Gå til innhold
Fiskersiden

Guggen og gjengen på Ascension


cb
 Share

Recommended Posts

Samler rapporter her. De skulle ha vært der nede ages ago, men sitter i London på fjerde døgnet. Ved et tilfelle lettet de, men måtte returnere etter en time i lufta. Da hadde en motor på flyet havarert, og landinga var visstnok temmelig scary. Morten hadde hivd i seg en sovepille og var derfor ultragroggy når dette skjedde. Ellers har det blitt stadige forsinkelser, men de håper (igjen) på å komme seg avgårde i morra. Hakket verre er det med italienerne som skulle dratt ut og fisket direkte. Nå ryker dene ene betalte fiskedagen etter den andre, og stemningen der i leiren er visst alt annet enn høy. Flaks for Ola og Morten (samt kjerringer og unger) at de ikke skal i gang med noe fiske før i slutten av neste uke. Det eneste de går glipp av er noen dager på stranda, og det er jo ikke akkurat noen katastrofe. Plenty av tid til det senere uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Fikk denne rapporten nå:

"Hallå!

Da har vi vært her i 3 dager, og foreløpig bare fiska fra stranda. Har fått

en del grouper og en black jack på Tomic, Buster jerk og popper opptil 2-3 kg.

Det er jaga inn en del scad som går helt inne i strandsona og i går dro jeg

av 2 digre fisker(amberjack ut fra det jeg kunne se og det som sto i boka?)

som tømte multisnella halvveis, før 0.50 fortommen røyk. Var nok litt tøff

med bremsen og det er jo ikke så mye fleks i jerkstanga. Skal ned og hevne

meg nå, men med tykkere fortom. Harmattan landet 2 yf på 230 lbs i går,og Shy

har fått BM på 750 og 350 de siste dagene.

Amberj venter på oss så Adios Amigos

Ola og Linn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny rapport fra Sør-Atlanteren:

"Heisann"

Da har vi vært ute med Larry, en lokal fyr og fått 6 yft. De 2 største veide 50

lbs + at Emil (sønnen til Morten) fikk en wahoo på 40lbs.

I går var vi på nattfiske med Harmattan og det ble så mye YFT at jeg kom ut

av tellinga til slutt. Kult å fiske med Atlantic Explorer'n! Den fikk krølla

seg godt. Trine (kona til Morten) fikk også en Galapagoshai pa ca 200lbs og det er en ganske

fin en.

I dag har vi fiska etter blue marlin, men det var stille. Shy mista en sailfish og

hadde et hogg av en til. Vi avslutta dagen med wahoofiske og fikk 5 stk

opptil 45-50 lbs. I tillegg fikk vi 3 dorado og en YFT.

Ola"

Hva skal man si? Tipper de ikke er helt fornøyde. Dette har de jo gjort før. Ola var glassklar på at det skulle bli en BM på standup. Merkelig at de ikke har fått sixgill, men de har kanskje ikke prøvd ennå. Mars måned rykker uansett nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny rapport:

"Hallå balla!

Har nede lever internettet sitt eget liv, så jeg har ikke fått åpna den siste

mailen din,men anyway det blev ingen marlin denne gangen og vi så ingen

heller.

Vi har selvfølgelig fått en drøss med tuna og wahoo !!!! Det var fett fiske!

Jeg fikk en hammerhai som sirklet rundt båten med finnene

over vannet tre-fire runder under tunafiske før den tok tunaagnet mitt.

Vekt ca 80 lbs.

Ellers har Linn fått en sixgillhai som vi aldri fikk se da den tulla seg

inn i roret på båten og Steve måtte kappe lina, men han holdt i fortommen.

Emil fighta en tuna som kom opp halvspist med en stor galapagoshai på slep.

Haien svømte kun en halvmeter unna båten, mens vi så på spiste den opp

resten av tunan. fett å se på!

Det er litt kjipt å være igjen her nå som alle har dratt hjem, og det

svømmer marlin ute i vannet som vi ikke har mulighet for å ta.....

Har forresten finni godplassen til Hook og skal prøve i morgen kveld.

Ha en fortsatt trivlig dag. Hils Grutle og Linn!

Er det forretsen mye snø hjemme ?

Hilsen Ola og Linn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er jeg og familien tilbake i snø og kulde, jeg har stor medlidenhet med Ola og Linn som må slite noen dager til i varmen[ :D ][ :D ]

Fiskinga er jo stort sett beskrevet, men utstyrs prylinga er ikke nevnt. Det endte i tidenes utstyrs masaker, 4 stenger, ei snelle og noen hundre meter 30lb top-shot i avgang.Ola ekspederte haspelstanga til Linn med en amberjack, Emil tok Beastmaster 20-30 på YF (med Black Magicen),Trine fikset Ola sin 12-30 Atlantic Explorer på YF og jeg avsluttet med en 40 lb YF på Guideline fluestang kl.12 som ble håndlinet inn etter at stanga eksploderte i 4 deler.

Det skal sies at vi tynet maks ut av 30lb lina, den tåler utrolig mye, det egner seg da bedre med ei 50lb stang av topp kvalitet.

Jeg blir stadig overrasket over styrken til YF selv om den er kun på 20-30kg, vi kjører hardere brems en det som normalt brukes på flere hundre kilos marlin!

Kaptein Matthias hadde også en super fight på 80lb stand-up med Stella 20000!!! Han måtte gi opp etter ca.3 timer, da kom maten Steve med saksa, han skulle på "Saints club". Antageligvis en YF på 80-100 lb, muligens feilkroket med pilk. Kampen hadde vi nok tapt uansett, men jeg hadde ALDRI kappet lina selv om jeg hadde stått der enda[8D][8D][} :D ]

Vi ble snytt for marlin, neste år blir det fiske fra midten av februar til ut i mai, det har vist seg som klar høysessong med snitt på 2 marlin oppe pr. dag.

Tida kan ikke gå for fort til mars, da er det pån igjen eller hva trur du Lars?[ :D ][ :D ]

P.S. begynner snart booking for 07, er allerede flere som er klare, blir muligens i påsken (eller mars/april)først til mølla, ca.30.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guggen ringte meg fra Ascension i stad (måtte bare bruke opp telefonkortet sitt) og kunne fortelle at Shy hadde fått endel billfish. De hadde visst kjørt hardt på livebait, mens Mattias vel har kjørt på plastic. Ellers hadde han landet etpar amberjacks fra land, største på rundt ti kilo. Var visst sinnsyke fightere. Utover det noen digre black jacks som også truet med å herpe utstyret. Ikke overraskende var han selvsagt også hissig på å komme seg utpå isen i løpet av jula. Skulle vel bli ei råd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MR

jeg avsluttet med en 40 lb YF på Guideline fluestang kl.12 som ble håndlinet inn etter at stanga eksploderte i 4 deler.

Hvorfor klarer man å lande folk på månen, men ikke å lage ei fluestang som holder til sånn fisk? Er jo nesten mer regel enn unntak at folk knekker stenger på tarpon, tuna, dorado og annen sydhavsfisk. Har uansett revurdert litt stangvalg til jeg skal nedover. Blir å kjøre på det sikre, så får jeg heller tåle at en 7-kilos BJ ikke blir mest spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

sitat:Opprinnelig postet av MR

jeg avsluttet med en 40 lb YF på Guideline fluestang kl.12 som ble håndlinet inn etter at stanga eksploderte i 4 deler.

Hvorfor klarer man å lande folk på månen, men ikke å lage ei fluestang som holder til sånn fisk? Er jo nesten mer regel enn unntak at folk knekker stenger på tarpon, tuna, dorado og annen sydhavsfisk. Har uansett revurdert litt stangvalg til jeg skal nedover. Blir å kjøre på det sikre, så får jeg heller tåle at en 7-kilos BJ ikke blir mest spennende.

Enig der Cato, det er stengene som er problemet, både flue og havfiske. Jeg leiter etter etter ei stang kl.15, har noen alternativer men det koster. Det hadde antageligvis vært bedre med compositstenger med plenty glassfiber, kastestenger blir dette ikke uansett. Skal du "tyne" lina må du gå opp minst en kl.på havfiskestanga,f.eks.50lb stang med 30lb line.

Ha forøvrig en fortreffelig jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gör ett nytt försök med flugfiske i Mars! Får se om Redingtonstanga min håller eller om det blir pinneved av den oxå. Om man inte tabbar sig ut, något jag tvärr gjorde på Tobago, så borde dom hålla. Men har nu i alla fall lärt vad man inte skall göra när man är på väg att landa stor fisk och har kort lina.

Morten, fiskade ni grainliner, eller funkade det med vanlig sjunk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fisket både med 550grain og intermediate fordi YFen var tett på båten, men grain lina er nok mest anvendbar. Problemet med YF i forhold til f.eks.tarpon og sailfish er at den må fightes rett ned, du kan derfor ikke flate stanga og presse mer på snella. Det blir derfor kl.15 i mars, YFen kan tas på lettere (min.10/12)men det tar tid (ca.30-45 min med steihard kjøring av 15kg YF).

Har noen bilder, men er ei "amøbe" til å legge inn, kan kanskje sende noen til deg Lars som du legger ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

"Snapperen" er en svart avtrekkerfisk, og er morsom å få første gangen man får den. Etter det er de en pest og en plage. Ola satt igjen med amberjacken fra land som turens sterkeste minne. Bildene er ellers et tupp i nøttene til de som mener at familieferie og fisking ikke kan kombineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.