Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Stradic 2500


tednas
 Share

Recommended Posts

Jeg ville ikke vært så rask til å avvise at en snelle med magnesiumdeler er brukbar i saltvann. Riktignok brukes magnesium i offeranoder fordi det er uedelt, men magnesiumlegeringer tilsatt noen tidels prosent mangan har brukbar korrosjonsmotstand. Du vil kanksje få gropkorrosjon i form av små svarte flekker uansett, ikke pent, men ikke nødvendigvis farlig. En større fare er om magnesiumdelene er i direkte kontakt med deler i rustfritt stål, da kan du få galvanisk korrosjon som fort kan "spise" opp magnesiumet. En skulle jo tro at Shimano har nok peiling på materialvalg til at de unngår et så opplagt problem? I hvert fall ville jeg hatt såpass tiltro til Shimano at jeg ikke hadde nølt med å kjøpe en snelle med magnesiumdeler. Hvorfor bruke magnesium (egenvekt 1,6) istedenfor titan (egenvekt 4,5) kan jeg ikke helt forstå, såå stor vektforskjell blir det da ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I valget mellom en snelle med og uten magnesiumdeler ville jeg nok støtte deg fullt ut og valgt den uten. Vet ikke noe om hva snellene er laget mtp, så jeg uttalte meg bare generelt om metallet magnesium, som jo tross alt brukes i dyrere bilfelger. Titan er nok det optimale materiale veid ut fra pris, vekt, styrke/stivhet og korrosjonsbestandighet. Dersom snella er laget kun mtp spesielt fiske i ferskvann kan det nok hende at de ikke har tatt hensyn til at saltvann er aggressivt overfor magnesium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.