Gå til innhold
Fiskersiden

Den perfekte avkrokingsmatte?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Bare lurer på hvilken avkrokingsmatte som anbefales på isen under ismeite etter gjedde (og abbor som skal ut igjen).

Et problem vil vel være at den første fisken gjør avkrokingsmatta våt og dermed ligger det is der når (forhåpentligvis) neste gjedde skal legges oppå der for lengdemåling og dokumentasjonsfotografering (og evt kyssing og kosing med fisken) - og med et slikt islag på avkrokingsmatta er det kanskje bedre å legge gjedda i snøren likevel?

Vil det å klippe ut en del av et gammelt (og litt tynt) liggeunderlag være en grei løsning? Eller er det gode grunner for at man bør kjøpe matte spesielt beregnet på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Saccosekk"mattene virker veldig bra ja, men har selv brukt en stor avkrokingsmatte av "gummi", med en myk skumgummimatte innebygd, i mange sesonger. Synes den har fungert bra til beskyttelse av gjeddene og annen fisk.

Hvis det fryser litt is på matta, så er det ofte bare å riste den av og fukte med nytt vann da en ny gjedde skal legges på avkrokingsmatta!

Dette går greit så lenge man ikke fisker da det er for kaldt!

Har lagt ved noen bilder under av avkrokingsmatte og veienett i bruk.

2236_s.jpg

2237_s.jpg

2238_s.jpg

Lengdemåling av fisken gjøres greit med gjedda trygt liggende på matta!

2239_s.jpg

Gjedde på 7240g og 95cm (46cm rundmål) trygt på matta!

2240_s.jpg

Ei kort og tjukk gjeddemadam på 10040g og 107cm hviler noen sekunder på matta.

2241_s.jpg

Her ligger en gammel kjenning på 11400g trygt på matta. Denne gjedda har blitt fanget i hvert fall 4 ganger av tre forskjellige fiskere, så det gjelder å ta godt vare på dem hver gang![ :) ]

2242_s.jpg

Her er det bilde av veie-og avkrokingsutstyr siden av en "gjeddekum" i isen. En slik kum i isen kan være smart å lage seg hvis man er alene på isen og det er litt kaldt. Da kan gjedda stå i kummen og puste ut etter fighten mens fiskeren gjør klart veieutstyr og kamera! Det er ikke så lett å se på bildet, men det står en gjedde på 6kg i kummen og slapper av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var et veldig bra innlegg AAB. Og med så mange flotte gjedder! Bruker du den avkrokingsmatta hele året eller bare på isen? Ellers var det jo genialt med "gjeddekummen".

Ang veienettet - Bruker du en egen type om vinteren? Har skjønt at man kan bruke plastpose eller IKEA-pose når det er varmegrader(greit å gjøre det billig hvis man kan), men med tanke på at man skal fukte den før man legger fisken oppi er det kanskje ikke å anbefale i kuldegrader? Eller går det bra i opp til 5 kalde så lenge man brekker løs is fra evt tidligere veiing først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder AAB, flere av de takk! Ulempen jeg umiddelbart ser med de skikkelige mattene er størrelsen.Jeg har med meg alt for mye allerede. Foreløpig bruker jeg et mykt håndkle oppå isen/snøen, og en søppelpose oppå der igjen. Håper det holder!

Søppelposen har også håndtak, så jeg kan bruke den som veienett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte den "gjeddekumen" din AAB! Her kreves bra tykk is for å få til en slik kum, for hullene er vel ikke gjennom boret?

Har også teknkt på dette med å bore en rad med hull og la fisken gå i oppbevaringsnett under isen. Nettet må da sikres oppe på isen[ :) ] Noen erfaring med det?

Til stor abbor bruker jeg en bøtte med vann som fiken kan hvile i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Til stor abbor bruker jeg en bøtte med vann som fiken kan hvile i!

Dette har jeg også tenkt på, men hvordan får man vann oppi bøtta? Regner med at du ikke har så gromt borr at man bare kan dytte bøtta nedi hullet?[ :o )][ :) ]

Har du med vann hjemmefra? Bruker du øse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MC85

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Til stor abbor bruker jeg en bøtte med vann som fiken kan hvile i!

Dette har jeg også tenkt på, men hvordan får man vann oppi bøtta? Regner med at du ikke har så gromt borr at man bare kan dytte bøtta nedi hullet?[ :o )][ :) ]

Har du med vann hjemmefra? Bruker du øse?

Koppen på termosen. Å ha med vann hjemmefra skal man være bra gæærn for å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Kan man kjøpe et allroud-veienett som kan brukes til "alt" i ferskvann i Norge? Suter, gjedde, skogseidrøye, abbor? Sommer og vinter?

Selv synes jeg myke veienett av pvc-gummi, i halvsirkel-form, som ikke trekker til seg vann/fiskeslim er bra, og beskytter fisken på en god måte.

2283_s.jpg

Jeg har disse veienettene i tre størrelser. Det på bildet er fra Fox og i størrelse L, som jeg bruker til stor fisk som gjedde, gjørs, karpe, lake osv, mens de to andre jeg har er fra ET Products i størrelsene S og XL. Det minste passer fint til abbor, sik, harr og diverse karpefisk, mens det i XL er for de lengste(115cm+) og tyngste gjeddene, karper, små maller osv.

sitat: Likte den "gjeddekumen" din AAB! Her kreves bra tykk is for å få til en slik kum, for hullene er vel ikke gjennom boret?

Det bør vel være is som er 20cm og tykkere for at det skal bli nok vann/dybde i kummen til fisken. Vannet får man i kummen ved og forsiktig borre nesten helt igjennom i et av hullene. Iskummen på bildet lenger opp i tråden er lagd av 5 250mm hull, men vi har også lagd iskummer med 6-7 200mm hull også.

2284_s.jpg

Her er det en iskum med store mort i. Den største er på 750g!

sitat:Har også teknkt på dette med å bore en rad med hull og la fisken gå i oppbevaringsnett under isen. Nettet må da sikres oppe på isen Noen erfaring med det?

Til stor abbor bruker jeg en bøtte med vann som fiken kan hvile i!

En stor karpesekk fungerer som Cato sier greit til å oppbevare fisken i under isen for en kortere stund. Har testet det selv med mort og mindre gjedder.

Ellers er jo en stor bøtte eller balje med vann fine til å la abborer, laker osv. hvile seg i! Kan være både lurt og avgjørende for fisken da det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.