøørretene jeg tok i fjor på denne tiden IKKE hadde børstiser i seg.Tror vel snarere det er snakk om at flua fungerer som en bra attraktor akkurat nå.Dvs at denne typen fluer fungerer bra når sø'en ikke er spesielt selektiv(for selektivitet oppleves også under sjøørretfiske)på et bestemt næringsemne.Må vel heller ikke underslå at den perioden vi nå er inne i består av mye sulten fisk som har vendt tilbake fra

elv/bekk/å-og at det da er snakk om spesielle farger,str,bevegelser

som attraherer mer ? Det er et eller annet med den olivengrønne fargen! Prøvde BBO'n i flere farger , bl a en hvit type, som ikke er så ulik Kvitebjørn, men disse lukta ikke fisken på en gang.Nei, sjøørreten(også fisk generelt) er ikke alltid like lett å forstå seg på[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Imponerende fangst. Og det i en periode hvor ikke bare MP ligger på latsiden når det gjelder SØ-fiske. Et par av sjø-ørretene så ut til å overgå vinnerne av "slankekrigen", men det er tydelig at de har planer om å spise seg opp igjen. Fint at du fikk "matfisk" også.

Lurte ellers litt på hva du tenkte på med: "Etter å ha kikket i fangstloggboka for i fjor, bestemte jeg meg for å fiske både lørdag og søndag denne hælja." Var det noe spesielt med denne helga? Eller var samme periode i fjor bra?

Ja, det var noen virkelige slips her-og har absolutt ingen matverdi.MEN, selv om mye av fisken var tynne, så var disse likevel morsommme, da de var sprelske nok.Spesielt den på 2,3 var helt spinnvill-men kreftene tok fort slutt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Imponerende fangst. Og det i en periode hvor ikke bare MP ligger på latsiden når det gjelder SØ-fiske. Et par av sjø-ørretene så ut til å overgå vinnerne av "slankekrigen", men det er tydelig at de har planer om å spise seg opp igjen. Fint at du fikk "matfisk" også.

Lurte ellers litt på hva du tenkte på med: "Etter å ha kikket i fangstloggboka for i fjor, bestemte jeg meg for å fiske både lørdag og søndag denne hælja." Var det noe spesielt med denne helga? Eller var samme periode i fjor bra?

Ja, en mnd til -så har mye av den fisken jeg fikk blitt sø med kondis 1,0++-samt at den større overspringern kommer tilbake fra "havet" pga osmosereguleringen(når vanntempen går ned mot 3-4 grader).Jeg gleder meg til da!! Så alle sofagriser[ :) ]:kast videospillern,grandisen og colan, og kom dere ut med fiskestanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Imponerende fangst. Og det i en periode hvor ikke bare MP ligger på latsiden når det gjelder SØ-fiske. Et par av sjø-ørretene så ut til å overgå vinnerne av "slankekrigen", men det er tydelig at de har planer om å spise seg opp igjen. Fint at du fikk "matfisk" også.

Lurte ellers litt på hva du tenkte på med: "Etter å ha kikket i fangstloggboka for i fjor, bestemte jeg meg for å fiske både lørdag og søndag denne hælja." Var det noe spesielt med denne helga? Eller var samme periode i fjor bra?

Ja, en mnd til -så har mye av den fisken jeg fikk blitt sø med kondis 1,0++-samt at den større overspringern kommer tilbake fra "havet" pga osmosereguleringen(når vanntempen går ned mot 3-4 grader).Jeg gleder meg til da!! Så alle sofagriser[ :) ]:kast videospillern,grandisen og colan, og kom dere ut med fiskestanga!

Glemte å svare på noe:Samme periode i fjor var bra(nov/des).Ikke noe spes med denne hælja, bare det at jeg hadde glemt hvor bra det var til samme tid i fjor, og fant ut at jeg skulle droppe all sport'n på tv'n.Er sportsidiot, og følger med på alt med spenning.DET ENESTE som slår sportn er altså godt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Imponerende fangst. Og det i en periode hvor ikke bare MP ligger på latsiden når det gjelder SØ-fiske. Et par av sjø-ørretene så ut til å overgå vinnerne av "slankekrigen", men det er tydelig at de har planer om å spise seg opp igjen. Fint at du fikk "matfisk" også.

Lurte ellers litt på hva du tenkte på med: "Etter å ha kikket i fangstloggboka for i fjor, bestemte jeg meg for å fiske både lørdag og søndag denne hælja." Var det noe spesielt med denne helga? Eller var samme periode i fjor bra?

Ja, en mnd til -så har mye av den fisken jeg fikk blitt sø med kondis 1,0++-samt at den større overspringern kommer tilbake fra "havet" pga osmosereguleringen(når vanntempen går ned mot 3-4 grader).Jeg gleder meg til da!! Så alle sofagriser[ :) ]:kast videospillern,grandisen og colan, og kom dere ut med fiskestanga!

Glemte å svare på noe:Samme periode i fjor var bra(nov/des).Ikke noe spes med denne hælja, bare det at jeg hadde glemt hvor bra det var til samme tid i fjor, og fant ut at jeg skulle droppe all sport'n på tv'n.Er sportsidiot, og følger med på alt med spenning.DET ENESTE som slår sportn er altså godt fiske.

Det er 1 ting til som slår sporten da, sofus... og som på en måte kan "klemmes inn" mellom sporten og fluefisket. Fluefiske er nummer 1 da, ingen tvil om det vel. Tolk "klemmes inn" som dere vil [ :) ].

Han Tom fisker på et sted med mye fisk i perioder ja. Jeg stod på andre sia av åsen på samme tid, og der var det relativt stille. Men han Tom er ganske flink på endel områder da, det skal sies. Ikke noen spesiell nybegynner akkurat. Men TIDEN man bruker ute er alfa omega. Er man ute hele tida, får man mye fisk. Er man bare ute noen få timer av og til, glimrer den ofte med sitt fravær, ikke noe spesielt ved det, men jeg tror nok at mange av de som stiller seg tvilende til fangstrapporter, ikke fisker på riktig sted og/eller ikke tilbringer nok tid. En annen ting; greit å vurdere litt hvem fangstrapporten faktisk kommer fra også... [ ;) ].

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kompiser var ute den 17.11 og de hadde fått 2 stk når jeg snakket med dem (etter 45 min fiske). Det var en på 600 gr og en utgytt på 1,2 kg. Har ikke fått full rapport enda, men det var i alle fall en bra dag.

For ordensskyld; Når det gjelder Tom sine fangstrapporter så er det vel ingen som tviler, enten det er med eller uten bilde. Det var ikke hans fangstrapporter jeg siktet til å den tråden om overrapportering, bare så det er sagt.

Og når det gjelder sportsidioti så er det selvsagt heller ingen grenser for oss som liker foppall, men det er det vel heller ingen som har tvilt på [:I]

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Imponerende fangst. Og det i en periode hvor ikke bare MP ligger på latsiden når det gjelder SØ-fiske. Et par av sjø-ørretene så ut til å overgå vinnerne av "slankekrigen", men det er tydelig at de har planer om å spise seg opp igjen. Fint at du fikk "matfisk" også.

Lurte ellers litt på hva du tenkte på med: "Etter å ha kikket i fangstloggboka for i fjor, bestemte jeg meg for å fiske både lørdag og søndag denne hælja." Var det noe spesielt med denne helga? Eller var samme periode i fjor bra?

Ja, en mnd til -så har mye av den fisken jeg fikk blitt sø med kondis 1,0++-samt at den større overspringern kommer tilbake fra "havet" pga osmosereguleringen(når vanntempen går ned mot 3-4 grader).Jeg gleder meg til da!! Så alle sofagriser[ :) ]:kast videospillern,grandisen og colan, og kom dere ut med fiskestanga!

Glemte å svare på noe:Samme periode i fjor var bra(nov/des).Ikke noe spes med denne hælja, bare det at jeg hadde glemt hvor bra det var til samme tid i fjor, og fant ut at jeg skulle droppe all sport'n på tv'n.Er sportsidiot, og følger med på alt med spenning.DET ENESTE som slår sportn er altså godt fiske.

Det er 1 ting til som slår sporten da, sofus... og som på en måte kan "klemmes inn" mellom sporten og fluefisket. Fluefiske er nummer 1 da, ingen tvil om det vel. Tolk "klemmes inn" som dere vil [ :) ].

Han Tom fisker på et sted med mye fisk i perioder ja. Jeg stod på andre sia av åsen på samme tid, og der var det relativt stille. Men han Tom er ganske flink på endel områder da, det skal sies. Ikke noen spesiell nybegynner akkurat. Men TIDEN man bruker ute er alfa omega. Er man ute hele tida, får man mye fisk. Er man bare ute noen få timer av og til, glimrer den ofte med sitt fravær, ikke noe spesielt ved det, men jeg tror nok at mange av de som stiller seg tvilende til fangstrapporter, ikke fisker på riktig sted og/eller ikke tilbringer nok tid. En annen ting; greit å vurdere litt hvem fangstrapporten faktisk kommer fra også... [ ;) ].

Jan.

...du må jo fortelle at du fiska på samme sted dagen før da,Billy[ ;) ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Brage

2 kompiser var ute den 17.11 og de hadde fått 2 stk når jeg snakket med dem (etter 45 min fiske). Det var en på 600 gr og en utgytt på 1,2 kg. Har ikke fått full rapport enda, men det var i alle fall en bra dag.

For ordensskyld; Når det gjelder Tom sine fangstrapporter så er det vel ingen som tviler, enten det er med eller uten bilde. Det var ikke hans fangstrapporter jeg siktet til å den tråden om overrapportering, bare så det er sagt.

Og når det gjelder sportsidioti så er det selvsagt heller ingen grenser for oss som liker foppall, men det er det vel heller ingen som har tvilt på [:I]

[ :) ][ :) ]

Take it easy, Brage[ ;) ]! Jeg tolka ikke ditt innlegg negativt[ ;) ]

Kanskje vi skal ta en sø tur en , eller annen dag.Vi har begge garantert noe å lære hverandre.Og jeg må innrømme at jeg er ganske så nysgjerrig på måneteorien din[ ;) ].Er nysgjerrig på alt som muligens kan bedre mitt sjøørretfiske...Ingenting skal avfeies, før

man selv har fått testa det ut...Bare en liten ting: er måneteorien

mynta på mørkefiske, eller er teorien også aktuell for dagfiske?

Er det lyset, eller sentrifugalkraften fra månen, eller begge deler-

som innvirker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Det virker som om den har betydning for både dag og nattfiske. Når det gjelder nattfiske så gjelder det uavhengig om det er overskyet eller ikke.

Likevel er det slik at det bare er nattfiske som blir markant bedre. Slik sett ser det ut som om nattisket påvirkes i større grad enn dagfisket.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av JanM

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Imponerende fangst. Og det i en periode hvor ikke bare MP ligger på latsiden når det gjelder SØ-fiske. Et par av sjø-ørretene så ut til å overgå vinnerne av "slankekrigen", men det er tydelig at de har planer om å spise seg opp igjen. Fint at du fikk "matfisk" også.

Lurte ellers litt på hva du tenkte på med: "Etter å ha kikket i fangstloggboka for i fjor, bestemte jeg meg for å fiske både lørdag og søndag denne hælja." Var det noe spesielt med denne helga? Eller var samme periode i fjor bra?

Ja, en mnd til -så har mye av den fisken jeg fikk blitt sø med kondis 1,0++-samt at den større overspringern kommer tilbake fra "havet" pga osmosereguleringen(når vanntempen går ned mot 3-4 grader).Jeg gleder meg til da!! Så alle sofagriser[ :) ]:kast videospillern,grandisen og colan, og kom dere ut med fiskestanga!

Glemte å svare på noe:Samme periode i fjor var bra(nov/des).Ikke noe spes med denne hælja, bare det at jeg hadde glemt hvor bra det var til samme tid i fjor, og fant ut at jeg skulle droppe all sport'n på tv'n.Er sportsidiot, og følger med på alt med spenning.DET ENESTE som slår sportn er altså godt fiske.

Det er 1 ting til som slår sporten da, sofus... og som på en måte kan "klemmes inn" mellom sporten og fluefisket. Fluefiske er nummer 1 da, ingen tvil om det vel. Tolk "klemmes inn" som dere vil [ :) ].

Han Tom fisker på et sted med mye fisk i perioder ja. Jeg stod på andre sia av åsen på samme tid, og der var det relativt stille. Men han Tom er ganske flink på endel områder da, det skal sies. Ikke noen spesiell nybegynner akkurat. Men TIDEN man bruker ute er alfa omega. Er man ute hele tida, får man mye fisk. Er man bare ute noen få timer av og til, glimrer den ofte med sitt fravær, ikke noe spesielt ved det, men jeg tror nok at mange av de som stiller seg tvilende til fangstrapporter, ikke fisker på riktig sted og/eller ikke tilbringer nok tid. En annen ting; greit å vurdere litt hvem fangstrapporten faktisk kommer fra også... [ ;) ].

Jan.

...du må jo fortelle at du fiska på samme sted dagen før da,Billy[ ;) ].

Jo, men du er ute i 10 timer annenhver dag, forflytter deg i båt, mens jeg bare 2-3 timer 1 gang i uka for tiden av særskilte grunner, der ligger forskjellen, ikke sant kjepphøye gummitryne [ ;) ] Det blir det forøvrig endring på nå. Fremover vil jeg være oftere å se der ute [ ;) ]. Lær deg å kaste først du, garnfiske teller ikke her i gårn.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:da jeg tenkte på flua som lå bortgjemt blandt Zonkere,Pers sild,marabou spider(som også er en b.m imitasjon),limreker etc etc.

"Pers sild" - det er den som ble omtalt i OFA-årboka på midten av 90-tallet? Den med rød klump foran, sølvkropp og hvit marabouhale? Har fått en del sjø-ørret på varianter av den i årenes løp. Bruker ofte litt geit + 3-4 flash blandet inn i marabouhalen og har satt på kuleøyne (+ litt fortygning under røde klumpen) på den varianten jeg bruker mest. Bruker den også en del som opphengerflue - da uten fortyngning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.