Gå til innhold
Fiskersiden

Bestemorstranda 12. jan og 13. jan


HåkonS
 Share

Recommended Posts

Siden det endelig var kommet varmegrader(når det er minus er det iskaldt ved sjøen)tok jeg en tur til bestemorstranda. Var ute etter sjøørret, en fisk jeg mangler. Da fikk jeg også prøve ny stang(Beastmaster AX 11' 3-15g) og snelle(Stradic GTM 2500 RA). Foholdene i dag var perfekte med vind fra sør og vann som steg. Brukte wobbler, nærmere bestemt en Rapala Long Cast 6 gram i sildefarger.

Fiskeplassen

19012006140125Qb4s9CRiV1q7.jpg?32

Etter å ha kasta i en halvtime falt en torsk for wobbleren. 5 minutter etterpå lå den i håven. Den veide ca. 800-1000 gram.

19012006140125m6pY8RtPidSm.jpg?83

Her blir den sluppet ut igjen.

19012006140701dg5AUuIH93X6.jpg?48

Når det begynte å skumre kom ørreten. Var en på 2-3 kilo som fulgte etter flere ganger, men så var den plutselig borte. Kastet ut på nytt igjen og en fisk satt med en gang. Denne var mindre, rundt 800 gram. Når den skulle håves festet den ene wobblerkroken seg i håvnettet og fisken slo seg løs. Dette er vel en klassiker. Var så utrolig nærme med å få den. Men jeg holdt motet oppe og tok et kast til. Utrolig nok nappet det. Og den var stor! Fisken raste ut hver gang den så meg, det hele varte i 10-15 minutter. Håvinga var vellykket og den veide 2,1 kilo. Min første sjøørret.

Her er den. Veldig slank.

19012006140126mP4gl48hroxJ.jpg?24

Med en sånn knallstart, hvem vet hva som venter utover våren.;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den var slank. 2,1 kg? Pass deg nå, så du ikke får skikkelig på pukkelen her på forumet. I følge enkelte her på forumet skal all sjøørret over to kilo settes ut igjen. [ ;) !]

Men dr.. i det. Kos deg med fisken din du og jeg håper du får mange fler. [ :D ]

EDIT: Fjernet quote'n da den var full av bilder. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten skumringstur i dag også. Hadde på en ørret som jeg tipper var rundt 1-1,5 kilo. Uheldigvis fikk jeg slakk på sena. Borte vekk var den. Til slutt bet denne lille tassen på. To centimeter under minstemålet. Desverre hadde den slukt kroken og måtte bøte med livet.[ ;) ] Også i dag var agnet en liten long cast i sildefarger.

1522_s.jpg

Bestemorstranda leverer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rogna

Ja, den var slank. 2,1 kg? Pass deg nå, så du ikke får skikkelig på pukkelen her på forumet. I følge enkelte her på forumet skal all sjøørret over to kilo settes ut igjen. [ ;) !]

Men dr.. i det. Kos deg med fisken din du og jeg håper du får mange fler. [ :D ]

EDIT: Fjernet quote'n da den var full av bilder. :-)

Klart man skal kose seg med fisken sin, men jeg tror ikke du skal samenligne en fisk på 2,1 kg med K-faktor under 1 med en ørret med k-faktor over 1. At det er noen som mener ditt og andre som mener datt er vel egentlig et sunnhetstegn for fiske generelt.

Det er ikke usunt å slippe ut en fisk igjen, men det er heller ikke galt å ta med seg en hjem.

Men vi er over 2100 reg. medlemer og da vil det (og bra er det) være veldig mange meninger om f.eks C&R.

Men Rogna mener du at fisk under k-faktor 1 ikke skulle vurderes å settes tilbake igjen, uansett hva folk mener på forumet [?][?]

Jeg vil gratulerer deg med persen Håkon, vet du hvor lang den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden fant jeg i et annet forum.. K-faktoren på fisken var 0,83 :D

Da burde det være greit å få regnet seg frem til lengden ;)

Og jeg tror jeg er enig med rogna, får man en fisk, og spesielt i slike tilfeller som dette hvor det er første SØ og har lyst å ta den med hjem for å spise, så må man vel få lov til det. Selv om den både har en K-Faktor på under 1 og veier over 2 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caddis: Den var 63 cm lang.

Når jeg hadde fått fisken opp av vannet la jeg den på en liten gressflekk på svaberget for å ta bilder. Fisken begynte selfølgelig å sprelle rundt på svaberget. Er jo ikke vant til å ha en stor sjøørret på land. Vet ikke hvor bra det var for den da den skrapte seg mot steiner osv. Var veldig usikker, men valgte til slutt å drepe den. Å se en så fin fisk bli drept var ikke koselig.[ ;) ]Var dette et riktig valg?. Heldigvis vil besteforeldra mine spise den. Vet ikke om kvaliteten på fisken er så bra da.

Kommer til å bedrive C&R på sjøørret, men enig i at det bør være lov å ta med seg en i blandt.

Når dere får fisk som må behandles forsiktig, hvordan behandler dere den da? Avkrokningsmatte? Ta av kroken i vannet osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,1 kilo er ingenting å le av gutter.

Jeg har selv fisket ganske mange sjøaurer, men 2,1kg?, nei[} ;) ]

Min pers er da ennå 1,5kg, på flue, men hva så?

Gratulerer med en fisk du kommer til å tenke på lenge [ :D ][ :D ][ ;) ]

Hva andre supergutter mener skal du ikke tenke på.

Du har fått din SØ, og du skal være glad, den er stor [:0][:0][:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HåkonS

Caddis: Den var 63 cm lang.

Når jeg hadde fått fisken opp av vannet la jeg den på en liten gressflekk på svaberget for å ta bilder. Fisken begynte selfølgelig å sprelle rundt på svaberget. Er jo ikke vant til å ha en stor sjøørret på land. Vet ikke hvor bra det var for den da den skrapte seg mot steiner osv. Var veldig usikker, men valgte til slutt å drepe den. Å se en så fin fisk bli drept var ikke koselig.[ ;) ]Var dette et riktig valg?. Heldigvis vil besteforeldra mine spise den. Vet ikke om kvaliteten på fisken er så bra da.

Kommer til å bedrive C&R på sjøørret, men enig i at det bør være lov å ta med seg en i blandt.

Når dere får fisk som må behandles forsiktig, hvordan behandler dere den da? Avkrokningsmatte? Ta av kroken i vannet osv?

Grattis med grisefin ørret. Tror ingen henger deg for at fisken ikke ble satt tilbake. Det er en fisk vi snakker om her, ikke matauk av 20 stk. Ellers så er det nok mange som kjenner seg igjen i at fisk (særlig fisk en ikke er vant til å hanskes med) får litt annen behandling enn det en hadde tenkt da den er vanskelig å holde riktig.

Hvis du ønsker å drive fang-og-slipp-fiske, eller egentlig uansett, da det er sjelden en ikke setter tilbake noe fisk, er det veldig mange bra tips i denne artikkelen av Remy.

https://www.fiskersiden.no/artikler/generel/candr.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

2,1 kilo er ingenting å le av gutter.

Jeg har selv fisket ganske mange sjøaurer, men 2,1kg?, nei[} ;) ]

Min pers er da ennå 1,5kg, på flue, men hva så?

Gratulerer med en fisk du kommer til å tenke på lenge [ ;) ][ :D ][ :D ]

Hva andre supergutter mener skal du ikke tenke på.

Du har fått din SØ, og du skal være glad, den er stor [:0][:0][:0]

Super gutter eller ikke, har ingen ting med det å gjøre.

For et til to år siden så var det utenklig for meg å slippe ut fisk, spesielt de store, man måtte jo ha noe å vise frem når man kom hjem.

Hvis man begynner å tenke litt så er det egentlig veldig greit å slippe ut fisk, hva slags glede har man av den som død ?

Men igjen jeg har innen ting i mot at man tar med seg fisk hjem og spesielt ikke de som opplever en stor fisk for førtste eller annen gang.

Jeg tror hvis man bedriver sine fiske hobby i mang år så vil C&R komme naturlig.

At min gjedde på 9750 ble slippet ut ut igjen skulle bare mangle (ut i fra mitt eget hode)men er det en gutt/jente på 13 +/- år så har jeg full forståelse at det er en fisk de vill ha med hjem.

Og det er en glede ingen skal ta fra de[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Super gutter eller ikke, har ingen ting med det å gjøre.

For et til to år siden så var det utenklig for meg å slippe ut fisk, spesielt de store, man måtte jo ha noe å vise frem når man kom hjem.

Hvis man begynner å tenke litt så er det egentlig veldig greit å slippe ut fisk, hva slags glede har man av den som død ?

Men igjen jeg har innen ting i mot at man tar med seg fisk hjem og spesielt ikke de som opplever en stor fisk for førtste eller annen gang.

Jeg tror hvis man bedriver sine fiske hobby i mang år så vil C&R komme naturlig.

At min gjedde på 9750 ble slippet ut ut igjen skulle bare mangle (ut i fra mitt eget hode)men er det en gutt/jente på 13 +/- år så har jeg full forståelse at det er en fisk de vill ha med hjem.

Og det er en glede ingen skal ta fra de[ ;) ][ :D ]

Man kan jo for eksempel spise den[ :D ]

Grattis med en flott SØ, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Super gutter eller ikke, har ingen ting med det å gjøre.

For et til to år siden så var det utenklig for meg å slippe ut fisk, spesielt de store, man måtte jo ha noe å vise frem når man kom hjem.

Hvis man begynner å tenke litt så er det egentlig veldig greit å slippe ut fisk, hva slags glede har man av den som død ?

Men igjen jeg har innen ting i mot at man tar med seg fisk hjem og spesielt ikke de som opplever en stor fisk for førtste eller annen gang.

Jeg tror hvis man bedriver sine fiske hobby i mang år så vil C&R komme naturlig.

At min gjedde på 9750 ble slippet ut ut igjen skulle bare mangle (ut i fra mitt eget hode)men er det en gutt/jente på 13 +/- år så har jeg full forståelse at det er en fisk de vill ha med hjem.

Og det er en glede ingen skal ta fra de[ ;) ][ :D ]

Man kan jo for eksempel spise den:)

[ :D ][ ;) ] ikke uenig i det.

man skal skal aldri heve seg over andre med å fortelle/forklare andre hvordan man skal gjør ting, dette lærer man selv etter mange års fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.