Gå til innhold
Fiskersiden

skarselven????


espen_gunner
 Share

Recommended Posts

Har fisket litt i øvre del av Skarselven. Visste ikke at det var forbudt. Men har bare fått små-ørreter. (skulle nesten tro det var en vestlandselv)

Ellers veldig fin elv til å lære barn og nybegynnere hvor i elva fisken står. (trodde evnen til å vite det var noe man ble født med, men det må visst læres det også).

Men er det forbudt å fiske der så kan man kanskje finne et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ganske så bestemt at drikkevannsrestriksjonene først starter ved Dausjøen, men mulig jeg tar feil.. Så i den forbindelse i OFA kartboken. Der står det at det er drikkevannsrestriksjoner i Maridalsvannet, Skjærsjøen, Dausjøen og elvene mellom disse. Vil det da si at man kan fiske i Bjørnsjøelva!?

Uansett har jeg fisket et par ganger i Skarselva. Dypper du en gullhodenymfe eller mark der en kveld får du ganske sikkert napp, men neppe av noe større enn 25cm... Det skal visstnok også finnes noe canadarøye/bekkerøye i de nedre delene. Men det vet jeg ikke om det er no hold i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fisket i området mener jeg bestemt å ha funnet ut at Skarselva ikke er lovlig å fiske i. Bjørnsjøelva dertimot er helt lovlig, og etter min mening (som vestlending med sans for ørretfiske i elv) kanskje den beste og mest interessante fiskeplassen i Oslomarka. Best fiske er det helt nederst mot Skjærsjøen og oppover i Bjørnssjø******t, samt rett under demninga ved Bjørnsjøen. Jeg har aldri fisket i dette området uten minst en OK fisk, største jeg har fått opp er ca. halvkiloen (har også mistet fisk på over kiloen).

Ifølge noen fra OFA jeg snakket med er det lov å fiske i elva så langt ut i Skjærsjøen som det går tydelig strøm - det er vel et definisjonsspørsmål hvor den grensa evt. går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarselven renner fra Øyungen til Dausjøen....Det er lov å fiske i elven, men ikke i oset ut i Dausjøen. Dausjøen og Dausjøelva (den renner ut i Maridalsvannet) er forbudsone.

Når det er sagt, Skarselven er ikke mye fisk i. Dammen "sperrer" vandring fra Øyungen, og Dausjøen er gjeddesjø, så der er det ikke mye ørret. Men en og annen liten tass kan du nok få.

Rug

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rug

Når det er sagt, Skarselven er ikke mye fisk i. Dammen "sperrer" vandring fra Øyungen, og Dausjøen er gjeddesjø, så der er det ikke mye ørret. Men en og annen liten tass kan du nok få.

Rug

Meg bekjent så er det nettopp der det finnes gjedde at også ørreten oppnår anseelige størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnsjøelva: 6-7 km, masse! oppoverbakke, og så kommer du dit for å finne at den nesten er tørrlagt. Litt av en bomtur. Men joda, der, som mange andre plasser er det fisk.

Dausjøen, der er det helt sikkert pen ørret (men ikke lov å fiske), men oppe i elva? Absolutt ikke, såfremt man ikke tjuvfisker i gytemåneden.

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at skillet mellom ulovlig og lovlig fiske i Bjørnsjøelva går 200 meter oppstrøms fra oset. Selv om oset er utydelig og vil variere med vannstand, betyr det nok at det mest attraktive området nederst ikke er helt lovlig å fiske på.

Jeg må legge til at da jeg besøkte dette området forrige uke, tok jeg meg en befaring på baksiden av halvøya vest for oset. Fiskestang i handa, men ikke i bruk. Og da jeg kom ut ved stranda så jeg masse småfisk som hoppet i vannet, og det viste seg at en kjempefisk jagde dem på grunna, bare 1-2 meter fra land. Storfisken var minst på 1 kg, og hele ryggen og kjeften var oppe av vannet flere ganger. Tror dere jeg ble satt ut eller? [ :P ] Klarte å holde meg igjen, selv om jeg hadde noen fine streamere i vesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rug

Når det er sagt, Skarselven er ikke mye fisk i. Dammen "sperrer" vandring fra Øyungen, og Dausjøen er gjeddesjø, så der er det ikke mye ørret.

Ørreten får nok sluppet seg ned fra Øyungen til Skarselva, opp igjen derimot... Det er nettopp det som gjør småelver som dette interresante. Personlig synes jeg det er artig å fiske med lett utstyr på den stasjonære bekkørreten og[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjærselva som går ut i skjærsjøen kan gi store ørreter. En kamerat av meg fikk en ørret på 1.35 kilo der på spinner for 13 år siden i en av kulpene rett ovenfor eller nedenfor skjærsjøen. Dessverre er det forbudt å fiske der fordi det er drikkevannskilde-for det er noen fine(store) kulper der som det er moro å fiske med en liten spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.