Gå til innhold
Fiskersiden

nitelva og stor buk


staalel
 Share

Recommended Posts

Jeg var en liten fisketur i nitelva på slattum ved hagan, men fikk bare noen kilosgjedder. Men ved elvebredden så jeg et overraskende syn: 3 fisker med avskåret hode som var 50, 51 og 52 cm lange. De hadde ligget på land lenge og var temmelig uttørket. Allikevel veide de godt ove en kilo alle sammen. Er 99% sikker på at det er vederbuk. Jeg blir litt oppgitt over at folk er så dumme at de bare kaster så store fisker etter at de har fått dem på land. Men vederbuk på denne størrelsen-som jeg innbiller må være temmelig stor etter norske forhold-hvor mye ville de veid nyfanget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant også flere fine brasmer (bla.a en som jeg mener må ha vært godt over 1,5kilo som er vanlig maksimumstørrelse på brasma der) som lå døde på land ved Hellerudsletta. Og vi har flere ganger funnet gjedde.

Tror folk faktisk tror de gjør menneskeheten og naturen en tjeneste med å drepe "styggedommen" de drar opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et sørgelig resultat av den ryggmargsrefleksen som mange "ikke veldig sportslige" fiskere har. Du skal liksom drepe fisken...og så når du finner ut at du ikke vil ta den med hjem..ja da blir den liggende da. Gjennutsetning fremstår for disse menneskene som noe totalt fremmed og utenkelig. Desverre er det nok noen som i tillegg finner stor glede i å drepe gjedder og annen "ufisk" for de tror vel da at sjangsen for å få en ørret øker. I nedre Nitelva er jo det mindre sannsynlig enn stør....[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, første gang vi skulle fiske der så vi at det trengtes fiskekort fordi fiskeforeningen la inn mye arbeid for å bevare harr- og ørretbestanden. Vi ble stående som noen levende spørsmålstegn fram til en meiter kom opp til oss og fortalte at det gjalt lenger opp i elva, og at det ikke trengtes fiskekort i nedre del selv om det står det på tavla.

Men det kan jo være med på å gjøre at folk tror det er en ørretbestand der det er verd å ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Glomma nedenfor Bingsfoss har jeg bl.a. funnet asp på 2-3kg, og brasme og gjedde ligger det jo etterhvert over alt - trist!

Et lite spørsmål angående Nitelva: Hvor går grensen for fiskekort/ikke-fiskekort? Jeg har aldri blitt helt klok på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kjs

I Glomma nedenfor Bingsfoss har jeg bl.a. funnet asp på 2-3kg, og brasme og gjedde ligger det jo etterhvert over alt - trist!

Et lite spørsmål angående Nitelva: Hvor går grensen for fiskekort/ikke-fiskekort? Jeg har aldri blitt helt klok på det.

Antar at grensen går ved fossen ved Rotnes(Glømmi Sport).Dette er stoppestedet for karpefisk selv om det er en bestand av Stam på oversiden av fossen.

Når det gjelder fiskekort er dette latterlig da bønda ikke gjør annet enn å ødelegge elva. De har heller ikke satt ut en eneste fisk! Blodsugere!!![ ;) !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekortkassa ved parkeringen på hellerud er tatt vekk. Jeg antar at det ble for mye dårlige tilbakemeldinger til grunneierne som fikk dem til å ta den ned. Det er særdeles tvilsomt rent rettslig å innføre fiskekort i en del av elva hvor det har vært praktiskert fritt fiske i alle tider. Over Rotnesfossen er det om mulig en litt annen sak, men heller ikke her gjenomføres det nevneverdige kultiveringstiltak eller sportsfiskefremmende tiltak meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.