Gå til innhold
Fiskersiden

Nattfiske etter sjøørret


 Share

Recommended Posts

Hei og velkommen til fiskersiden [ :) ]

Her har du et par linker som kanskje kan være til hjelp

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...tfiske,Sjøørret

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...tfiske,Sjøørret

Hvis du bruker søkefunksjonen etter emne du ønsker å vite noe om så dukker det ofte opp mye bra [ :) ] Lykke til med SØ'en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel si at normalen er at nattfiske ikke gir rart med uttelling vinterstid, men har man noen timer å slå ihjel, så er det ikke mye som oivergår det å være ute i det minste. Tar gjerne i mot motargumenter fra noen som evt har hatt kanonfiske på nattestid om vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

sitat:Opprinnelig postet av HåkonS

Skumringsfiske er vel nesten bedre?

Ettermiddag og skumring har gitt meg best hell på vinteren ja. Min erfaring er at desto senere på sesongen det er, jo mørkere bør det være.

Da er spørsmålet: Anser du det som sent eller tidlig på sesongen nå? Dvs hva er start og slutt på sesongen [ :) ] ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

sitat:Opprinnelig postet av MP

sitat:Opprinnelig postet av HåkonS

Skumringsfiske er vel nesten bedre?

Ettermiddag og skumring har gitt meg best hell på vinteren ja. Min erfaring er at desto senere på sesongen det er, jo mørkere bør det være.

Da er spørsmålet: Anser du det som sent eller tidlig på sesongen nå? Dvs hva er start og slutt på sesongen [ :) ] ?

Greit, var litt diffus der [ :) ]. I fjor var det sånn at jeg fikk fisk under nattfiske først i månedsskiftet februar/mars og utover. Før det ga nattfiske meg kun torsk, torsk og atter torsk. En manns erfaring er gir langt i fra noen fasit, men dette var erfaringen også fra året før.

EDIT: Kan vel legge til at jeg fisket hovedsaklig fra februar og ut mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

min erfaring er at nattfiske etter sø funker best i fra april og ut mai. (fisker ikke i sjøen etter det)disse 2 månedene kan gi gode resultater. bruk kjempesvære fluer og varier inntrekket. fisken jakter på store byttedyr og en 15 cm flue er ingenting. mange foretrekker likevel å bruke fluer på rundt 10 cm. de bør være sorte men det spiller ikke den helt store rollen. fisk på setder hvor det er langgrunt og en markant marbakke. virker som om fisken kommer inn fra dypet når mørket kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med at vinterfiske frem til det er mørkt (ca et par timer etter solnedgang) gir resultater, men kan ikke si at dette har gitt bedre fangster enn i de lyse timene.

Jeg velger fiskedager hovedsakelig etter temperatur. Kraftige mildværsomslag kan være meget bra vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det kommer selvfølgelig helt an på hva du definerer som "vinter". Januar-februar er det min erfaring at det er lite gang i fisken. Noen slengere er det, men det er mye vann mellom dem. Skal du ta fisk er det nok best fiske på dagtid. I skumringen er det et tips å fiske sakte med full stopp i flua. Ville kanskje prøve med ålekvabbe-imitasjoner. Brun kaninstrips bundet på tube.

I mars skjer det noe i brakkvannssonene som gjør nattfiske interessant. Dette har med daglengde, vanntemperatur og tilgang på føde å gjøre. I fjor hadde jeg kanonfiske etter sjøørret på nattestid i mars og april. Mitt tips er da å fiske med stripende fluer og rekefluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart mange meninger om kvelds/nattfiske etter SØ vinterstid. Og det ser ut til at det er de færreste som får noe. Dere prøver ikke hardt nok gutter!

Her er en liten statistikk fra 2005, og det er kun nattfiske i tidsrommet januar - 15 mars:

Antall SØ 43

Totavekt 47,67 kg

snittvekt 1,180 kg

Men det gjelder altså å orke utover natta.

Rogna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.