Gå til innhold
Fiskersiden

Finnmark i 2006


Peddi
 Share

Recommended Posts

Hei

Er det noen som vet noe om hvordan reglene for fiske i Finnmark vil bli i 2006. Statskog har jo overlevert administreringen til Finnmarkseiendommen som sannsynligvis blir lokalisert i Porsanger. Jeg kan ikke se at det i dokumentene at det står noe som sikrer oss som ikke bor i Finnmark tilgang til fiske hverken etter ørret eller laks. Håper at jeg har lest på feile dokumenter.

Peddi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en side på nettet som besvarer spørsmålet.

http://www.dep.no/jd/norsk/tema/finnmarksl...660/dok-bn.html

Det synes klart at fiske og jakt blir lovlig for alle som før men jeg har ikke funnet noe om hvor mye fiskekort vil koste. Slik det var praktisert av Statskog var jo meget billig. Gratis ørretfiske til fylte 18 år må jo sies å være generøst. Sesongkort var jo også billig. Det er vel heller ikke avgjort hvordan man skal få tak i kort, men det ordner seg vel?

Her Finnmarkslovens egen hjemmeside fra myndighetene.

http://www.dep.no/jd/norsk/tema/finnmarksloven/bn.html

Peddi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korreksjon:

Hjemmesiden til Finnmarksloven er her;

http://www.finnmarksloven.no/

Dette er god side med mye informasjon for oss fiskere og jegere. Det gjenstår å se hvordan Finnmarkingene selv vil administrere eiendommen, men jeg er sikker på at Finnmarkingene vil tilrettelegge og bevare Finnmark på en glimrende måte. Så endelig får Samer, Kvener og Nordmenn i området rett til å styre over egen grunn slik resten av landet alltid har gjort.

Peddi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Polardego

Staten eier fortsatt Finnmark ut dette året. Mao. samme regler som i fjor.

Hei

På Finnmarkslovens hjemmeside (se post ovenfor) står dette;

Statens eiendomsrett og forvaltning av arealene i Finnmark opphører en gang mellom 1. april og 30. juni 2006. Planen er at Finnmarkseiendommen (FE) overtar dette i løpet av annet kvartal. For å gjøre overgangen smidigst mulig og slik at brukerne vet hva de har å forholde seg til, er det laget såkalte overgangsbestemmelser som du kan lese ved å klikke lenken nedenfor. Disse ble fastsatt ved en kongelig resolusjon 25. november 2005.

Avtaler som Statskog SF har gjort i løpet av de siste årene, men som utløper senere enn 2006, vil fortsatt gjelde. Dette gjelder for eksempel forpaktning av lakseelver, laksefiskeplasser i sjøen og festekontrakter. Også etter 1. januar 2006 gir Statskog SF tillatelser til jakt, fiske og fangst, men bare for en sesong. Finnmarkseiendommen vil også inngå avtaler med brukere og andre i overgangsperioden.

Hvis du har annen informasjon så er det viktig. Kan du poste en link informasjonen eller på annen måte fortelle hvor du har lest det?

Peddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

OK, det er sikkert mange meninger om disse tingene.

Slik jeg tolker det som står skrevet om Finnmarksloven og overgangsordningene nå, så er det blant annet slik at hvis vi kjøper fiskekort for innlandsfiske nå (kjøpes over nettet på Inatur) så gjelder dette kortet for den kjøpte perioden uansett hvilke regler som kommer senere i år. Dette gjøres for at det skal være lett å planlegge. I tillegg har man vel ikke ennå bestemt akkurat hvor FE skal være lokalisert (antageligvis Porsanger og Lakselv?) så derfor tror jeg at hele 2006 kommer til å være et år preget av overgangen og nye regler først vil gjelde for 2007. Det blir liksom ikke helt OK å operere med flere sett regler for samme fiskesesong.

Så på en måte har du kanskje rett Polardego; vi vil kanskje ikke merke noe til overgangen fra Statskog til FE.

Peddi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.