Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken snøreprofil velger dere til SØ fisket


Recommended Posts

I min oppstart for sjøfiske etter SØ brukte jeg WF snøre. Dette gjort jeg i noe år. Så ble jeg kjent med klumpen og gikk over til det, følte at jeg kastet lenger med et slik snøre. Det eneste problemet jeg følte var kontrollen i kastet. Presisjonen var ikke som i et WF snøre.

Men i fjor prøvde jeg et nytt WF snøre som jeg følge gitt utrolig bra og ga meg mye bedre kontroll på kastene.

Nå har jeg to WF snører jeg bruker og det er intm. og synk 3.

Om kasten kanskje ikke er like lange så er det marginalt i forhold til en klump.

Så jeg ville nok prøvd ut et godt WF snøre[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke stanga så godt, men kan jo være greit å ha noe som "grenser" litt til klump. Et presentasjonssnøre er jo ingen nødvendighet i sjøen, men du skriver ikke om du skal bruke det i sjø eller elv. Bruker SA Mastery GPX i flyt til både sjø og elv, eller Scierra EDP flyt/int i sjøen og er veldig fornøyd med det. Sistnevnte grenser veldig til klump og gir lange og effektive kast, men lander noe hardere enn GPX. Færre luftkast = mer effektivitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et Nonspook SA-snøre til både flytfiske i sjø og elv og synes det presenterer lett og pent i tillegg til at det ikke er så svindyrt, noe som er en fordel i sjøen. Ellers har jeg testet litt av hvert og synes Stillwater også er godt å kaste til slik bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker selv my flue i sjøen og kan si av erfaring at om man har over 150 turer i året så sliter det hardt på snøret uansett. Så jeg har sluttet å kjøpe dyre snører til saltvannsfiske. Kan i likhet med MP anbefalle Scierra EDP(Hyvel Morgan) som et godt og billig snøre. Itermediate klump(klar) og flytende skyteline. Et slikt snøre betaler man 385kr(-kurs) for i sveige[ :) ], og det er et godt snøre å kaste med.

PS! Dette Scierra snøret opplever jeg at er noe feilklassifisert. Snørene er muligens noe tyngere enn oppgitt snøreklasse. Derfor har jeg brukt et #5 snøre på 7'er stanga mi og det fungere opptimalt for meg. Har også erfart at andre 6-7'er stenger funker best med #5 snøre her!

EDIT: La til en PS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Fisker selv my flue i sjøen og kan si av erfaring at om man har over 150 turer i året så sliter det hardt på snøret uansett. Så jeg har sluttet å kjøpe dyre snører til saltvannsfiske. Kan i likhet med MP anbefalle Scierra EDP(Hyvel Morgan) som et godt og billig snøre. Itermediate klump(klar) og flytende skyteline. Et slikt snøre betaler man 385kr(-kurs) for i sveige[ :) ], og det er et godt snøre å kaste med.

PS! Dette Scierra snøret opplever jeg at er noe feilklassifisert. Snørene er muligens noe tyngere enn oppgitt snøreklasse. Derfor har jeg brukt et #5 snøre på 7'er stanga mi og det fungere opptimalt for meg. Har også erfart at andre 6-7'er stenger funker best med #5 snøre her!

EDIT: La til en PS!

EDP er ganske så feilklassifisert ja! Man bør vel gå ned en klasse eller to på snøret, det er virkelig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg liker det, men bruker det fortrinnsvis til fiske med litt større fluer som f.eks havabborfiske. Snøre som skyter bra selv med store fluer. De pleier da ha det året rundt på nfisk.no, men de er kanskje tomme? Det fungerer selvsagt også meget godt til å kaste med sjøørretfluer. Vær oppmerksom på at klumpen på dette er kortere enn normalen og du vil få "vingling" ved forsøk på å holde store lengder i luften. Det er mer beregnet på å skyte en del meter snøre. Bare et tips så du ikke lurer på hvorfor det oppfører seg litt rart om du forsøker holde like lange lengder som vanlig i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget godt fornøyd med Scientific Angler sine snører. Bruker for det meste SA Mastery Striped Bass Synk 1 til HA og SØ- fiske i den varme årstid. Snøret slår over store fluer godt, har lite minne, og kaster godt i vind grunnet lav diameter/høy egenvekt. Opplever at snøret blir noe stivt når termometeret nærmer seg 0 grader, og dette er nok fordi snøret er tiltenkt bruk på sydligere breddegrader. Allikevel et knallbra snøre fra mars til oktober.

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=i...Path=93_136_138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Jeg har brukt et Nonspook SA-snøre til både flytfiske i sjø og elv og synes det presenterer lett og pent i tillegg til at det ikke er så svindyrt, noe som er en fordel i sjøen. Ellers har jeg testet litt av hvert og synes Stillwater også er godt å kaste til slik bruk

Finner ikke dette snøret i nfisk sitt sortiment på SA snøre. Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.