Gå til innhold
Fiskersiden

Ikke kødd med naturen!


tryta
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Dokumentere det kan jeg vel like lite som du kan dokumentere din påstand.

Men ren logikk tilsier at det bør(må) ha vært en form for utsetting av en større skala enn hva tømming av agn poser/dunker skulle tilsi.

Ser ut som NINA er ganske sikre ihvertfall:

"På landsbasis er det skjedd en omfattende spredning av ørekyte i løpet av de siste 40-50 årene. Dette skyldes i hovedsak at den har vært brukt som levende agn, men den kan også være spredt sammen med ørretyngel fra settefiskanlegg eller ved fangst og utsetting av villfisk."

Les mer her: http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf.../1999/15_99.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... ser nå at jeg har vært noe rask i måten å uttrykke meg på.

Det jeg mente var mere noe slikt som dette:

Hentydninger om spredning av ørkyte ved kun tømming av restlager av agn er sprøyt.

Jeg sier ikke at det ikke har skjedd, men utsettinger av ørret har bidrat vesentlig mye sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kommet frem noe nyere forskning enn den fra 1999 Rex Hunt...

Dessuten er den rapporten (som faktisk kalles "fakta" hahaha)du linker til full av tvetydigheter rundt det her.

Den biten du klippet ut er egentlig mye lenger, og det fulle og hele sitatet følger her:

sitat:Dette skyldes i hovedsak at den har vært

brukt som levende agn, men den kan også

være spredt sammen med ørretyngel fra

settefiskanlegg eller ved fangst og utsetting

av villfisk. Klekkerier og oppdrettsanlegg

for ørret som har ørekyte i vannkilden

er antydet som spredningskilde.

Ørret og ørekyte er relativt like og kan

lett forveksles av ukyndige. Den eneste

umiddelbare forskjellen på de to artene

er at ørekyten mangler fettfinne. Ørekyte

ble trolig satt ut i Innsvatnet og Risvatnet

i Verdal som byttefisk for ørret. Ørekyte

kan også bli spredt via overføringstunneler.

Dette er trolig opphavet til

bestanden i Namsvatnet.

For meg virker det som de har vedtatt en "sannhet" som er lettest å svelge, og så peker løslig på noen andre muligheter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Da tror jeg vi er enige Trym. Spredningen går forresten uhyggelig fort, og for oss her vest som ikke har rovfisk ala gjedde, gjørs, abbor osv til å benytte den som byttedyr er det dystre utsikter dessverre.

Svaret ligger jo snublende nær da....

[ :( ]

Edit: okay... det var en fleip, og ikke en oppfordring til å sette ut rovfisk.

[ :o )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.miljostatus.no/nord-tr%C3%B8nde...iljoproblem.htm

Det er vel ikke helt uten grunn at ordet "agn" havner øverst på de fleste lister over hvordan ørekyt spres.

Ørekyten i Innsvatnet vet man med sikkerhet ble satt ut av en svensk fisker på tur over fjellet med to bøtter med levende fisk, han stoppet ved Innsvatnet for å bytte vann i bøttene, og satte ut fisk da han ikke så noe småfisk ved land.

Hytteeierforeningen ved Innsvatnet har forresten et spennende prosjekt på gang, de forer opp ørret i merder til den blir stor og fiskespisende, så skal den slippes ut og forhåpentligvis ta knekken på ørekytstammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... det er nok ikke uten grunn at ordet "agn" havner øverst på slike lister Rex Hunt.

Men at det er fordi det faktisk er årsaken til spredningen eller fordi det er lettere å svelge at "noen fiskere" har gjort dette enn at det er en feilslått kultivering kan man jo stille spørsmålstegn ved.

sitat:Ørekyten i Innsvatnet vet man med sikkerhet ble satt ut av en svensk fisker på tur over fjellet med to bøtter med levende fisk, han stoppet ved Innsvatnet for å bytte vann i bøttene, og satte ut fisk da han ikke så noe småfisk ved land.

Setter du virkelig din lit til slikt som dette???

sitat:Hytteeierforeningen ved Innsvatnet har forresten et spennende prosjekt på gang, de forer opp ørret i merder til den blir stor og fiskespisende, så skal den slippes ut og forhåpentligvis ta knekken på ørekytstammen.

Meget spennede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Setter du virkelig din lit til slikt som dette???

Ja!

Jeg påstår ikke at historien er sann men man kan vel ikke bare avfeie den som usann heller. (Ser at min kortversjon ikke ble særlig bra. [:I])

Historien har vært gjengitt i flere artikler jeg har lest, skal se om jeg klarer å finne den på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Ørretfiskere(forvaltere) er ene og alene grunnen til at ørekyte har blitt spredt i det omfanget som det den har. Likevel er det omtrent ingen restriksjoner på spredning av disse fiskene, eller kontrollen på hva som slippes ut hvor. Men i det øyeblikket det dukker opp en 5 kilos karpe i et ukjent vann - ja da kommer det mange utrop og sammenligninger med ørekyte. Tøvete fra ende til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er mange hobby biologer/forskere her[:I] Er 100% ening i overskriften på denne tråden "Ikke kødd med naturen". Naturen regulerer seg selv, så langt den får være i fred for yttre påvirkninger. Dvs påvirkninger fra det litt for smarte "dyret" som noen gang har eksistert på denne klode, Homo Sapiens[ :( ]

Ser også at det stadig reffereres til Ørret utsettinger for flere hundre år siden for å hvitmale utsettinger i dag!? Det blir en tåplig diskusjon da vi vet vesentlig mer i dag en for 200år siden på dette området. Vil vel tro forskingen er blitt noe oppdatert siden den gang[ :o ] Dessuten burde vi lære av våre feil og dårlige efaringer av utsetting av fisk opp i gjennom årene(etc ørekyte)!!!

Å legge sin lit bare til forskning og såkaldte "dokumenter og bevis" er vel heller ikke så lurt. Da det er menneskets tankevirksomhet(forskning) som har ført til alle miljø porblemer og div naturkatastrofer vi har frem til i dag.

Uten å gå i samme felle å fremstå som en selvskreven biolog selv, så ser jeg et poeng i at de som klør mest i fingra etter å leke "GUD" burde fått sitt eget lukkede vann/basseng hvor de kunne sette ut all verdens rariteter. Forutsetningen må da være at fisken(alle levende organismer) forblir i dette vannet for alltid. Alternativet kunne kansje være å dra dit de aktuelle fiskene finnes naturlig, og fiske der[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Er det dette du mener Rex?

sitat:I 1935 ble det innført ørekyte til Innsvatnet og Risvatnet i Verdal kommune fra et svensk vassdrag

Står ikke noe om at det er en fisker som har gjort dette... Ei heller at vedkommende som har gjort det er svensk.

I og med at det er et offentlig kontor så vil de vel ikke henge ut noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av RexHunt

I og med at det er et offentlig kontor så vil de vel ikke henge ut noen.

Ei heller innrømme en feilslått kultivering.

Dokumentasjonen du henviser til er åpen for tolkning og såpass gammel at vesentlig informasjon rundt det hele kan ha gått tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Man skal selvsagt "kødde" med naturen - men innenfor rimelighetens grenser. Hadde ikke mennesket køddet med naturen så ville vi hatt svært lite annet enn abbor og 50 grams ørretpinner å fiske etter i norske innsjøer. Ørreten er spredt gjennom århundreder, det samme er også karpe, karuss, suter. Det er ingen forskjell på spredningene - men noen henger seg opp i artene. Når det gjelder ørekyte så er denne selvsagt spredt av fiskere og folk med kultiveringsinteresse som desverre ikke har sett forskjell på ørret og kyte. At kyte har blitt brukt som agn også - er vel ikke så lett å benekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk ja.. ørretkyta er jo i damtjern,så kansje vi burde prøve og få bukt med den ved å slippe ut solabbor[?] Så kan vi slippe ut mink for å ta solabboren,når den forhåpentlig har spist ø-kyten.[:0] mennesket er jo gud allerede. Får bare håpe at biotopene får være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Man skal selvsagt "kødde" med naturen - men innenfor rimelighetens grenser. Hadde ikke mennesket køddet med naturen så ville vi hatt svært lite annet enn abbor og 50 grams ørretpinner å fiske etter i norske innsjøer. Ørreten er spredt gjennom århundreder, det samme er også karpe, karuss, suter. Det er ingen forskjell på spredningene - men noen henger seg opp i artene. Når det gjelder ørekyte så er denne selvsagt spredt av fiskere og folk med kultiveringsinteresse som desverre ikke har sett forskjell på ørret og kyte. At kyte har blitt brukt som agn også - er vel ikke så lett å benekte.

Nemlig.

Det er nok mye av kultiveringen som ikke har blitt sett på som kultivering, men som en måte å ta med seg mat på.

Gjedda hadde vel knapt vært i kjent i Norge hvis det ikke hadde vært for danske og tyske munker som hadde den med seg og satte den ut i klosterdammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.