Gå til innhold
Fiskersiden

Cm is per kg


westside
 Share

Recommended Posts

Tja, husker ikke hvor mye stålisen skal tåle pr cm, men det er ganske mye.. Vil uansett tippe at det i praksis er håpløst å si at 1cm is tåler xkg, i og med at ingen is er lik(innhold av luftbobler f.eks.). Stålis på et par cm er gangbar, men selv drøyer jeg til den er min. 4cm før jeg raser utpå, og borrer hyppig for å sjekke om tykkelsen forandrer seg.. Vær også obs på smale sund, bekke innløp/utløp og siv, der kan isen ofte være mye tynnere.. Ispigger og flyteplagg er obligatorisk, en fiskekamerat er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første som legger seg. Blankisen som er ren tvers igjennom. Blir som nevnt vesentlig dårligere hvis det er luft i den. Det vi vil ha er en lengre kuldeperiode uten snø. Det verste er dersom det kommer ei lita hinne med skikkelig is som det så legger seg snø på. Da får vi en uberegnelig sprø is som ikke er til å stole på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ikke er vekta eller antall kilo som teller her, men trykket! Ingenting i veien for å ha en jumbojet stående på 2 cm stålis - bare bæreflaten er stor nok. Det blir akkurat som å gå med truger i snøen eller myr; større bæreflate gir mindre trykk. Nettopp derfor kan det være skummelt å gå på ski utover isen (selv med åpne bindinger, som man uansett bør ha), du har større bæreflate med ski enn med bare sko, og du kan fort tråkke rett gjennom isen som holdt deg oppe på skiene. I motsatt ytterlighet har man skøyter hvor trykket blir veldig stort under meiene. Husker ikke hvem det var jeg leste om som akte seg rundt på tynn stålis på Skogseid - nettopp fordi de hadde tråkka rett gjennom om de hadde reist seg opp. Tipper det nesten bare var å tømme en kaffekopp på isen så hadde du hull akkurat der...

Vil uansett ikke anbefale noen å gå rundt med truger eller annet for å få større bærflate!

Isen vil også være forskjellig avhengig av hvordan vannet er, sjøis regnes som seigere enn ferskvannis uten at jeg vet helt hvorfor (sjøisen vil uansett inneholde mindre salt enn vannet under).

Is er et ganske sprøtt materiale, og det er derfor umulig å komme med noe annet enn sannsynligheter for hvor stort trykk en viss istykkelse vil tåle, det vil uansett være store lokale variasjoner.

Better safe than sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjø isen kan vere artig. er man ute ved fergeleiet i oslofjorden eller et eller annet sted kan man kjenne bølgene etter båtene,selv om isen er ganske så tykk. Har opplevd å bli litt sjøsyk.Den er vel seigere fordi det er jo mer luft i den,eller? Det er jo regne sløsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.