Gå til innhold
Fiskersiden

Forbud mot reke


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Synes ikke det er så mye mer å dvele med. Poenget mitt er at kritikerne av rekefiske har et poeng i at reker som slites av kan fiske videre - uten at det nødvendigvis er et stort problem. Markkroken blir raskt renspist, sluker og fluer blir liggende stille på bunn, men reka vil friste i lang tid framover - og blir laksen sittende fast er det ekstra ille om det er et søkke som holder igjen i andre enden, men ingen spøk om det er en snøretamp med en hvirvel eller lignede i enden, og heller ikke ufarlig om det bare en en meter snøre som henger ut av munnen på den.

Grunnen til at jeg likevel er for rekefiske er fordi dette er et marginalt problem dersom fiskerne er sitt ansvar bevist og bruker fornuftige takler, og opplegget med oterhvirvel og tynnere snøre ned til søkket (noe det er krav om) resulterer nesten alltid (men desverre ikke alltid) at det bare er søkker som blir liggende igjen.

En annen grunn til at jeg er for rekefiske er verdien av mangfold i fiskemetodene, noe som gjør fisket mer variert og spennede , og som også fører til mer reflekterte fiskere. Det veier opp for noen av ulempene, synes jeg.

Eksperimentering med takler som vil fungere bedre blir foretatt hele tiden, det er ikke bare gjengen som sitter i kjelleren hos Tom Ole på torsdagskveldene som tenker "nytt", men det er desverre ganske stor forskjell på teori og praksis (mange ideer som virker smarte viser seg å ha svakheter når man tester de ut i praksis).

Så det optimale takkelet for rekefiske i dyp elv med strek strøm og store steiner er enda ikke "oppfunnet". (vil jeg tørre å påstå).

Uansett er det bra med nye innspill, og dere som har ideer burde kanskje prøve laksefiske i Drammenselva og teste ut taklene deres og se hvordan de fungerer. Er dere heldig så får dere laks også - sikkert en hyggelig avveksling fra de fiskene dere normalt fisker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så mye bedre at det ligger på hundrevis av tonn med bly igjen i elvene da?....

Det er en veldig problematisk sak dette..skal vi "redde" blyet når vi setter fast, men ha muligheten for tackler som fisker etter å ha blitt avslitt, eller skal vi miste søkket(ofte av bly...)

i noen elver er det faktisk et miljøproblem med alt blyet som ligger i elvegrusen..

Man burde heller forby bly som søkke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

sitat:Opprinnelig postet av Lak

For å drepe argumentet med svivel er det ikke noe mere stress enn å bruke et glidende paternoster med stoppknute, perle med trangt hull og en gummikule???

Og alle disse utrykkende hadde du hørt om for 2 år siden? [ :o )]

Akkurat disse hadde jeg vel kanskje snøring på , men jeg har lært utrolig mye teori i løpet av de siste to årene. Mye takket være fiskersiden, andre steder på nettet og at kontaktnettverket er blitt utvidet! Ingen tvil om at det er mye teori i Ferskvannsfisket og spesiellt karpefisket som jeg er rimelig fascinert av, mye av dette er vel svada og mye er veldig bra, kunsten blir å skille ut det som er bra og bruke det i sammen med egne erfaringer.

Jeg synes i hvertfall at mitt eget fiske blir mer interessant ved å tilegne seg kunnskap, gjøre erfaringer og tenke litt til rundt dette!

Var forøvrig medlem av NMU allerede den gangen Jon Anders Walle skrev artikler om brasmemeite med toppknytt i tunevannet og de andre konk arenaene i medlemsbladet og deltok i et par konkurranser, så fascinasjonen for meite har alltid vært tilstede.

Så får man bare håpe at teorien gjør at det blir noen ordentlig gromme på meg i løpet av 2006 og fremtidige år.

Fiske er for meg ikke lenger en lidenskap, men en galskap som for lengst har passert stadiet som kalles fornuft.Og jeg liker det[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøsøkker er mer og mer anvendt i Drammenselva, kanskje ikke mest pga miljøbevissthet...men fordi de er hardere og derved slår de bedre fra stein til stein og mange har oppdaget denne fordelen fordi man setter ikke søkket så ofte fast lenger.

I tilleg har "miljøbevegelsen" en liten patrulje i Drammenselva ved Hokksund: Unggutta som bor der dykker ved liten vannstand og plukker opp alt de finner av sluker, tuber, flue og søkker. Kanskje av og til irriterende for de som fisker akkurat da - men veldig fint iht naturverninteresser (og egne økonomiske..[ :) ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alt dettte maset med reketackel? Det holder lenge med en sterk treblekrok av normal størrelse i hodet på reka. Dermed er ikke denne redskapen noe mer "farlig" enn sluk og tubefluer. Rekefiske er en vanskelig og spennende sport. At søkket kan være mer miljøvennlig enn bly, er jeg enig i. Her er det rom for kreativitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lakseoppsynet

Hvorfor alt dettte maset med reketackel? Det holder lenge med en sterk treblekrok av normal størrelse i hodet på reka. Dermed er ikke denne redskapen noe mer "farlig" enn sluk og tubefluer. Rekefiske er en vanskelig og spennende sport. At søkket kan være mer miljøvennlig enn bly, er jeg enig i. Her er det rom for kreativitet.

Bare så det er sagt; det er kun lov med EN treblekrok ved fiske med reke i Drammenselva.

Og jeg er enig med deg - det holder i massevis..bruker man rekenål og strikk trenger man ikke annet enn en treblekrok under hodet på reka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med takkel tenker vi på hvordan man monterer reka for fiske, ikke bare selve reka.

Et typisk reketakkel i Drammenselva består av

en oterhvirvel

et hovedsnøre (som skal fram til reka)

reke montert på en treble- eller enkeltkrok

et tynnere snøre enn hovedsena som går ned til søkket

søkket

Det er denne montasjen som diskuteres.

Men jeg er ferdig med "diskusjonen". Har brukt nok tid på den saken nå [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.