Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdrettssykdom igjen.........


asmund aa
 Share

Recommended Posts

Nei, det er ikke ofte man ser selvdød fisk ute i naturen. De forsvinner raskt. Derfor er det naturligvis vanskelig å avgjøre hvor vanlige ulike sykdommer og parasitter er. Men det er logisk å tro at risikoen for å bli smittet er større i en merd enn ute i naturen. Fisken står stuet tettere sammen, og er trolig mer stresset enn en "gjennomsnittlig" villfisk. Sykdommer og parasitter er en uunngåelig bieffekt av oppdrettsvirksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for organismer som smitter direkte kan dette være logisk, som for bakterier og noen parasitter. For parasitter med mellomverter er det imidlertid ikke alltid så logisk. Bendelmark (Eubothrium crassum) feks. er vanlige hos oppdrettslaks, mens kveis (Anisakis sp. og Pseudoterranova sp.) ikke er det. Begge typer har små krepsdyr som mellomverter og er avhengig av at disse driver inn i merdene og så spises av oppdrettsfisken. Kanskje er bendelmarkmellomvertene mer planktoniske og kveismellomvertene mer bunnlevende slik at dette er årsaken. Men kveis er er jo vanlige i sild og makrell som i aller høyeste grad er pelagiske og lite knyttet til bunnen. Logisk? [ :D ]

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Anisakis og pseudoterranova er fisken andre mellomvert. I oppdretts- sammenheng vil ikke parasitten nødvendigvis komme i kontakt med sluttverten. Vill- laks har ofte anisakis i seg, så det er viktig å tilbrede fisken riktig da dette gir sykdom hos mennesker (parasitten kan borre seg gjennom tarmvegg hos mennesker og forårsake Anisakiose =farlig). Eubothrium blir spredd via måker som er kystnære. Anisakis har hval som sluttvert, pseudoterranova har sel. Altså vil man finne parasitten hvor det er stor mulighet for å komme i riktig sluttvert (hvor formering skjer). Ikke så lenge siden eksamen i fiskeparasitter nei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det gjør den ikke :-) Sa kanskje det på eksamen, for det var Eubothirum- livssyklusen A'en røk på. Fisken er sluttvert så er logisk at det ikke er så mange måker med i bildet. Men spredning av Eubothrium salvelini (røyrmakken) fra et vassdrag til et annet kan gjøres vi mennesker eller fiskespisende fugl.

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Da håper jeg ikke du svarte at Eubothrium spres vha måker[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :D ] For det gjør den ikke :-) Sa kanskje det på eksamen, for det var Eubothirum- livssyklusen A'en røk på [} :) ]. Fisken er sluttvert så er logisk at det ikke er så mange måker med i bildet. Men spredning av Eubothrium salvelini (røyrmakken) fra et isolert vassdrag til et annet kan gjøres viafiskespisende fugl (evnt mennesker)

Forresten; Bare noen små spørsmål; regner med du er fiskehelsebiolog, akvamedisiner eller veterinær siden det er Dr. Fish. Så,,, Hvor jobber du? I felt eller forskning?

Jeg tror jeg vil inn i forvaltningen, men får se etter jeg er ferdig med oppgaven min neste jul. Kan være jeg vil andre ting da.

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Da håper jeg ikke du svarte at Eubothrium spres vha måker[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.