Gå til innhold
Fiskersiden

Ikke kødd med naturen!


tryta
 Share

Recommended Posts

Nå for tiden er det mye prat om spredning av ikke stedsegen fisk. Redd blir jeg når solabboren har med en survenir til oss i form av parasitten HAPTORMARKEN. En vakker dag vil en "ihuga" meiter ta med seg en suter eller sørv fra den dammen som solabboren er satt ut.Når den lille hagedammen til den "ihuga" nesten fryser,blir fisken reddet fra frysnings døden i form av og kansje bli fraktet til fks: damtjern.Der er det jo mange fiskeslag som lever i harmoni fra før av.Kansje den vakre suteren har med seg HAPTORMARKEN[?] Så har vi det gående[V] En lykkelig fisker tar med seg 3 små karper å slipper dem ut en annen plass.Noen år senere har vi 2-3 typer mark i fisken,spredt rundt omkring til mange vann[?]Som kjent forekommer det hybrider blandt karpefiskene.Hvordan vil det gå hvis parasittene blir hybrider[?][?]Kansje en aggresiv en som barnet svelger under en korselig familietur til stranda for å bade[?] For ca 2år siden ble det fisket opp ei karpe i porsgrunn(vestfold) Fiskeren spurte i Alt om fiske om det var ei lærkarpe? Neida,jeg vet at den kom fra oppdrett i Frankrike.derfor så den ikke Norsk ut. Denne fisken hadde også parasitt i innvoldene.Dette var værste tenklige senario. fra før av har vi gyrodaktulus fra lakse innport fra 70 tallet,og aids til menneskene fra apene kansje. Moralen er:Reis dit fisken er,ikke ta den med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel det er litt feil å skylde på ''ihugga meitere''. Det er mange av oss og de aller fleste fortjener ikke ett slik stempel. Skal man offentlig legge skylda på noen, som her, så får man heller stå skikkelig for det å komme med navn. Meitemiljøet er langt fra tjent med ett slikt rykte og det er ett ekspanderende miljø med mange nykommere. Blir litt som å kalle muslimer terrorister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget med å ikke spre fisk er mottatt og godt mottatt. Ikke bare kan en bidra til å spre sykdommer, men det å introdusere nye arter i enkelte vassdrag kan ha store effekter, ikke bare de man tenkte på i utgangspunktet. Jeg tipper at meitefiskere ikke er særlig værre eller bedre enn andre fiskere med andre metoder. Aller mest utbredt er vel kanskje spredningen av ørret over det vide land, med velsignelse fra lokale JFF rundt omkring. Men sikkert også uten velsignelse mange plasser.

I tillegg bør man vel være forsiktig med spredning gjennom fiskeutstyr. F.eks. vasspest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lak

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

er det ikke ment som et eksempel da? er det ikke flest meitefiskere som fisker etter solabbor, karpe og suter?

ikke vet jeg, men det virker som at folk er redde for at fiske de driver med skal få et "stempel".

Og det rare med dette er?

at folk hyler og skriker bare man nevner ordet meitefisker, fluefisker, slukfisker og ikke minst markfisker i en negativ sammenheng.( jeg ser på alle fiskemetodene som likestilt)

jeg tror ikke at tryta mener at meitefiskere holder på med ulumskheter i større grad enn andre fiskere, men i dette tilfelle var vel en meitefisker mer aktuell enn en slukfisker?

[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg brukte meitere som eksempel.Meiter en del selv,så det er ikke til å unngå at en hører om "nye"vann hvor man kan fiske etter karpefisk. njff blir nevnt ang utsetting av ørret.ørret kyten ble opptaget i flere vann etter at det ble satt ut ørret

i svartvann,lilledammen,stordammen,asdøltjern,damtjern og to vann til i drammens marka.tilfeldighet? Jeg mener ikke og anklage noen spesiell gruppe,men jeg synes det er synd at noen av de vannene jeg fisket i under oppveksten er ødelagt av artsspredning[V]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av tryta

Nå for tiden er det mye prat om spredning av ikke stedsegen fisk. Redd blir jeg når solabboren har med en survenir til oss i form av parasitten HAPTORMARKEN. En vakker dag vil en "ihuga" meiter ta med seg en suter eller sørv fra den dammen som solabboren er satt ut.Når den lille hagedammen til den "ihuga" nesten fryser,blir fisken reddet fra frysnings døden i form av og kansje bli fraktet til fks: damtjern.Der er det jo mange fiskeslag som lever i harmoni fra før av.Kansje den vakre suteren har med seg HAPTORMARKEN[?] Så har vi det gående[V] En lykkelig fisker tar med seg 3 små karper å slipper dem ut en annen plass.Noen år senere har vi 2-3 typer mark i fisken,spredt rundt omkring til mange vann[?]Som kjent forekommer det hybrider blandt karpefiskene.Hvordan vil det gå hvis parasittene blir hybrider[?][?]Kansje en aggresiv en som barnet svelger under en korselig familietur til stranda for å bade[?] For ca 2år siden ble det fisket opp ei karpe i porsgrunn(vestfold) Fiskeren spurte i Alt om fiske om det var ei lærkarpe? Neida,jeg vet at den kom fra oppdrett i Frankrike.derfor så den ikke Norsk ut. Denne fisken hadde også parasitt i innvoldene.Dette var værste tenklige senario. fra før av har vi gyrodaktulus fra lakse innport fra 70 tallet,og aids til menneskene fra apene kansje. Moralen er:Reis dit fisken er,ikke ta den med deg.

btw den lærkarpa som ikke var lærkarpe ble fiska i porsgrunn i telemark ikke vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av tryta

Nå for tiden er det mye prat om spredning av ikke stedsegen fisk. Redd blir jeg når solabboren har med en survenir til oss i form av parasitten HAPTORMARKEN. En vakker dag vil en "ihuga" meiter ta med seg en suter eller sørv fra den dammen som solabboren er satt ut.Når den lille hagedammen til den "ihuga" nesten fryser,blir fisken reddet fra frysnings døden i form av og kansje bli fraktet til fks: damtjern.Der er det jo mange fiskeslag som lever i harmoni fra før av.Kansje den vakre suteren har med seg HAPTORMARKEN[?] Så har vi det gående[V] En lykkelig fisker tar med seg 3 små karper å slipper dem ut en annen plass.Noen år senere har vi 2-3 typer mark i fisken,spredt rundt omkring til mange vann[?]Som kjent forekommer det hybrider blandt karpefiskene.Hvordan vil det gå hvis parasittene blir hybrider[?][?]Kansje en aggresiv en som barnet svelger under en korselig familietur til stranda for å bade[?] For ca 2år siden ble det fisket opp ei karpe i porsgrunn(vestfold) Fiskeren spurte i Alt om fiske om det var ei lærkarpe? Neida,jeg vet at den kom fra oppdrett i Frankrike.derfor så den ikke Norsk ut. Denne fisken hadde også parasitt i innvoldene.Dette var værste tenklige senario. fra før av har vi gyrodaktulus fra lakse innport fra 70 tallet,og aids til menneskene fra apene kansje. Moralen er:Reis dit fisken er,ikke ta den med deg.

Et annet scenerio:

Solabboren i dette vannet har en parasitt som er artsspesifikk.

En dag kommer en fisker og plukker opp en suter til hagdammen og vidre blir denne flyttet til Damtjern. Dette er den 3. innvandereren i løpet av en 20 års periode til dette vannet.

Ergo har det ikke skjedd noen spredning av nye parasitter, eller fiskearter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra det bare er tenkte senarioer. får håpe solabboren ikke dukker opp i flere tjern[?] for meg personlig tror jeg neppe det blir noen tur for å fiske etter en liten art,som ikke gir noen fight. Har følt suteren på stanga. det var en organisk nytelse! sø føles ut som en torsk nå,etter å ha følt suterens enorme krefter. Drømmer om en feit gresskarpe[^] Men ikke på bekostning av å sette ut fisk der den ikke hører hjemme[V] Damtjern er ett godt eksempel. Før karpefiskene ble satt ut,var det ingen som brydde seg om vannet.Nå er det en god plass for å møte likesinnede fiskere.Geografisk ligger vannet midt i smørøyet,mellom to store byer. Får håpe det rekker[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet er vel litt ømfintelig. På en side har det vært akseptert fra den allmenne befolkning at ørret settes ut som en godkjent art i de fleste vassdrag, og utsatt under angivelig kontrolerte forhold. På den andre siden sitter det ihugga fiskere som har lyst på andre arter enn det som finnes, og når det går ann, hvorfor ikke? De føler selv at de har like mye rettigheter og kontroll som det pionerene innenfor ørret utsetting hadde. Bak skussmålet; Ørret er en fremmed art og er satt ut i alle år, så går det greit å sette ut en suter eller karpe her og der. Vel, godt mulig, hva konsekvensene av utsetting av div arter blir vet man ikke enda. Det er noe man ikke vil få svar på før om mange år. Om vi får en ny type sykdom, eller flere? Eller hybrider, eller fisk som fjerner våre "naturlige" arter pga at de ikke er konkurranse dyktige nok. Ofte blir det å flytte fisk med parasitter forsvart med at laksen vi importerte hadde sykdom den og! Enda værre er det når temaet er så betent at folk ofte hisser seg opp uten tilstrekkelig grunn, da kan det være vanskelig å se en løsning, da ene siden hater en fisk stort sett alle liker, og de på den andre siden aldri har hørt om fisken de andre vil sette ut.

Arter som solabbor er vel unyttig fisk, fisk som blir sett på som en pest og plage i europa, hvorfor skal vi ha den her? Kanskje like så greit å fjerne all fisken med en gang før den får spredd seg noe mer? Vel, tror vi kommer til å ha flere spørsmål enn svar i lang tid i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært kjempefint om staten Norge hadde tilatt ett vann som det kunne vært tilatt med utsetting av forskjellige fiskeslag. Ett vann som det ikke var fare for spredning til nærliggende vann. Ebro malle,karper,stør,gullfisk osv.tv overførte konkurranser,store premier og guiding.Det hadde sikkert blitt million butikk! Desverre nekter staten enhver spredning. Før fiskerene øver felles press for å få til ett slikt opplegg,vil vi desverre oppleve mere spredning i fremtiden. Nå er det alle hver for seg.[V] Staten er irriterende passiv i fiske sammenheng så lenge det ikke dreier seg om fisk med fettfinne[ :( !] i larvik har vi Du ville marie tresko,dammen inntil godset huser karpe. hver vår tar noen karper seg turen ned til golfbanen via bekken. Der blir de dullet med.larvik kommune synes dette er kjempefint,da ball klaskerene synes fiskene er fine å ha i dammene. Hvis jeg skulle falle for fristelsen å slippe ut noen fisk i ei fontene,så venter bøter. I hvilket århundre vil vi kunne glede oss over ett vann som sportsfiskerene kan bestemme over? inntil det blir det nok mange ukontrollerte spredninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel neppe noen grunn til hysteri pga at det er funnet parasitter på solabbor.All fisk har parasitter.Den parasitten som er funnet på solabboren er artsspesifikk,så den smitter neppe andre arter.Ikke ser den ut til å plage solabboren selv noe heller.I det aktuelle vannet er det ikke funnet en eneste syk fisk,det være seg

sørv,suter eller solabbor.

Solabboren har dessuten vært i Europa i 100 år uten at det er meldt om noen sykdomsutbrudd.

Nå er det jo dessuten satt av midler til å forske på på parasitten

på solabbor og regnlaue.Det er viktig at man ikke skaper noe hysteri,men forholder seg til vitenskaplige undersøkelser.

Solabbor er neppe noen fare som smittespreder.

I den grad den utgjør noen fare er det nok det at den skape ubalanse

mellom ulike arter.Men ettersom solabboren ser ut til å like såkalte

"mortevann" er den neppe noen trusell for arter som mort,sørv og suter.Meg bekjent er ingen av disse artene utrydningstruet.

Men det er jo naturligvis ikke noe argument for videre spredning av arten.Den er en artig kuriositet der den er,men som sportfisk er den jo ikke se spennende med sin lille størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

meitefisker, fluefisker, slukfisker, latfisker og kosefisker.. alle sammen er fiskere.. jeg er enig i at fisken skal være i eget vann og ikke tas med til andre vann. sånn er det med mye av med ørekyte som blir fraktet til andre vann for å brukes til agn, dette er ikke lurt, men ser ganske vanskelig ut å få stoppet det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke er lurt, heike, er å sette ut ørkyte sammen med ørret slik det er blitt gjort der ørkyten har hatt en eksploderende fremvekst.

Merkelig nok er de vannene med ørkyte som tidligere ikke hadde ørkyte identisk med de vannene som ble kultivert med tilskudd av ørretyngel.

Ørkyte og ørretyngel er ikke lett å artsbestemme. Burde heller ventet til fisken var stor nok til å fiskes på før den ble satt ut.

Det kom jo noe nær en tilståelse fra en av de som hadde vært med på dette på en dokumentar på tv for noen måneder siden, noe alla "forskningen var nok for dårlig..." eller noe slikt.

Hentydninger til ørkyte spredning ved at den ble brukt som agn er sprøyt.

Edit: rettet skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.