Gå til innhold
Fiskersiden

Temperatur ved gjedde ismeite


Ray
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

Har sett det praktiseres litt forskjellig, så lurer litt på hva dere mener er forsvalig "meitetemeratur"?

Selv har jeg en grense på 5 minusgrader. Kunne også vært morsomt å høre eventuelle metoder som brukes for å beskytte fisken i kulda.

Dette er jo et ganske relevant tema, siden fisken fort får frostskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en viktig debatt som vi får tro folk med litt respekt for fisken de fisker etter slenger seg med på![ :) ] Er viktig å få tatt opp dette nå ettersom det er VELDEG mye tvilsom meiting i minusgradene nå for tida!![ :) ]

Etter min mening bør du ha fått en del gjedder før du begir deg ut på gjeddemeiting i -5. Da skal du vite hvordan du legger opp løpet da gjedda biter! Er du så heldig at du står der med tikilosen i hendene så er det for seint å prøve og finne ut hvordan man skal gjøre avkrokingen, veiing og fotograferingen på mest mulig skånsom måte. Ismeiting etter gjedde i opp mot 15 minusgrader som flere har bedrevet med den siste tia er helt UAKTUELT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av el Toro

Dette er en viktig debatt som vi får tro folk med litt respekt for fisken de fisker etter slenger seg med på![ :) ] Er viktig å få tatt opp dette nå ettersom det er VELDEG mye tvilsom meiting i minusgradene nå for tida!![ :) ]

Etter min mening bør du ha fått en del gjedder før du begir deg ut på gjeddemeiting i -5. Da skal du vite hvordan du legger opp løpet da gjedda biter! Er du så heldig at du står der med tikilosen i hendene så er det for seint å prøve og finne ut hvordan man skal gjøre avkrokingen, veiing og fotograferingen på mest mulig skånsom måte. Ismeiting etter gjedde i opp mot 15 minusgrader som flere har bedrevet med den siste tia er helt UAKTUELT!!!

Og din erfaring,metorer er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiter man i noen få minusgrader er det etter egne erfaringer greit å være to eller tre..fire.. Da kan den andre finne fram alt utsyr som må til da gjedda kommer opp (matte, veienett, vekt, foto, tang osv.) Hvis man er alene må man ha alt klart på forhånd så man slipper å styre og ordne så mye mens man kjører fisken. Viktig å holde gjedda under vannet så mye som mulig, særlig øynene som fryser veldig fort! Dette er jo særlig viktig i minusgrader. Ismeiting i mer enn -5 er uansett ikke bra for fisken!

Buker som regel ca. ett partre minutter på denne prosessen. Skulle vært morro å vist mer nøyaktig hvor lenge det er forsvalig å ha ei gjedde på land..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefalle å meite gjedde når du har tid til det!

Dersom du bruker krok når du agner så kan faktisk fisken også få sår i munnen sin, stakkars... Og vær veeeldig forsiktig når du har på gjedda så den ikke stanger hodet i isen når du skal ta den opp for det gjør nok forferdelig vondt for den!

Hvorfor fa.. skal alle gjedder måles, veies og fotograferes om det er gjeddas helse som står i fokus? Er det ikke bare å få den fortest mulig tilbake i vannet der den kom fra? Etter å ha sett fler gjedder enn de fleste her på forumet så tør jeg påstå at gjedda tåler ufattelig stygg håndtering når det gjelder kutt og sår! Men dersom gjedda skal ha størst mulighet til å kunne fortsette sitt liv så er det tiden det tar fra du tar den opp fra vannet og før du får returnert den som er det avgjørende.

Mye tvilsom gjeddemeiting for tiden..? Hva mener du med det el Toro? Er det meiting med tynn sene uten noen form for fortom du mener? I såfall er vi enige, men mener du at det er tvilsomt å meite om det er litt kaldt i lufta så tror jeg at vi ikke er helt på linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke på noe tidspunkt påstått at gjedda har godt av juling! Bare konstatert at den tåler mye juling! Det er en ørliten forskjell...

Gjedda jakter nok ikke bare med synet. Det er nok andre organer på gjedda som er minst like viktige for dens næringsinntak som øya! Hadde ikke disse bevegelsesfølsomme organene vært svært viktige for gjedda så er det enkelte vann som gjedda hadde sultet ihjel i da det har omtrent samme siktedyp som kakao! Og en annen ting, om det var gjeddas ve og vel som var det viktigste så vil jeg anbefalle og ikke utsette den for slike påkjenninger av både fysisk og kanskje psykisk art...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Ray har en mere jordnær måte å spørre på, enn svarene som har kommet hittil.. Denne tråden vil uansett neppe stoppe uansvarlig behandling av fisken. Mange som fisker på isen etter gjedde tar dessverre sikkert livet av den etterpå(sikkert ingen av oss som henger her.), så den tonen el toro tar skjønner jeg ikke helt vitsen med! Han burde ihvertfall droppe fotografering, veiing etc, og bare slippe den uti med en gang. Evnt. slutte å fiske rett og slett. Synes faktisk at vi som bedriver c & r uansett fortjener mere credit for å forsøke å gi fisken livet tilbake.Dette er vel fortsatt litt upløyd mark mtp senskader fisken kan pådra seg.. Personlig tror jeg at gjedda tåler mere enn de fleste andre arter, uten at det gjør at jeg behandler den værre av den grunn! Fisking er vel ikke akkurat det snilleste å drive med, hvis man egentlig ikke vil risikere å skade fisk i det hele tatt[?] Dobbeltironi synes jeg ihvertfall. Derimot er jeg også svært nyskjerrig på hva gjedda faktisk kan tåle uten å ta skade av det på forskjellige måter. Dette kan vel (og vil vel kanskje også?) kanskje innlemmes i proskjektet med merkede gjedder på Jaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Mange som fisker på isen etter gjedde tar dessverre sikkert livet av den etterpåDersom det er snakk om "mindre" gjedder som man faktisk har tenkt å spise må det jo være greit.

Hva er minstekravet til avkrokingsmatte? Og kan man legge gjedda rett på isen dersom det er snølag oppå? Ikeapose - er det greit som veienett? Og bør den fuktes først (det blir jo is da hvis deter minusgrader) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som avliver noen gjedder om sommeren også jeg... [ :) ] Han er sikkert veeeldig useriøs, for han spiser fisken også!

Det er, eller burde være, en selvfølge å behandle dyr med respekt! Men jeg synes faktisk det i enkelte tilfeller kan være å vise mindre respekt for fisken å ha den oppe i luft til den er omtrent død for så å sette den tilbake igjen enn det er å avlive fisken på en kjapp og grei måte og så benytte den som mat. Jeg er ikke prinsippielt motstander av CR, men alt det som enkelte gjør med fisken på land før den slippes tilbake byr meg i mot! Har du f.eks fått en karpe eller gjedde på rundt 10 kilo tidligere så skulle det være ganske unødvendig å veie, måle, kline og kysse en på 3 kilo i det uendelige slik at fisken er mer død enn levende når den slippes tilbake i sitt rette element. Det er IKKE å vise respekt for fisken!

Litt tilbake til det denne tråden startet med, altså meiting om vinteren når det er kaldt. Hvis du er kjapp med å ta den av kroken og slippe den tilbake igjen så er nok det største problemet at hullet fryser igjen og ikke at du får opp og setter gjedda ut igjen. Gjedda er ikke så skjør! Men gjedda må ikke ligge på isen og fryse fast før du slipper den ut! Det er jo en selvfølge! Er det snø på isen som nå, så er ikke det noe problem.

Med andre ord: Kom deg ut å meit gjedde når du har tid og lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta noen mindre individer til mat syes jeg også er helt greit, er ikke forbudt å spise gjedde. Men ei 10kilos er vel ikke akkuart snaddermat.

sitat: Har ikke på noe tidspunkt påstått at gjedda har godt av juling! Bare konstatert at den tåler mye juling! Det er en ørliten forskjell...

Gjedda jakter nok ikke bare med synet. Det er nok andre organer på gjedda som er minst like viktige for dens næringsinntak som øya! Hadde ikke disse bevegelsesfølsomme organene vært svært viktige for gjedda så er det enkelte vann som gjedda hadde sultet ihjel i da det har omtrent samme siktedyp som kakao!

Disse sansene kan jo også bli skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Men ei 10kilos er vel ikke akkuart snaddermat.Nei, det er en grunn til å slippe den ut igjen. En annen viktig grunn er vel sportsfiskerverdien fisken representerer. Hadde alle drept storgjeddene man fikk i de hardt fiskede vannene i sentrale strøk hadde det nok blitt nesten umulig å få større gjedde etterhvert.

I "gamle dager" var ikke det noe problem - da drepte man all gjedde man fikk og likevel var det stadig nye sværinger. Men da var fiskepresset betydelig lavere enn nå. (tror jeg da - dere får si ifra om dere er uenige)

Argumentet med at storgjeddene er verdifulle for vannet fordi den spiser mindre fisker og dermed hindrer overbefolkning har vel kanskje også noe for seg. Men vil ikke en tikilos stort sett spise mindre gjedder og større abbor - fisk som beiter hardt på morte- og småabborstimene? Slik sett er de vel de mellomstore gjeddene som er mest verdifulle for vannet med tanke på "kultivering"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaksmessig så skal jeg vedde penger på at du ikke kjenner forskjell på om gjeddekakene er produsert av ei gjedde på 10 kg eller av 10 gjedder på 1 kg! Det er desverre slik at miljøgiftene ikke synes, ikke luktes og heller ikke smakes i fisken. Og det er disse giftstoffene som er hovedgrunnen til at stor fisk skal settes ut igjen.

Du skriver at disse sansene også kan skades, og da mener du sikkert de bevegelsesfølsomme organene som gjedda har. Selvfølgelig kan disse også skades, men husk at disse organene ikke sitter utenpå skinnet, men i porer i skinnet. Altså er de forholdsvis godt beskyttet! Skal vi bekymre oss for det også så vet jeg ikke annen råd enn at vi får slutte å fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Argumentet med at storgjeddene er verdifulle for vannet fordi den spiser mindre fisker og dermed hindrer overbefolkning har vel kanskje også noe for seg. Men vil ikke en tikilos stort sett spise mindre gjedder og større abbor - fisk som beiter hardt på morte- og småabborstimene? Slik sett er de vel de mellomstore gjeddene som er mest verdifulle for vannet med tanke på "kultivering"?

Det er nok slik at storgjedda tar en del mindre gjedder til tider, det gjelder nok mest små hanngjedder og de er det mye av. Jeg tror nok gjedda tar den maten som er lettest å få tak i. F.eks er den en skikkelig åtselspiser, antagligvis fordi dette er enkel mat. Har selv sett og hørt om store garngjedder som har vært fulle av krøkle, 50-100stk! Ganske utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye rett i ditt siste innlegg Gabrielsen!

Sportsfiskepresset var betydelig mindre tidligere, det er helt klart. Men det var et betydelig fiske etter gjedde i tidligere tider med garn, bakke (line), lystregaffel, snare og skytevåpen! Gjedde var en viktig ressurs for befolkningen mange steder i Norge. Den ble benyttet både til menneskeføde og dyremat. Min farfar, som var født på slutten av 1800 tallet, fortalte meg mye om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig svart/hvit i det du skriver Perca...

Dersom man ønsker å behandle fisken med respekt, men fortsatt vil ha bilde og vekt på den så er isfiske/ismeite ved flere minus (ned til 15 f.eks) ikke å anbefale. På samme måte som det ikke er å anbefale å slippe/miste en fisk på land, eller kaste en ut fra 10 meter'n. Det vil ikke si at man skal slutte å fiske, men sørge for at tiden på land skal foregå så raskt og skånsomt som mulig for fisken.

På den annen side er jeg helt enig med deg at dersom man har en eller flere over eller opp mot 10 kg, er det liten vits i å dulle dalle med en på 3 kg. Er det utslipp som er målet, så bare få den uti igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bedre nå Trym..? [ :) ]

Mulig jeg virket noe unyansert, men jeg personlig ville ikke latt meg hindre av en temperatur på -15 hvis jeg hadde bestemt meg for å fiske. Men da må man for pokker få fisken ut igjen fort som f... dersom den ikke skal avlives og brukes som mat!

Det jeg vil fram til, og som kanskje ikke har kommet godt nok fram, er at alt sportsfiske er (unødvendig) lek med liv! Uansett hvordan du bedriver denne sporten så er det store muligheter for at du skader fisken, det er vel egentlig umulig å ikke skade fisken når man fisker!

Derfor så mener jeg at en del av disse diskusjonene om at fisken kan bli skadet er noe tull! Det finnes folk som forsker på etikk og det skulle vært liddelig gøy å fått en betenkning fra en slik forsker om vår hobby generelt og CR spesielt. Det er ikke sikkert at vi hadde vært enige med denne forskeren, men alltid fint med litt ny "innputt" og det er alltid noe som en utenforstående ser som vi som er midt oppi dette ikke ser. Er det noen her på forumet som kjenner noen som kjenner noen som kunne tenke seg en slik oppgave..? Muligens en student som kunne trenge en hovedoppgave..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder behandling av fisk som er ute av vannet, uansett om det er på is, i båt eller på land, så bør det selvfølgelig være så skånsomt som mulig hvis den skal settes ut igjen. På isen er det derimot større fare for skade på fisken, ihvertfall når det gjelder skader på hud, øyne og ikke minst finnene. Til forskjell fra oss er fiskens ytterste hudlag levende og er rett og slett en livsnødvendig beskyttelse mot feks. bakterier og sopp. Dette laget er veldig skjørt, spesielt på land. Selv håndtering av fisk med nokså tørre hender kan gi den skader på slimlaget som fører til sopp- eller bakterieinfeksjoner seinere, uansett hvor skånsomt man tar i fisken. Det sier seg da selv at å legge fisken på isen og kanskje også snøen kan gi den skader som er veldig uheldige, selv om det kanskje ikke tar livet av den. Når vi uansett setter fisken tilbake av sportsfiskehensyn er det jo viktig for oss at fisken ikke taper seg i kondisjon eller får seg en knekk som gjør at den blir mer mottakelig for sykdommer. Selv om man bruker avkrokingsmatte vil finner og slimlag fort fryse, derfor er det viktig å fukte fisken hele tiden; også om det skulle være plussgrader, men da for å hindre uttørking.

I diskusjonen om hva som fryser først mener jeg bestemt at finner er mye mer utsatt enn øyne og resten av slimlaget, spesielt hvis man bruker avkrokingsmatte (selv om det kanskje ikke er like livsnødvendig for fisken at finnene er i perfekt stand som øyne eller andre sanseorganer). Her tar det mye kortere tid før vevet begynner å fryse pga. at overflate/volum forholdet er mye større enn resten av kroppen, og varmetapet vil gå mye fortere her. En presis temperaturgrense for hva som er forsvarlig å bedrive c&r i syns jeg det er vanskelig å sette, spesielt siden fisken er utsatt for vindkjøling akkurat som oss. Men skal man først sette en grense er kanskje -5 fornuftig? Det er vel det de fleste går etter, og der er vel erfaring vel så viktig som teori syns nå jeg...

Når det gjelder problemer med at fisken ikke får nok oksygen tror jeg det i mange tilfeller er sterkt overdrevet. Kanskje ikke når det gjelder de skjøre laksefiskene våre, og muligens også abbor, men for gjedde mener jeg dette er et lite problem i forhold til uttørking, ihvertfall på isen eller vår og høst. Når fisken er relativt kald og det er kaldt og fuktig i lufta mener jeg at 5-10 min burde gå helt fint. Lenger tid trenger man som regel heller ikke hvis man har gjort seg litt klar på forhånd, selv om det skal tas en masse bilder av den nye nrek'en. Så lenge fisken holdes fuktig og ikke kastes rundt, men behandles forsiktig går det smertefritt. Hvis det har vært en spesielt lang og hard kamp bør man vurdere å kutte ned på tida på land, eller bruke karpesekk eller lignende hvis man har mulighet (selvsagt ikke på isen) til det, og ikke er helt klar for veie- og fotosession når fisken kommer på land.

Når dette er sagt så mener jeg selvfølgelig ikke at fisken bør være lenger på land enn absolutt nødvendig, men jeg vil påstå at det ofte er håndetringen mens fisken er på land som er det største problemet, ikke om gjedda er oppe i 2, 5 eller 10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Perca

Det jeg vil fram til, og som kanskje ikke har kommet godt nok fram, er at alt sportsfiske er (unødvendig) lek med liv! Uansett hvordan du bedriver denne sporten så er det store muligheter for at du skader fisken, det er vel egentlig umulig å ikke skade fisken når man fisker!

Derfor så mener jeg at en del av disse diskusjonene om at fisken kan bli skadet er noe tull! Det finnes folk som forsker på etikk og det skulle vært liddelig gøy å fått en betenkning fra en slik forsker om vår hobby generelt og CR spesielt.

For min del er dette ganske enkelt: jeg fisker ikke for å få mat, men fordi jeg trives med å gjøre nettopp dette. Det er noe jeg kan leve med først og fremst fordi jeg føler meg sikker på at fisken ikke har den samme oppfattelsen av smerte som du og jeg, selv om jeg ikke er helt sikker. Og når jeg også praktiserer c&r er det fordi jeg ikke trenger akkuart den fisken som mat, eller fordi den ikke innbydende å spise (enten det er miljøgifter eller smak som avskrekker meg). Når jeg først skal bedrive c&r har jeg også en plikt overfor fisken til å gjøre dette så skånsomt som mulig, slik at den tar minst mulig (ikke ingen) skade av det jeg driver med. Jeg vil tro det er få som klarer å innbille seg at fisken ikke tar skade av det i det hele tatt, hvor mye fisken tar skade av det hvis man behandler den pent er vel heller spørsmålet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Perca

Var det bedre nå Trym..? [ :) ]

hehehe meget bedre

sitat:Mulig jeg virket noe unyansert, men jeg personlig ville ikke latt meg hindre av en temperatur på -15 hvis jeg hadde bestemt meg for å fiske. Men da må man for pokker få fisken ut igjen fort som f... dersom den ikke skal avlives og brukes som mat!

Dersom fisken skal brukes som mat syns jeg også at det er helt greit å fiske ved -15. Er målet for turen å bedrive CnR, skal det gå faderlig fort ved de tempraturer. Personlig så trives jeg bedre inne ved slike tempraturer, så problemstillingen er helt uvesentlig for meg.

sitat:Det jeg vil fram til, og som kanskje ikke har kommet godt nok fram, er at alt sportsfiske er (unødvendig) lek med liv! Uansett hvordan du bedriver denne sporten så er det store muligheter for at du skader fisken, det er vel egentlig umulig å ikke skade fisken når man fisker!

Derfor så mener jeg at en del av disse diskusjonene om at fisken kan bli skadet er noe tull!

Ja, fisken blir skadet, men skadeomfanget skal begrenses mest mulig dersom det ikke er matauk. Når sjansen for å tilføre fisk som jeg ikke ønsker å spise skade øker ved lavere tempratur, lar jeg være å fiske. Enkelt og greit.

sitat:Det finnes folk som forsker på etikk og det skulle vært liddelig gøy å fått en betenkning fra en slik forsker om vår hobby generelt og CR spesielt. Det er ikke sikkert at vi hadde vært enige med denne forskeren, men alltid fint med litt ny "innputt" og det er alltid noe som en utenforstående ser som vi som er midt oppi dette ikke ser. Er det noen her på forumet som kjenner noen som kjenner noen som kunne tenke seg en slik oppgave..? Muligens en student som kunne trenge en hovedoppgave..?

Kunne vært intr. å lese en slik oppgave ja, men aspekter som bør være med da er f.eks.

*Mental helse (jeg tror at min *her trenger jeg ingen spydige kommentarer* bevares ved at jeg får koblet helt vekk fra alt som har med jobben og regninger og slikt å gjøre mens jeg fisker)

*Fysisk helse (man kommer seg jo tross alt ut i naturen, frisk luft *mellom røkingen* og mosjon)

*Sosialt (om man ønsker det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke en eneste sportsfisker som ikke trives med sportsfiske..?

Selvfølgelig så skal man gjøre hele fangstprossessen så lite skadelig som mulig for fisken! Jeg synes at det du skriver akarls, om å ha fisken på land i 5-10 minutter er helt forkastelig! Da har dokumentasjonsnivået av fangsten nådd sykelige dimensjoner om dette skulle være nødvendig! Jeg har nok tatt livet av mer fisk enn mange andre her på forumet og er sånn sett en stygging, men dette kaller jeg unødvendig pining av et individ og derfor helt forkastelig! Men vi har forskjellige verdier for hva vi mener er akseptabelt og jeg vil ikke påstå at du begår en feil om du, etter min mening, piner et levende individ unødvendig lenge.

At abboren skulle være spesielt skjør er jeg ikke med på! Det er nok mange av oss som etter en dag på isen opplever at abboren våkner til liv igjen etter flere timer med frost og i feil element. For mange år siden så slapp jeg et par småabbor ut, i et akvarium jeg hadde og som hadde fått en slik behandling. De levde ihverftall i et halvt år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om vi egentlig er veldig enige Trym! Hvis vi ser bort fra et punkt... Dersom jeg har bestemt meg for en fisketur, ja da drar jeg på fisketur uansett temperatur! Med mine begrensede fridager og samtidig bosatt i Norge så må desverre de metereologiske forhold være underordnet min fiskelyst... [:I] Sånn er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.