Gå til innhold
Fiskersiden

Drep eller kapp og slipp ved dyp kroking?


Bunker
 Share

Recommended Posts

Jeg så "vår alles" småfisk- og haijakter Rex Hunt, kappe snøret og slippe tilbake en mediostørrelse fisk som hadde svelga veldig dypt.

Jeg blei veldig overraska da det for meg virker veldig fjernt og forlate kroken i halsen på fisken. Er dette "vanlig", og er det noen fiskeslag som eventuellt takler det bedre enn andre. F.eks hardfør fisk som gjedde og hai.

Velger en å kappe snøret heller enn å knerte en 10 kilos gjedde som har svelga kroken dypt?

Et videre spørsmål er hvor skada kan en fisk være og likevel slippes tilbake? Et eksempel er bittelille skata jeg fikk her om dagen, da den hadde et stort hull på nedsiden av munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, mange bruker rustfri kroker i sjøen, eller belagte kroker. Har gjenfanget fisk jeg har mista etter tre måneder med en perfekt og intakt krok i magen.

Så lenge fisken er spiselig (dvs det aller meste) eller veldig liten (måsemat eller potensielt agn) blir fisken kakka og tatt med hjem til grytene. En stor fisk vil tåle en krok bedre enn en liten. Ved skade på gjeller eller hvis kroken står i svelget kakker jeg som regel fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kverulere eller på annen måte virke provoserende; men siden vi egentlig er ganske så enige om at fisken ikke føler smerte, ville ikke en prøveutsetting av en skadet fisk være bedre enn å kakke den og siden kaste den? Det KUNNE jo tenkes at den allikevel kom seg - og døde den ville den fort bli spist opp av krabber, annen fisk eller en fugl - således kom den jo til nytte allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Ikke for å kverulere eller på annen måte virke provoserende; men siden vi egentlig er ganske så enige om at fisken ikke føler smerte, ville ikke en prøveutsetting av en skadet fisk være bedre enn å kakke den og siden kaste den? Det KUNNE jo tenkes at den allikevel kom seg - og døde den ville den fort bli spist opp av krabber, annen fisk eller en fugl - således kom den jo til nytte allikevel.

Nå skal jeg innrømme at hvis jeg først kakker en fisk, har jeg til gode og oppleve at den blir kasta i søpla. Det blir enten agn eller mat. Ved meiting i oslofjorden med store kroker er overlevelsesgraden til torsk under 300 gram gjerne ca 60 %, og de som ikke takler tilbakesetting, ender i gryta (suppe kan kokes på de minste fisk).

En helt annen ting er jo "uspiselig" fisk. Nå fisker jeg sjelden etter de, men hvis jeg mot ALLE odds (karpe er vel ikke særlig aktuell som bifangst)skulle få en karpe i ulsrudvann kommer jeg ikke til å spise den eller bruke den til agn, og da blir problematikken litt mer aktuell, for jeg har jo ikke noe ønske om å ta livet av den, det samme gjelder forøvrig stor rovfisk, da jeg er svært forsiktig med å ete fisk som er kjent for mye miljøgifter.

Uansett, takk for innspill og link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjedde med avrevet gjellebue og andre temmelig drøye skader. Råeste var ei gjedde på Steinsfjorden som hadde store mengder garnrester i gjellene. Kondisen var helt grei, og etter litt aktivitet med saksa kunne vi slippe madammen uti igjen uten nylon i gjellene. Visse arter tåler ekstremt mye, andre arter tåler ekstremt lite. Bruskfisk er kanskje de tøffeste i klassen, sik og sild er pinglene. Kommer også enormt mye an på temperaturen i vannet. Ellers er jo endel arter mer følsomme for trykkforandringer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang for 3-4 år siden guidet jeg noen karer fra Romania rundt i Gloppen på forskjellige fiskeplasser. Blant annet var vi noen turer på sjøen og der fikk vi noen ganske ok pigghåer på 5-6kg - problemet med slike fisker (som dere sikkert vet) er at de er ekstremt seiglivede og fryktelig sterke - fotograferingen ble jo et rent ******, og en av karene stakk seg ikke bare én men faktisk to ganger! Men moro var det, og de rumenske gutta var særdeles fornøyde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde i fjor å fiske i en elv med fangstbegrensing på laks, men ikke sjø ørret. Jeg fikk da self. to laks, og måtte sette den andre ut, selv om den var dypt kroket[xx(]. Jeg valgte da å kappe snøret, å sette laksen forsiktig ut igjen. Jeg synes det er bedre enn å rote rundt i kjeften på fisken, å lage mer skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakker du fisken, brytes fiskereglene i elva, og du kan da miste retten til å fiske i elva. Dette er ikke et alternativ for meg, selv om en har mest lyst å kakke dyptkroket fisk.

Jeg tror at det er i elver med denne type fangst begrensning at problemstillingen

"Jeg blei veldig overraska da det for meg virker veldig fjernt og forlate kroken i halsen på fisken. Er dette "vanlig",

Blir mest relevant, da det ellers alltid vil være mulig å drepe fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å kroke fisk dypt selv om jeg alltid forkuserer på å sette mothugget så tidlig som mulig. Skal en bedrive et forsvarlig c&r-fiske gjelder det å tenke på hvordan fisken har det. Jeg stiller et krav til meg selv: Fisken skal se like frisk og fin ut etter at avkroking, veiing og fotografering er gjennomført.

Dette med at kroker og fortommer ruster og går i oppløsning er noe som til nød stemmer i saltvann, det er i hvertfall min erfaring. I ferskvann er forholdene anderledes. Dette med at fisk kan "verke" ut krok fra svelgmuskulatur eller magesekk tror jeg er sterkt overdrevet, selv om jeg har hørt om enkelte forsøk utført på dette området. Forsøkene er i aller høyeste grad uoffisielle, så det sier kanskje sitt. Til nød kan jeg gå med på at en krok i en fisks magesekk kan gå i oppløsning etter møtet med et surt miljø, fordøyelsesenzymer og magesyre. Men jevnt over tror jeg faktisk at mye fisk bukker under dersom de settes ut med krok dypt plantet i svelget eller andre steder. Dette er selvfølgelig artsavhening også, det finnes jo utallige eksempler på gjedder med kroker og fortommer i svelget og magen som lever i "beste velgående". Noe anderledes blir det for arter som abbor og gjørs tror jeg. Det som forøvrig er viktig å huske på er at det raskt kan oppstå sekundærinfeksjoner i slike kroksår, og denne langpiningen unner jeg ingen! Jeg har fått slike fisker, say no more...

For min egen del har jeg satt opp noen punkter jeg alltid følger:

1) Sett mothugget tidlig.

2) Fisk med så få kroker i takkelet som mulig. Dette letter avkrokingsarbeidet og skåner fisken for unødvendig mange "kroksår". Jeg fisker ofte med kun én krok i gjeddetakkelet for eksempel. Heller miste en fisk enn å bombardere den med kroker det er vrient å løsne igjen.

3) Knipe inn mothakene på krokene i takkelet.

4) Modifisere taklene i "hairrigg-retning", virkelig legge ned mye tid på å finne takler og presentasjonsmåter som forhindrer dyp kroking.

5) Alltid velge enkeltkroker der det er mulig. Treblekroker skaper i enkelte tilfeller uendelig mye mer trøbbel.

6) Ha alltid med en god avkrokingsmatte og avkrokings-tenger i ulike lengder og utgaver for skånsom og effektiv avkroking. Jeg mener ikke å reklamere, men jeg anbefaler den nye, kraftige og lange Fox-avbiteren på det varmeste, et flott produkt! Den formelig "knuser" kroker! I de verste tilfellene går det faktisk an å klippe i stykker kroken, lirke ut bit for bit og berge fisken.

Sist abbor-økt er et godt eksempel på at det lønner seg å tenke takkelmodifiseringer. Jeg fisket med et hairrigg-aktig takkel: Kun ytterlig kroket fisk! Det gjelder å ikke svime av og gro fast i de faste presentasjonsmåtene.

Take (fish) care, and good luck [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Audun her, mange bra punkter!

Kan ellers legge til viktigheten med bra nappindikasjon under div meitefiske. Man bør bruke både visuell og hørbar nappindikasjon da man fisker med flere stenger, så man har full kontroll til enhver tid og kan sette tilslaget tidlig!

Kan også gå god for Fox sine exlong side cutters til å klippe kroker med som sitter leit til i fisken, hånda osv! Denne avbiteren når helt ned i svelget på de fleste fisker!

Måtte faktisk bruke den i går kveld da den litt for nysgjærrige jakthunden til fattern boltet seg klokkerent i underleppa på et trekroktakkel. Fikk kuttet noe selv før hunden ble desperat, men dyrlegen fikset resten med full narkose! Bikkja er like håpløs i dag, så krokene er lagt på øverste hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Kan ellers legge til viktigheten med bra nappindikasjon under div meitefiske. Man bør bruke både visuell og hørbar nappindikasjon da man fisker med flere stenger, så man har full kontroll til enhver tid og kan sette tilslaget tidlig!

Takk, Arnt Aage, punktet du føyer til er selvsagt meget viktig!

Og kjæledyret er fortsatt en "hund" etter krok...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.