Gå til innhold
Fiskersiden

Stor lake i Nord-Trøndelag?


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Ja, har hørt om stor lake i både Laksjøen og sandsjøen, samt mindre fisk i de store vanna i sørli. stort sett fisk under 4kg. Men om man først er i Lierne, så må man jo gørsatse i Kvesjøen. Bifangster som stor Canadarøye og Gjedde over 10 gjør det veldig mye mer spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen Ascerinafolk som har testet på Kvesjøen. Da blanka. Fossen kan sikkert fylle ut litt mer her. Ellers var det en stund snakk om at jeg og Yngve skulle dra med oss trollingskuta oppover, men det blev inget. Bra ørret i flere av vannene der oppe også. Sportsfisket der oppe er stort sett temmelig primitivt sammenliknet med lenger sør. Murusjøen er jo en hotspot når det gjelder gjeddeleik og hagle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker du ikke at fisken biter da eller salmo?[ :P ] Neida...at laka sluker kjapt slik som all torskefisk, er vel ingen hemmeliget. Det sies også at lake er en god matfisk. Når jeg snakker om stor lake, snakker jeg fra 3,5kg og oppover i mine øyne.

Ta en titt her: http://avkrokenfiske.com/downloads/50lake.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://avkrokenfiske.com/downloads/images/Lake/Lake4780g85cmGlommaagnetpilkJonasBotilsrud2004.jpg

ÆÆÆÆ! stygge fisken [ :D ]

hehe, jeg har en lei tendens til å sitte ved bålet å drikke karsk på den tiden av året.. [xx(] å nappindikator bruker jeg ikke.[ :P ] vanlig torsk derimot, er jeg en djevel på å ta i munnvika!

jeg traff forresten deg og kompisen din, duvet han namsenlaksen like ved der vi har karskbål i sommer når dere var på gjeddejakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv ikke med på turen,men som sagt så dro skjennum og eskild med flere oppover enten i 98 el 99. De var i kontakt med nr.holderen og fikk anvist plass. De fisket 2 kvelder på kvesjøen uten så mye som antydning til napp.Prøvde også å fiske på dagtid etter andre arter, men sjøen var død!

Gutta endte opp i en harr/ røye sjø på svenskegrensen,men uten de store resultatene der heller. Denne turen var etter gyting,så normalt sett skulle laken vært hissig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man trukket samme konklusjon etter to blanke dager etter karpa, hadde det ikke eksistert karpefiskere i Norge. Det er sikkert lettere for folk fra Trøndelag å sjekke ut vannet, enn folk fra Askim, så her bør det være muligheter. Det kan jo være ett specimen-tegn at vannet ikke er fullt av småfisk..? Dette er en jobb for Hugo og Co.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk bror, det er jo bare en aldri så liten svipptur på 270 km hver vei, burde gå glatt med scooteren min. Og ingen som får fisk der heller, dette frister jo bare mer og mer :P

Tror jeg lar stafettpinnen gå litt lengre nord i bartefylket jeg. Ut og fisk Namsenlaksen og Vilhelm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av AAB

Etter det jeg vet så har Kvesjøen kun levert stor lake den ene kvelden i 1976! Drøyt!

Gutta fra SFK Raufjøringen og SFK Acerina som var oppover for en del år siden, var i kontakt med Nrek-holderen, og testa plassen som leverte i 1976, men det blev inget!

Dette er jo litt spesielt! Norgesrekordlaken har man bilder på, om ikke strålende, så ihvertfall tilstrekkelig bra til at det verken er tvil om art eller størrelse! Vi har fangstmannens og vitnenes ord på at fiskene er tatt i Kvesjøen, og det er jo lake i dette området. Husk også at på svensk side av grensa er jo noen av de største svenske lakene tatt (Strøms vattudal). Derfor er det jo litt oppsiktsvekkende at ingen har klart å få lake på målrettet fiske i ettertid i Kvesjøen/Lierne. Det kan jo skyldes at bestandene er tynne, men det er jo i så fall litt oppsiktsvekkende. Der hvor laken forekommer pleier jo bestandene tvert i mot å være solide, ja nesten for tette, slik at det blir for langt mellom de store... Ellers er det vel lake i Snåsavannet, men der er det vel stort sett småfisk, eller er det noen lokale som kan avkrefte dette, og som har kjennskap til store laker derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er selv fra Lierne (Sørli) og har aldri fisket målrettet etter lake, men den største jeg vet er tatt i sjøen jeg bor ved (Rengen) er på litt over 4 kg. Dette var vel og merke på garn, men likevel en anstendig størrelse. Selv har jeg fått lake på litt over 2kg på utsatte fiskekroker på vinterstids.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.