Gå til innhold
Fiskersiden

Tempelhund


Deetuben
 Share

Recommended Posts

etter det jeg har hørt er ikke dette dyret en egen rase nei, snarere en felles betegnelse på en rekke raser som finnes bla. i østen. hunder jeg har sett har en pels som er så myk fin og så og si identisk med det jeg betaler tusenvis av kroner for å binde fluer med. er ingen som sier at du ikke kan binde flue med nabobikkja eller din egen hund. en smule billigere med hår fra disse og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

Er nok redd for at det foregår mer enn vi vet om hva angår prooduksjon av naturlig materiale til fluebinding. tempelhund har vel rykte for seg på å være ville bikkjer som blir fanget i gatene i østen. vil tro at disse folkene ikke behandler hundene noe annerledes enn medmeneskene. er så jeg nesten får dårlig samvittighet for hva jeg holder på med. får ikke håpe alle pels"produsenter" driver det på samme måten..

Dette har jeg også hørt fra en person som driver en stor butikk med fluefiskeutstyr. Men de velger å stikke hue i sanda eller rett og slett gi blaffen. Forholdsvis kynisk egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst - er det noen som har annen erfaring med hundehår? Og hvis enkelte typer hundehår gir godt resultat, og gir en god flue, da burde man vel kunne snakke med en oppdretter/hundefrisør e.l.....? Eller...?

Jeg er så langt ifra noen ekspert på fluebinding, men begynte med det for 1)kutte utgifter (det henger noe igjen og blinker overalt hvor jeg har vært ute [:I]) og 2)lage egne alternativer til det som allerede finnes der ute - jeg har innsett at jeg aldri kommer til å mestre det jeg ser i butikker/her/ellers, og synes det er veldig morsomt å finne 'nytt' og uprøvd materiale.

Og jeg har da fått fisk på det også, så noe riktig må jeg da ha gjort.

Så - hvis hår fra tempelhund er bra materiale, MÅ det da være andre hunderaser som også kan brukes, og da burde man finne det her hjemme, under garantert humane forhold....

Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte tidligere hår fra min gordonsetter. disse fungerte utmerket. jeg laget min første skikkelige killer med denne. kalte den for bikkjeflua ettersom det er hår fra bikkja. har tatt flere fine sjøørreter i elv på denne samt noen få smålaks. så det funker helt utmerket med vanlig hund. den flua var faktisk det eneste vi fikk fisk på i ei elv for noen år tilbake. tenk sunray prinsippet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se der. Da mener jeg at man helt klart kan unngå moralske og etiske kvaler og usikkerhet i forbindelse flue-materiell.

Så lenge man ikke MÅ bruke hår fra helt spesielle raser....

(tenker mye på verden og slik, jeg, og alt det rare vi mennesker driver på med [ :) ] - stort sett finnes det jo hyggelige og 'grønne' alternativer til det aller, aller meste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordelen med tempelhund er at den bygger lite på stammen/tuben, det gjør de fleste andre typer hår. dessuten svømmer tempelhund bedre og er lettere å få pen. det er heller ikke lett å få hår fra bikkja di. den liker ofte ikke at man kommer med saksa. de av oss som binder fluer i store mengder kan heller ikke bruke kjæledyr ettersom det er for upraktisk å bruke av denne grunn. har lenge hatt en tanke om å bruke katt, altså de som er langragget. ser meget fristende ut og jeg ser for meg at det svømmer usannsynlig bra..

tempelhund kommer jeg nok ikke til å slutte å bruke, er et av mine favoritt material og er suveren på sitt område etter min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

fordelen med tempelhund er at den bygger lite på stammen/tuben, det gjør de fleste andre typer hår. dessuten svømmer tempelhund bedre og er lettere å få pen. det er heller ikke lett å få hår fra bikkja di. den liker ofte ikke at man kommer med saksa. de av oss som binder fluer i store mengder kan heller ikke bruke kjæledyr ettersom det er for upraktisk å bruke av denne grunn. har lenge hatt en tanke om å bruke katt, altså de som er langragget. ser meget fristende ut og jeg ser for meg at det svømmer usannsynlig bra..

tempelhund kommer jeg nok ikke til å slutte å bruke, er et av mine favoritt material og er suveren på sitt område etter min mening..

Så selv om dyrene sannsynligvis er avlivet på en mindre pen human måte så gir vi ****..?? For ikke å snakke om hvordan de sannsynligvis er oppbevart frem til slakting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.