Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske Gilhus


kjetillund
 Share

Recommended Posts

Har vært noen som har spurt om isen i Drammensfjorden her på forumet, så jeg poster en liten rapport om fisket her om noen vil prøve seg.

Var ute en liten tur i dag morges. Varmt vær og isen virker bra. Er trygg og har ikke så mye overvann som noen vann i innlandet har. Ca 30cm med is, men de øverste 10 er sørpe.

Parkerte ved kirka og gikk ca 20m ut fra land. Målet var å ta en sik. Fikk min første sik her for noen dager siden, men ville prøve litt mer.

Borrer hull og etter 30sek sitter det en fisk på myskaen. Er helt grønn på isfiske i ferskvann og dette var faktisk bare min tredje fisk på myska. Det var utrolig gøy å kjøre litt større fisk på 0,12 sene.

2385_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1140/2385.jpg

Abbor på 720gr. Bra start

Fikk ett par mindre abbor på samme hullet og hadde på enda en bra fisk, men den slapp.

Abboren hadde noen "snyltere" i gattfinnene. Noen ide hva dette er. Niøye?

2386_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1140/2386.jpg

Borret noen nye hull og fikk etterhvert siken. Fikk 4 stk og mistet selvfølgelig like mange..[ ;) ]

Siken var i hektostørrelsen

2387_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1140/2387.jpg

Fin 2-timers økt med mye action..

Noen som har tatt andre arter under isfiske her? Skal være mulig å ta bla laue her om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta masse arter her ja, men var mest interessert i de jeg ikke har. De lenger ut tok hvitting, torsk, sø, kolje og faktisk en ål!!

Lurte på om noen hadde tatt laue på isen her før, så jeg kan gutse litt etter det. Er det mikroskopiske sjanser venter jeg til sommern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer syklende litt sent inn i denne tråden, men både abboren, og iglen Piscicola geometra var fin. Som andre har sagt, iglen er stedvis svært vanlig. Iglen som jo er parasitt, kan forøvrig overføre andre parasitter til fisken mens den sitter og suger blod, nemlig flagellater i slekten Trypanosoma. Ganske vanlige disse også. Hvis noen drar kjensel på dette navnet så er det samme parasittslekt som forårsaker sovesyke hos mennesker i tropiske strøk. (Andre arter seff.).Mener jeg har hørt om "sovesyke" også hos gullfisk (C. auratus).

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kjetillund

Kan ta masse arter her ja, men var mest interessert i de jeg ikke har. De lenger ut tok hvitting, torsk, sø, kolje og faktisk en ål!!

Lurte på om noen hadde tatt laue på isen her før, så jeg kan gutse litt etter det. Er det mikroskopiske sjanser venter jeg til sommern

Lengst inne på grunt vann der innslaget av ferskvann er størst dominerer gjerne abbor, sik, hork (digre) og skrubbe. Lenger ut torsk, sjøørret, hvitting, sandflyndre osv. Lenger ut i Gullaugbukta har jeg fått nesten 100 sik på en dag. Sikfisket var gjerne bedre desto kaldere det var. Ellers vanker det noen fine torsk dersom man agner med en liten sik eller prøver balanse. Både Viggo og Ola har fått torsk på rundt 5 kilo på dette på ganske grunt vann, bare 5-6 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det er litt "enten-eller" i fjorden: får du abbor, er det sjeldent å være i kontakt med saltvannsfisk, og vice versa.

Trolig er det saltinnholdet som påvirker.

Det er fisket hardere i Drammenselva/fjorden de siste 7-8 årene, i tillegg til mye utfyllinger og endring av elva og gruntområder. Tror dette har sammenheng med nedgang i storabborbestanden.

Stort sett er det mindre eksemplarer av torsk og hvitting å få, men jeg dregget opp en torsk på 10,1 i 95, så det er håp for den som gidder å bruke tid på slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abboren tar nærme land. Saltvannsfisk får du hele tiden, men da lenger ut og på dypere vann. Er sikkert forskjell på flo/fjære mht saltvannsinnholdet, men har aldri tenkt noe særlig på det.

Er mye østeuropeere her og fisker og de tar jo som kjent alt, så enkelte dager har jeg vært vitne til småabborslakt. Ikke at det er så farlig da..

Har sett hvitting på nesten kiloen, men det er for det meste smått. Ikke hørt om noen stor torsk tatt her på isen heller. Skal man ha stor saltvannsfisk drar man et annet sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.