Gå til innhold
Fiskersiden

NJFF satser på sjøørret i 2006...


 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Det kan jo og være en grunn til at disse ikke vil bidra... Kanskje de har prøvd, og gitt opp ?

Og nå sitter de på utsiden og sutrer, istedet for å gå sammen og få til noe? Det er jo mulig, men jeg håper da ikke det.

Virker som om noen enkelte ganger glemmer at det er medlemmene i NJFF som bestemmer hva som skal skje der. NJFF er ikke en statlig institusjon man kan surmule over når ens interesser ikke ivaretas. Det er de betalende medlemmene som styrer NJFF, via sine valgte interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Hvis de som drev med dette fisket hadde samlet og organisert seg, evt meldt seg inn i NJFF hadde jo det vært et godt poeng. Men man kan ikke forvente at folk skal drive dugnadsarbeid for folk som ikke vil bidra, det er vanskelig nok å skaffe folk som det er.

Det hadde gjort seg med ett norsk sportsfiskeforbund. Det hadde blitt som å heise det hvite flagget dersom si NMU skulle innlemmes i NJFF. Ulvejakt og suterfiske ligger så langt fra hverandre at det ville blitt som å slå sammen LO og NHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært medlem i NJFF i omtrent 15 år. I løpet av denne tiden har jeg vært tillitsvalgt både på lokalt og fylkesnivå. Har hatt mange gode erfaringer og mye moro, spesielt på lokalt nivå. Når jeg kom opp på fylkesnivå var og er situasjonen en annen. Mye gubber som kun snakker om fuglehunder og laksefiske. Selv om det de siste årene har vært mye bra i forhold til barn og fiske.

De satser nok på sjøørret fordi det er en fisk som mange oppfatter som attraktiv, den har fettfinne og finnes langs kysten i hele landet. Det kan gi flere medlemmer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davyen

De satser nok på sjøørret fordi det er en fisk som mange oppfatter som attraktiv, den har fettfinne og finnes langs kysten i hele landet. Det kan gi flere medlemmer....

Eller kanskje de saster på sø fordi mange av medlemmene allerede fisker etter sø?

Sollien: Ser det ikke som realistisk eller fornuftig at NMU blir med i NJFF. men havfiskerne klarer seg jo fint utenfor de...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett må jo disse gamle gubbene vandre de evige jaktmarker engang de også, denne klaginga har vi jo hørt i mange mange år... hvor ble det av de unge dynamiske ivrige sjelene som kunne/burde endret noe? Sitter og sutrer mens unge kjekke laksefiskere og jegere blir surmaga gammel lakse og setter-adel? Man kan vanskelig skylde på andre enn seg selv uansett slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skylder ikke på noen jeg, KIS[ :D ] Poenget mitt var bare at det i mange lokal lag er så lite rom for nytenking, og så liten respekt for andre deler av hobyen vår, at man fort går lei! Satt selv 2 år som formann i ungdomsgruppa i lokal JFF, og fikk nok av å stange hue i veggen. Dét er som kjent kun godt når man slutter, og det var nettop det jeg gjorde. Var også med som delegat på to fylkesmøter, og makan til supperåd har jeg ikke opplevd, hverken før eller seinere. Savner det overhodet ikke, og er lykkelig utmeldt av NJFF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Det er vel bare å innse at storparten av norges jegere og fiskere er svært tradisjonelle og ikke ønsker å få ny informasjon om metoder og arter. Man kan jo se på dette som et problem - men med tiden har jeg valgt å se på dette som en berikelse. Da slipper jeg ihvertfall å dele på mitt alsidige fiske med alle de andre :-). Min jobb i support sammenheng har også gjort meg vant til å svare på dumme spørsmål - så i fiskesammenheng blir dette lite nytt egentlig. NJFF må gjerne satse alle sine penger på SØ - det har de vel også alltid gjort, og de om det. Jeg meldte meg ut av NJFF i 91 eller når det var - etter en rekke år i styre og stell. Jeg prøvde, og mange med meg prøvde - men tradisjonene ligger rett og slett for dypt til at man kan forvente en moderne og allsidig sportsfiskeorganisasjon i Norge. Men når alt kommer til alt, så er det helt allright. Man blir jo aldri profet i eget land, og blir man ikke profet i det hele tatt er det også helt fedt[ ;) ][ :D ][:X] BTW: Jeg har ikke røyka[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forskjellige JFF-lokallag har gjort mye bra med rekruttering av barn/unge når det gjelder fiske. Jeg synes det er ganske patetisk at noen påstår at det kun er laks og sjøørrett/ørret som gjelder i NJFF. Ingen tvil om at det er akkurat disse artene som er i fokus, men kan ikke det skyldes at de som gløder for andre arter ikke tar seg bryet med å jobbe innenfor denne organisasjonen?

Mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig, men det er vel noe mer jobb med å få til en god stamme av laks, ørret og sjøørret enn de fleste karpefiskene?

I steden for å stå utenfor å sutre og klage, så synes jeg kritikerne skulle gå inn i organisasjonen og jobbe for de endringene som dere mener er påkrevd! Det er faktisk både plass og behov for dere innenfor JFF og organisasjonen har godt av noen nye tanker og ildsjeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av cb

Husker jo vi hadde etpar meitekurs for juniorer her og der. De glante rart og så på oss som noen relativt merkelige snålinger. Moro med vederbuk liksom. Men unga fikk fisk de, og virket happy.

Husker ungene var glade og fornøyde ja[ :D ]. Husker også den manglende viljen fra forbundet i ettertid til å sponse slike kurs (som jo ble holdt frivilig). NMU betalte bensinregninga som forbundet ikke ville refundere.

Perca:

Ungene er helt klart der det bør satses hardt, men å få foten innenfor igjen er for mitt vedkommende uaktuellt. Jeg satt 7-8 år i Fylkeslaget - og ikke èn gang fikk jeg eller de som satt sammen med meg medhold i at det burde satses alternativt og ungt. Det var kultivering av laksebekker, ørretspredning i marka osv. Håper selvsagt at noen kommer til å prøve på kursing etc igjen - men det kommer nok til å skje på frivillig basis, og neppe i regi av NJFF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis en stund siden du var med innenfor JFF skjønner jeg Gateprofeten [ :D ].

Det har vært en stor satsing på barn og ungdom de siste 10 år innenfor JFF. Det er for eksempel delt ut 10 tusenvis av fiskestenger gratis og holdt mange såkalte fiskeskoler rundt om i Norge av diverse lokallag innenfor JFF. Det er jeg sikker på at du har fått med deg hvis du tenker deg litt om da det har vært mye omtalt i diverse media.

Det er derfor veldig synd at ikke fler meitere gjør en innsats innenfor dette arbeidet! Det ville vært mye bedre at dere som "kan" meiting hadde stilt opp på dette enn at en dum elgjeger som meg driver med "vranglære". Men det er vel mindre arbeid å sitte ved en PC og kritisere enn å gjøre en innsats..?

Jada, det siste var et sleivspark som traff rett på leggen...[:I] Gult kort til meg! [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Nope, sleivsparket bomma. Jeg har gjort mitt og har ikke et personlig behov for å dele mer enn det jeg allerede har gjort. De som spør får svar - og jeg har nok rekrutert mange unge håpefulle i årene som har gått - men ikke via NJFF. NJFF har delt ut mange stenger til barn og unge, det er helt riktig. Men jobben med å lære de å fiske annet enn ørret er vel opp til andre krefter ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Men jobben med å lære de å fiske annet enn ørret er vel opp til andre krefter ja.

NJJF og lokale foreninger har de siste årene faktisk arrangert en del "kaifiskekonkuranser" for barn mange steder i landet.

Uten at jeg blir mer imponert av dem av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Jeg har gjort mitt og har ikke et personlig behov for å dele mer enn det jeg allerede har gjort. Sitat slutt

Dersom dette er den gjengse holdningen til de som "kan" meite er jeg ikke overrasket over at de er en liten minoritet blant sportsfiskere! Men da bør de sørenimeg ikke klage på at lite blir gjort av JFF!

sitat: Tror Fiskersiden bidrar langt mer effektivt til det enn NJFF.

??? Uten at det her skal bli en diskusjon hvor vi skal slå hverandre i hue med tall så vil jeg spørre om hva du mener med dette Sollien? Ja, Fiskersiden er en stor ressurs når det gjelder fisketeori og tips, men å påstå at Fiskersiden har gjort mer for rekrutteringen til sportsfiske enn det som er gjort av JFF svelger jeg ikke sånn helt uten videre! Det er selvfølgelig heller ikke å vente, da JFF har ganske mye større ressurser både økonomisk og menneskelig enn Fiskersiden. Dette er ikke til forkleinelse for Fiskersiden, men et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Sollien mente at Fiskersiden bidrar mer enn NJFF til å lære opp unge i å fiske annet enn ørret.

I hvertfall er det for mitt eget vedkommende her inne jeg har fått utviklet fisket mitt ved å komme i kontakt med mennesker som fisket anderledes og etter andre arter enn meg.

Edit: selvom jeg nok ikke kan betrakte meg selv som "ung" lenger... [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.