Gå til innhold
Fiskersiden

Polartorsk på Svalbard


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Skal sannsynligvis en tur til Svalbard i starten av oktober, og som vanlig når jeg skal noe sted, undersøker jeg hva slags fiskemuligheter det er der, og hva som evt er spesielt på akkkurat det stedet. I den forbindelse har jeg begynt å tenke litt på polar-torsken. Er den virkelig en egen art? Og kan den fiskes fra brygger (kaier) og fra land som vanlig torsk? Er det i det noen her som har noe erfaring med den fisken?

Tar med fiskeutstyr uansett, og hvis fisket blir vellykket kan vi ha neste års fiskersiden-treff der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Han tok den på norvegia og bøyd knappenål, så når de går opp til lan er de ikke direkte vanskelige.... Høres skikkelig bra ut. Når går de opp til land?

Dersom det ikke blåser fælt vil vi ha mulighet for å bli med ut i båt (liten båt), ellers må vi stå på land. Ulkene, ålebrosmene o.l., er de inne på grunna eller på dypere vann.

Ulker har jeg forresten mye erfaring med fra Finnmark. Der fikk vi masse medium str fra kaiene, og store fra båt på noe dypere vann. Kanskje det er slik på Svalbard også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har fått høre at det fiskes litt småulker fra bryggene der oppe. En art var visst vanlig her nede også, men en annen ulke var visst ikke det. Noen som har peiling på hva slags ulke det kan være.

Polartorsk var visst ikke så vanlig å få fra land. Har lest at de går høyt i de frie vannmassene og andre sier at de går oppunder isen. Kanskje dupp+ reke kastet langt ut fungerer?

Dersom vi finner et sted hvor det er brådypt nært land, vil det da være en ide å slenge ut søkke og reke ned på dypet, eller vil det være som å prøve å finne nåla i høystakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du alltid stille så vanskelige spørsmål Tom Ole? [ :) ]

Svalbard er ok, der har vi flere inne allerede; Bjørnøya og Jan Mayen er også selvsagt. Bouvetøya er vel over grensa, da snakker vi om et helt annet geografisk område. Men vi får ta den diskusjonen når den tid evt. kommer. N-rek på Patagonsk tannfisk høres jo fett ut da! Den er jo forøvrig nylig funnet sør for Grønland ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er norsk norsk, men jeg er ikke sikker på om alle disse regnes med, eller burde regnes med, siden de er biland...

Utdrag av loven som omhandler disse områdene)

"Lov om Bouvet-øya, Peter I's øy og Dronning Maud Land m.m.

Lovens tittel endret ved lover 21 juni 1957 nr. 1, 2 juni 1960 nr. 17. - Nærmere bestemmelser er gitt ved res. 19 sep 1930.

§ 1. Bouvet-øya, Peter I's øy og Dronning Maud Land (45 ° ø.l.-20 ° v.l.) er underlagt norsk statshøyhet som biland. "

----> Biland er en stat eller et område som er underlagt et suverent lands overhøyhet uten å være en del av dette riket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et røyeseminar i Tromsø for endel år siden og der var det noen forskere som presenterte noen bilder av digre røyer opp i 5-6 kilo. Vet ikke sikkert hvor på Svalbard det var fra, men det finner man vel ut dersom man spør der oppe. Uansett var det gamle fisker og en sårbar bestand, så det er viktig å ha det i bakhodet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Rapport fra Svalbard-turen: Det ble ikke mye tid til fisking, men vi fikk fisket litt fra en brygge og fikk noen ulker. Største på litt over 300 gram. Usikker på om det er samme type ulke vi får på fastlandet eller ikke, men her er ihvert fall noen bilder:

http://foto.aftenposten.no/show_image_stre...5&dx=527&dy=395

http://foto.aftenposten.no/show_image_stre...3&dx=527&dy=211

http://foto.aftenposten.no/show_image_stre...1&dx=495&dy=495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke var hjemme hos KIS i morges? Har nemlig en anelse om at det var både slik han så ut OG følte seg i morges (det siste bildet)

(Jeg sletter dette tulleinnlegget når dere får ledd fra dere!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.