Gå til innhold
Fiskersiden

Oppskrift og vin til havabbor


SMS
 Share

Recommended Posts

Helstek den i ovn innpakket i folie med hvitløk og friske urter inni fisken....

Servers med den form for poteter du foretrekker og det tilbehør du liker.

Når det kommer til vin vil jeg gjenta de udødlige ordene fra en venn av meg på en fin restaurant i London. "Red or white vine you say? wel.... whatever gets me drunk. Fast!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et super tips er: Filiter fisken.Pensle filetene med olje med krydder(Sitronpepper,basilikum,pepper osv)Bør stå 1 time i romtemperatur.Fisken legges med skinsiden ned på et stekebrett dekt med salt.(Bruker du ikke salt kommer garantert brannvesenet)

Set så ovnen på 250 gr velg grill om mulig.Fisken stekes i ca 5 min.

Når fisken "bøyer" på seg er den ferdig.

Serveres med feks.ovnskokte poteter,brokkoli og hvitvinssaus.

Husk at fisken stekes rett før servering.Fisk bruker ca 3 min på å kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips. Nå har det seg dessverre ikke slik at jeg har fått min første havabbor, da det uansett ville ha resultert i et intenst selvskrytende innlegg under et av fangstrapport-foraene. Derimot har noen venner tatt en i garn på ca 3 kg ut fra størrelsen på filetene de viste meg. Skal ikke tilberede fisken selv, bare sørge for at første del av påfølgende fylleslag får et skinn av verdighet ved å medbringe "whitespirit", som jeg forstår det kalles i den delen av landet hvor havabboren ble tatt på garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vin til relativt fet fisk...halvtørr til tørr hvit. Chardoney av ymse produksjon og chablis er jo godt. Bacon:: Trimbach er en produsent..hvilken druetype vil du anbefale fra dem. Selv har jeg tro på en riesling fra Trimbach. Gudegode greier. Når det gjelder gewurstraminer så blir det litt vel søtt til denne fisken etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimbach er en produsent tilhørende Alsace. Vanskelig å si noe mer fordi Trimbach's sortiment er enten Riesling eller Gevurztraminer. Riesling er en meget tørr hvitvin. Jeg har kun smakt Trimbach's Riesling. Hvis noen foretrekker ikke fullt så tørt men samtidig ikke den sødmen som halvtørre Tyske representerer, så kan Tokay Pinos Gris velges - også dette Alsace. Kjøpte en variant av den i dag og den er meget smakfull.

Sancerre (Loire) er noe av det mest elegante Fransk hvitvin kan tilby. Slik jeg ser det, så er den den mest naturlige jeg kan spise med fersk skalldyr (fisk spiser jeg dessverre ikke da jeg har problemer å få den forbi drøvelen..) Hvis du har lyst på invitere havabbor til gjester, så vil alternativet å anbefale en tørr og en ikke fullt så tørrhvitvins variant og kun to varianter. Da vil gjestene og du velge hva som passer best og du slipper den evindelige "prøve alt som er på bordet" og dertil starten til tradisjonell Nordisk fyll. Ha en hyggelig aften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er alt for avanserte:

IKKE FILETER abboren, IKKE kutt hode eller hale av. Kun sprette opp (sløye) og fjerne innvoller. Vask godt og skrap av ALLE skjell.

Salt den og la ligge en time eller flere.

Smør den inn med olivenolje fra topp til tå, innvendig som utvendig. Grill den hel, men vær forsiktig så skinnet ikke blir ødelagt (smør grillristen godt/ bruk fiskerist). Pass på å ikke grille for lenge. Da blirn tørr! YUK!

Poteter;

Kutt potetene i båter (godt vasket potet med SKALL!), gni godt inn med olje, dryss på grovt salt og grov pepper, legg i ildfast form i stekeoven (225 grader i ca 1 time).

Dressing:

GOD! olivenolje med litt sitronsaft i som dryppes over fisken når den ligger på fatet.

Vin:

Spør i polets info-disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.