Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan ta gode fiskebilder


ulff
 Share

Recommended Posts

Føler meg litt truffet av den sviende kritikken til Ulf. 99% av mine fiskebilder er av typen " hva pokker gjør skotuppen med på bildet" typen..... Aberet er når man fisker alene, og man har en vilter fisk i håven, og det er bekkmørkt og vått. Løsningen blir en adapter, og å sette klar kameraet før man får fisk. Gjør man dette er garantien klar, man blanker...... De beste fiskebildene er etter min mening de som blir tatt så nærme som det lar seg gjøre, og med fisken i horisontal posisjon. Bakgrunnen bør være vegetasjon, gjerne tett sådan, med god kontrast til fokusobjektet. Gode fiskebilder er sjeldne, ihvertfall blant de ensomme ulver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut boka til Rune der er det ett par triks for å unngå skotupper og veienett. Nemlig ved å få seg en adapter til banksticken slik at man kan skru kameraet på toppen og bruke selvutløseren... Litt prøving og feiling må vel til, men tipset er jo bra det !

BTW : Tom Ole, kan du få tak i slike adaptere ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Men det blir fortsatt "blid-fisker-holder-fisk".

Det er sant, men nå mener jeg angang at det er de beste fiskebildene. Man får da fiskeplassen i bakgrunnen og man får ett inntryk av fiskens størrelse.

Men man kan jo varierere litt over temaet da. Eksperimentere litt med hvordan man holder fisken, endre vinkelen på fisken, og ikke viktigs : ikke se inn i kameraet, men på fisken. (synder stort sett mot dette selv, men syntes det blir bedre bilder om du ser på fisken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har lest "Specimen Mede" til Jens Bursell finnes det noen veldig gode eksempler på fete fiskebilder. De fleste er riktignok smilende-fisker-med-storfisk-bilder, men de er vedlig gode mange av dem. Det er også artig å se hvordan han/fiskekameratene hans ble bedre til å ta bilder med åra... De tidlige bildene er rimelig sjabre, mens de nyligste er veldig gode. Et av mine favoritter er av en fisker som står med vann til skuldrene og titter på hodet til en gigantisk gresskarpe som nettopp har blitt landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av akarls

Hvis noen har lest "Specimen Mede" til Jens Bursell finnes det noen veldig gode eksempler på fete fiskebilder. De fleste er riktignok smilende-fisker-med-storfisk-bilder, men de er vedlig gode mange av dem. Det er også artig å se hvordan han/fiskekameratene hans ble bedre til å ta bilder med åra... De tidlige bildene er rimelig sjabre, mens de nyligste er veldig gode. Et av mine favoritter er av en fisker som står med vann til skuldrene og titter på hodet til en gigantisk gresskarpe som nettopp har blitt landet...

Ikke første gang jeg har hørt om denne boken, hvor får jeg tak i den og hva koster den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.