Gå til innhold
Fiskersiden

Holiday on ice! 20 gram fra n-rek, m/bilder


Perca
 Share

Recommended Posts

Og så var helga unnagjort! 2 dager på isfiske, men ikke på Mjær! [:0]

Denne helga sto i sjøfiskets tegn. Som dere kanskje allerede har fått med dere så var vi på sjøisen ved Åros i Buskerud på lørdag, og jammenimeg så havnet vi der på søndagen også!

Dagen begynte bra for mitt vedkommende, jeg hadde 3 pene hvittinger på isen før de andre hadde fått ut snørene sine! Så skulle jeg sette ut et snøre til. Jeg nådde ikke bunnen da jeg hadde veldig lite snøre på en gammal ABU-pimpelstikke om jeg skulle bruke. Jeg hadde ikke mer enn festet snøret på en pinne før den nesten blir røsket ned i pilkehølet! Jeg kjenner at dette er en fin fisk, mest sannsynlig en sei. Jeg fikk den noen meter opp før den bestemte seg for å dra ned i dypet! Jeg hadde ikke mer snøre å gi etter og da gikk det som det måtte gå! Sena røyk...

Og så kom de andre i gang og etter ikke så altfor lang tid så hørte jeg fra en av juniorene, Thomas, som var med: Sjekk denna da Per! Hva er dette for no?

060305001Small.jpg

Og opp på isen hadde det kommet en ny art for Thomas, en strømsild! Det var ingenting å utsette på størrelsen på denne! 110 gram og 20 gram under Norgesrekorden!

060305003Small.jpg

Her er et portrett av fisken. Det skulle være greit å artsbestemme den etter dette bildet.

Vi dro en del hvittinger og en av dem hadde en liten parasitt på buken.

060305007Small.jpg

Det er vel en lus av noe slag... Kanskje en hvitting-lus..? [ :) ]

Og så fikk Simen en "rar" fisk! "Per, er dette også en strømsild?" Kom det fra gutten, og jeg kunne bekrefte at joda, dette var også en strømsild! Og Simen smilte fra øre til øre. Ny art på han også!

060305009Small.jpg

Bildet er blast, men greit å ha noe å sammenligne størrelsen med.

060305012Small.jpg

Her er et portrett av strømsilda til Simen. Ingen tvil om at dette også er en strømsild.

Og så kom det viktigste, [ :) ], hvem hadde den største? De ble lagt ved siden av hverandre og det viste seg at Simen sin strømsild var 5 mm lenger enn Thomas sin! Så var det fram med digitalvekta... Utrolig nok så veide også denne 110 gram! Altså nøyaktig like mye som den første! Uavgjort! Det var fisk med skikkelig sosialistisk ånd... Ingen var bedre enn den andre.[ :o ]

Jada, vi fikk 1 torsk, 3 sei, noen sandflyndrer og knurr i dag også i tillegg til hvitting og strømsild, men det var strømsilda som var dagens "høydare".

060305014Small.jpg

Her er gjengen minus fotografen samlet. Legg merke til Color-Line som er på vei ut fjorden.

Her er dagens knurr.

060305016Small.jpg

Og et lite portrett av knurren.

060305018Small.jpg

Artig fisk den knurren! Det er jo en og annen skarp pigg på knurren,og utrolig nok så tok jeg den av kroken uten å ta blodprøve! Så fomlete som jeg er så er det ganske utrolig! [:I]

Totalfangsten denne helga ligger på 35-40 kg! 20-25 kg på lørdag og 10-15 kg på søndag. 8 arter ble det også. Lysing, torsk, hvitting, hyse, sei, sandflyndre, knurr og strømsild. Konklusjonen må bli: En særdeles vellykket helg!

Om det var kaldt i helga..?

060304033Small.jpg

Å, NEIDA... [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L

Flotte fangster, sjøisfiske frister.

Er det forresten ford scorpio du kjører?

Ford Scorpio..? Hæh..? Ford!!? [:0]

Godt at bilen min ikke leste dette innlegget...

Gjettekonkurranse: Hva slag bil kjører Perca? [ :) ]

Og Karl Inge, jeg er helt enig i at jeg skulle hatt bilder av fiskeren med fisken! Det glemte jeg i kampens hete [:I], du skjønner det at når jeg holdt på med fotograferingen så beit det på meitestengene mine og jeg ble "noe" opptatt med det... Begge gangene! Og etter det så gikk det i glemmeboka og fisken ble bånntæla og hadde mistet den fine glansen. Skal skjærpe meg! Jeg lover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med stoor microfisk Perca! Går selv dessverre glipp av muligheten til å dra strømsild på Lyngnin til helgen, men etter å ha sett hvor stilig strømsilda er så frister det enda mer med en tur helgen etter, om været og Vilhelm er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Lusa du har tatt bilde av er en skottelus, også kjent som Caligus elongatus. Dette parasittiske krepsdyret kan vi finne på mange fiskearter, bl.a sei lyr rognkjeks sjøørret og laks m. fl. Beskrevet fra fler enn 80 fiskearter! Ganske vanlig om man begynner å kikke etter den. Dette var en voksen hann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skottelus..? Stilig navn! Er det navnet blitt til fordi den er gjerrig eller bruker kilt? [ :o ]

Jeg er ganske fascinert av alle de parasittene som dukker opp på fisken jeg får, noe dere kanskje har sett da jeg har lagt inn flere bilder tidligere av diverse parasitter. Så takk skal du ha for opplysningen copepoditten! Ikke snaut at du ikke bare kunne artsbestemme denne, men også angi kjønnet!

Og du SMS, jeg antar at det er værre å få til avtale med været enn med Vilhelm..! [ :) ]

Jeg håper ikke at noen tror at det var jeg som fikk noen av disse strømsildene! Det var to ungutter, Thomas og Simen, som var med som fikk hver sin. Jeg har ikke fått en strømsild på over 20 år jeg... Men jeg har for en kort periode hatt norgesrekorden på strømsild! Og den var tatt på nøyaktig samme lokalitet for... ja, la meg se... Omtrent 336 måneder siden [ :D )]! Fytteraker`n, nå begynner jeg å bli gammal! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.