Gå til innhold
Fiskersiden

Rekordfisk på trolling med fluestang.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Flua bør vel kastes ut til fisken ved hjelp av snøret, men mange lar jo bare snøre og flue synke ned til fisken eller trekkes ut ved hjelp av en båt!

Mener jeg har hørt at norgesrekordabboren(fluelista) på 1520g fra Bogstadvannet ble tatt på dorging med flue, så da er det vel bare å dorge på da etter ørret, gjørs, sild, hammerhai osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Mye snerk her ja. Samme som å fiske lyr på 30 meters dyp - hvor langt klarer man egentlig å kaste en "flue" på 30-50 gram? Merkelig hvor langt folk er villige til å strekke seg for å påberope seg en "fluefanget" fisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av AAB

sitat:Skjønner de jo sådan, er ingen verdens stenger som kan samenliknes med fluestang og flueline, den kontakten, den følelsen, den får man ikke med noe annet!

Får jo samme direktekontakten med fisken når man fisker spin med multi-snelle og multisnøre! Pang på!

Utvilsomt ikke, tro meg, fisket mye lett spin 9 - 12 fotere, 0 - 7 / 0- 12gram, og 0,7 multi, eller 0,18 mono, det er ikke samme føelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Vel, til forsvar for fluefiske, siden du absolutt måtte komme med en komentar, merkelig hvor langt folk strekker seg etter meite etter rovfisk og, bryter loven til og med, noe fluefiskere ikke gjør [:8]

Joda, kjenner mange som "bryter loven" ja[ ;) ]. Men det er det jo tross alt praktiske årsaker til - ikke mentalt estetiske. Fluefiske er for meg fiske med en flue imitasjon - man kaster ut snøret og presenterer flua på en slik måte at ikke fisken skremmes og at man nærmer seg the real deal. Tipper du egentlig er enig i dette. Å fiske med sluk på 30 meters dyp er ikke fluefiske i mine øyne - og ser heller ikke hvorfor andre absolutt må kalle det dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Altså, for at det skal være innenfor kategorien, så vil jeg påstå at MINSTE kravet er at man kaster minst 8 meter, og har en slags flue, uansett størrelse, i enden av fortomen. Om det er en sluk, wobler, jig eller noe annet, så teller det nok ikke i mine øyne!

Jepps! Da er vi nok ganske enige ja[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Utvilsomt ikke, tro meg, fisket mye lett spin 9 - 12 fotere, 0 - 7 / 0- 12gram, og 0,7 multi, eller 0,18 mono, det er ikke samme føelsen..

Prater ikke om haspel og myke stenger, men multisnelle og korte/stive stenger. Da får man superfølelse og direktekontakt!

Flustenger er jo stort sett myke og 9 fot+, så der blir det mye bøy og tøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Utvilsomt ikke, tro meg, fisket mye lett spin 9 - 12 fotere, 0 - 7 / 0- 12gram, og 0,7 multi, eller 0,18 mono, det er ikke samme føelsen...

Det er ganske tjukk multi...

Anyway... slike spesielle regler som å kaste 8 meter osv. som du forespeiler Remy er vel neppe på plass.

Selv syns jeg at fluelisten har utspilt sin rolle og hensikt og dermed burde vært avskaffet.

Hensikten var vel å skape mer blest rundt fluefisket... og når man kan få godkjent fisk som er tatt på dorget flue, så er vel ikke det den opprinnelige hensikten lenger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er din mening siden du ikke har noe til overs for fiskeformen, men hvorfor komme med de meningene? noen som snakker ned ditt fiske, selv om de ikke liker det?

Og 0,07 var vel mer riktig tykkelse!

"Hensikten var vel å skape mer blest rundt fluefisket... " er ikke kommenterbar en gang, !low blow from a defeated man!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke ned fiskeformen Remy. Jeg er full av respekt for de som får det til (bra)... både kastingen og det å snike seg inn på fisk og å lure fisk. Det at fiskeformen ikke passer meg og min smak betyr ikke at jeg ikke respekterer de som bedriver det.

Det er faktisk en fiskeform som er fasinerende å se på når det blir utøvd med finesse. På den annen side ikke så fasinerende når det blir dorget med fluestang.

sitat:"Hensikten var vel å skape mer blest rundt fluefisket... " er ikke kommenterbar en gang, !low blow from a defeated man!

Hvis den ikke er kommenterbar, hvorfor kommentere da? [ ;) ]

Anyway... jeg mener bestemt å ha lest et sted at det var nettopp det som var hensikten og tanken bak en egen liste på fluefisket, det var ikke tatt ut i fra mitt eget hode. Det er en ærlig sak det, å skape blest og interresse rundt en fiskeform. Settningen var ikke ment nedsettende fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, endringene må tres i kraft fra de som lager reglene, de som godkjenner reglene. I dag er det vel fortsatt bare spesifisert at fluen må være presentert, eller kaster, ved hjelp av vekten på snøret og ikke noe annet. Det er vel forutsetningen for at en fisk skal bli godkjent. Videre så er det vel ikke lov med lukt, smak, etc etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at dorging med flue blir litt i grenseland, men så lenge man bruker flue (og fullt flueutstyr) så er det jo fluefiske. Og at det er vanskelig å stå med 3-erstanga og fjærmyggimitasjon og matche de vektene man kan få med dypt dorget streamer blir jo det samme som at det er vrient for gjeddefiskeren som står på land med slukstanga og matche de vektene trollingfiskerne får.

Er vel mulig dagen kommer da de forskjellige fiskeformene har blitt viklet så mye inn i hverandre (slik som dette + hva som kan defineres som flue + luktestoff og sikkert andre ting også) at det blir unaturlig med egen flueliste, men vi er ikke der enda. (mener nå jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vel tatt endel fluerekord-gjedder på kobberrør med litt flash på hengende etter et fluesnøre sveivet på en ambiss sittende på en teleskopstang...definitivt i grenseland slik jeg ser det. Hvis man derimot bruker en fluestang beregnet på å kunne kaste med, fluesnelle og har en flue og et snøre som ikke er tyngre enn at du i det minste greier å hivet det 8-10 meter så må det vel kalles fluefiske, uansett om du sleper det etter båten (ikke dyprigg så klart) eller lar det synke i en halvtime før du begynner å "pilke".

Remy har rett! [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen skjønner man jo [ ;) ] For at mulighetene er der, fordi regelverket er for snevert. Fluefiske er fiske i sjøen, eller elv og vann, der man må bruke kløkt, teknikk og erfaring, viten og respekt for fisken for å kunne lykkes...

Uansett, alle kommer lenger av å like hverandre. Kommunister som kapitalister, ta den ring og la den vandre, fra den ene til den andre, når ringen er din da sier du: Vi er fiskere like alle mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Men hva er poenget med å dorge en flue på 30 meters dyp?Jeg kan se to poenger (utenom det å skulle få "rekordfisk"). Det ene er at man da får større sjanse til å kjøre skikkelig stor fisk på fluestanga (noe som tross alt er utrolig moro), og det andre er at flua vil oppføre seg anderledes om den fiskes slik enn om den fiskes med mere "egnede metoder" - og har man troa på at flua fiskes "best" slik (sier ikke at den gjør det) - ja da er det et poeng.

Men er enig i at det er litt "spesielt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.