Gå til innhold
Fiskersiden

Gjennom isen


Dr.Fish
 Share

Recommended Posts

Skjønner at en en flytedress ikke er det samme som en overlevelsesdrakt, men holder den til en viss grad vannet ute, eller er den kun et oppdriftsmiddel. Det at man flyter når man blir funnet i råka er jo greit (spes. for de etterlatte), men hadde jo vært greit om dressen også gir en noe bedre tid til å komme seg opp før kulda blir lammende. Gjør oppdriften at det også er lettere å svømme/dra seg opp på isen. Er ikke ute etter synsing her, men harde facts. Er det noen som har prøvd, eller kunne tenke seg å prøve på vegne av oss andre (under kontrollerte betingelser selvsagt). Har vel vært publisert et gå-igjennom-isen-prosjekt i Villmarksliv tidligere, men dette var i pre-flytedress-tid. Kunne ikke dette vært noe å spandere en side eller to på da Chris? - hvis ikke svarene strømmer inn her da.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min Abu dress står det at man med denne dressen overlever/klarer seg lengre i det kalde vannet. Akkurat de harde facts/tall har jeg ikke her, da jeg ikke går med flytedress på jobb. Men det stod forklart på lappen ihvertfall.

Fiskejournalen hadde vel en test i fjor, eller var det kanskje den som var Villmarksliv?

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen igjennom etter påsken i fjor, tre ganger, to ganger på veldig grunt vann, en gang på dypere. Det dressen gjorde var at jeg IKKE gikk så langt ned i vannet at hodet gikk under, det dressen gjorde var at jeg fløt høyt i vannet så jeg med lettehet kunne dra meg opp på isen med piggende, noe jeg vil anta hadde vært MYE tyngre om jeg hadde flyti dypere i vannet, ergo mer vekk å dra opp. Jeg ble våt, men ikke gjennomvåt, så jeg vil tro det gir deg noen kritiske sekunder mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel gått svangre med tanken om å gjøre en våt test i over ett år nå, men når vi hadde muligheten i juni ble det ikke noe av. Ikke mange som frivillig hopper i vannet når det holder 3-4 grader.

Riktig som PMA sier at FS publiserte en test gjort under kontrolerte former men kan ikke finne den igjen i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste når uhellet først er ute er jo å komme seg opp igjen så fort som mulig, og det ser jo ut til at dine erfaringer viser at flytedressen fungerer i så henseende, Remy. Og hvis man likevel ikke kommer seg opp igjen umiddelbart, så vil man med en flytedress tåle å ligge i vannet lenger enn med "konvenjonell" bekledning. Flytedressen er som det sies slett ingen overlevelsesdrakt, men fungerer som dykkernes våtdrakt; den fylles med vann (relativt sakte dersom man har strammet magebeltet, og man bruker mansjettene på føtter og håndledd). Og vannet som kommer innenfor dressen skiftes ikke ut i særlig grad, og blir varmet opp av kroppen. Man vinner derfor dyrebar tid.

Hvor lenge man tåler å ligge slik avhenger av mange (individuelle) faktorer, som kroppsvolum, fettprosent, mengden mat innabords osv, men ifølge beregninger basert på tester (litt uaktuelt å utføre relle tester på dette, man målte kun fall i kropptemperatur i løpet av noen minutter i 8 graders vann, og så ble "kritisk" tid estimert ut fra dette - husker ikke nå hvor jeg leste denne testen), ble det - om jeg ikke husker feil - anslått at man skulle tåle å ligge mer enn seks ganger så lang tid i vannet med flytedress enn uten (i 8 graders vann ble det estimert at man kun tålte å ligge i rundt et kvarter uten noen form for beskyttelse, med dress økte den estimerte tiden til rundt halvannen time).

Som sagt, vanskelig å si hvor god en slik test er, og det er helt sikkert store individuelle variasjoner, men testen gir vel ihvertfall en viss pekepinn, og rent personlig vil jeg si at en slik dress er en billig livsforsikring, om enn ikke noe man skal stole helt blindt på.. Det viktigste er fortsatt å unngå og dette igjennom isen, eller i vannet fra båt. Ikke ta unødvendige sjanser, og ved siden av flytedress, husk ispigger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet selv Regatta-dressen min i sommer. Senket meg ned fra en brygge, hadde bra stramming rundt beina, så jeg opplevde å flyte stående(holdt meg fast i brygga) helt til vannet trengte inn. Da gikk jeg litt dypere og la meg over på ryggen. Nå er dressen min litt stor, flytevekta er vel 10kg over det jeg selv veier. Men får du strammet rundt beina, og du har litt å gå på med vekta, er min erfaring at du vil ha litt tid på deg før du går helt igjennom. Har bare prøvd om sommeren, men tror nesten du rekker å velte over på siden før vannet når deg over livet. Er jo også logisk at det blir lettere å pigge seg opp, siden dressen dytter samme vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Linken som terje la ut i hunters tråd kan jo være aktuell her og: http://www.exn.ca/video/?Video=exn20020325...25-icewater.asx

Michael

Ganske ekkelt å se sjokket når han ramler uti.

Tror det blir full nordkappdrakt og 1 meter stålis samt tau til et tre på land før jeg begynner isfiske[:I].

Mange gode tips om overlevning i vann generellt her da. Særlig det å ta seg tid til å tenke og ikke kave unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv jobba på oppdrets anlegg i noen år. Der brukte vi flytedresser. Jeg som en forveten person måtte jo teste denne om vionteren. Da snakker vi om januar, og 5 minus i lufta. Hoppet fra taket av oppdrettsbåten og uti sjøen. Gikk gjerne en 1/2 meter unna. Meget god oppdrift i denne. Hadde på forhånd lukket igjenn det som var mulig. Strammet reimer og belter. Hadde det slett ikke verst ute der i det hele tatt. Kom meg oppi båten etter 5-6 min. Der jeg var våt var glidelåsen, og beina. Men var ikke slik at det druppet av meg. Kunne lett ligget i vannet sikkert 10 min til uten prob. Så vil anta en slik kan fort redde liv ja. Oppfordrer dere som er usikker på den til rett og slett ta et bad med den, bare for å bli sikker på den. Merke var en regatta flytedress til rundt 2000. Testen min ble gjort bare uker etter jeg fikk den. Regner med den blir mindre vanntett med tiden pga slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.