Gå til innhold
Fiskersiden

Forbanna idioter (Is på vannene i Bergen)


Hunter
 Share

Recommended Posts

Unnskyld uttrykket, men nå er jeg ganske oppgitt over Bergen Kommune. Nå har vi hatt sammenhengende kuldeperiode og fint vær i snart 3 uker (tror meg, det er sant[ :) ]) Så derfor har jeg gått i spenning og ventet på at kommunene skulle måle tykkelsen på vannene i bergensområdet.

Ingenting skjer. Jeg ringer da Grønn Etat i kommunen og spør høflig om hvordan det går med målingen av is. Da får jeg til svar at de måler ikke når det er varmegrader i luften. (HALLO: hvor dum går det an å være. De tar utgangspunkt i det varmeste stedet i Bergen og sier; i dag måler vi ikke isen, det er jo plussgrader. Det er kun den målestasjonen som har vist plussgrader i det siste.

I alle områder i utkanten av Bergen har det vært ned mot minus 20 den siste tiden.

Videre blir jeg fortalt at det er 2 mann som har ansvar for alle vannene i kommunen (48 vann) Siste vann de "godkjente" var Skomakerdiket den 1. mars. I dag er det den 8. Ikke et vann er ført opp på listen over "godkjente" vann den siste uken.

Jeg vedder en del kroner på at vannene er godt over de 15 cm som Bergen kommune legger til grunn for å slippe folk ut på vannene. Siste det var kuldeperiode var de også for treg ute med målingen. Da begynte folk å gå lei og gav pokker i om vannene ikke var skiltet "trygg". Da syter kommunen over at folk ikke tar hensyn til skiltingen og bare går ut på vannene.

Kunne ikke de late fjøsnissene i kommunen hatt dette som en prioritert oppgave da? Husk det kan gå mange år mellom hver gang det mulig å ferdes på isen her borte. (3 år siden sist gang)Da kunne folk fått seg en sjelden tur på isen og stått på skøyter, fisket osv.

Om kommunen bare hadde brukt hodet (Noe de tydeligvis ikke gjør) så kunne bergenserne fått noen herlige dager i flott vintervær på isen.

Og når det gjelder tykkelsen på 15 cm, så vet alle at da kan man kjøre bil på isen. Det burde jo være tryggt for en gjeng radmagre bergenser også. Om noen skulle være så "freidg" å gå ut på isen så kommer politiet og jager dem på land igjen.

Fy flate jeg er forbanna og oppgitt på de hjelpeløse idiotene som ikke kan gjøre jobben sin.

*** Edit: Flyttet ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

I Bergen er dettte praksis. Politiet blir satt til å jage folk bort fra isen fordi den "ikke er trygg", mens ransmenn og andre forbytere kan ta seg til rette.

Gjett om jeg skal ta en ny telefon til kommunen og be dem få fingen ut?

For det første-hadde vi i kommunen sluppet alle som ringte for å diskeutere hvor mye vi gjør, hvor fort vi gjør det, hva vi egentlig burde gjort osv osv hadde vi øket effektiviteten noe ******. I tillegg til at det går mye tid er det lite motiverende med folk som ringer for å spørre omsaken er ferdig før jeg overhodet har fått den på pulten. Disse kjappingene har som oftest bestemt at det er ikke nødvendig med tegninger, så de må jeg purre på. Etter 5uker kommer tegningene, etterfulgt av en ny telefon dagen etterpå for å høre om saken er ferdig "det er jo 5 uker siden jeg leverte den"...

Husk det Svein, at hvis kommunen sier at isen er trygg-må den være trygg for alle , på hele vannet. Når 2 stk druknet på isen på KArmøy nettop var isen trygg den-på DELER av vannet... Etter min mening er dette ingen kommunal oppgave, folk får bruke hodet selv. Er det tykk is går man på den, hvis ikke holder man seg på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umyndiggjøring av innbyggere i Bergen høres dette ut som. Hvem vurderer om det er trygt å kjøre bil, dra på sjøen, gå på byen, grille kjøtt, skjære brød osv i Bergen? Høres ganske fantastisk ut at noen[TM] har bestemt at det er en kommunal oppgave å tenke for folk.

...spesielt når man tenker på hvor late og teite alle som jobber i kommunen er! [ ;) ] Åååååh, hur deiligt er det ikke å tenke på at det faktisk er folk som har rykte på seg for å jobbe enda mindre enn en selv? -SMS, statsansatt [ :o )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

I Bergen er dettte praksis. Politiet blir satt til å jage folk bort fra isen fordi den "ikke er trygg", mens ransmenn og andre forbytere kan ta seg til rette.

Gjett om jeg skal ta en ny telefon til kommunen og be dem få fingen ut?

Husk det Svein, at hvis kommunen sier at isen er trygg-må den være trygg for alle , på hele vannet.

Jeg er selvsagt helt enig med deg i akkurat det. Men her er det snakk om praksisen de bruker. Hadde de tenkt "Ojsann, nå har det vært kaldt lenge. Kanskje vi bør prioritere måling av vannene i Bergen. Da slipper politiet å bruke ressurser på å jage folk bort. Samtidig kan vi gi bergenserne noen uforglemmelige dager på isen".

Da vil jo mange få en positiv opplevelse av kommunen og kanskje si "Se der ja, dette var bra saker. Godt jobbet dere i kommunen"

Det handler rett og slett om å følge med på det som skjer i byen.

Og om jeg skal være helt ærlig så virket det ikke som de hadde hatt dette med isen i bakhodet i det hele tatt da jeg snakket med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet i det hele tatt! Jeg har fisket en rekke ganger på isen i Bergen, og stoler utelukkende på meg selv og isboret mitt når isen skal sjekkes. At det er noen brødhoder eller 15 som ringer politiet eller går ut av bilen og står og gauler må en bare ta med en klype salt. En befinner seg jo tross alt i Bergen[8D]

Hvis politiet skulle dukke opp (noe som jo har skjedd...), er det bare til å forklare Onkel at en bruker flytedress,pigger og at det ikke er første gangen man gjør dette her.

Men, fisker man på isen i Bergen så er og blir man en attraksjon.

Kom forøvrig en gubbe bort til meg da jeg satt på isen og meita gjedde på et vann i Januar. Da jeg fortalte ham at jeg fisket gjedde sa han: "Eg fisker gjedde eg og, men eg pleier å skyte de med pistol om sommeren"... ha det ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Og det verste er at samtidig som dere slipper billigere unna hetsen, tjener dere mer også :-)

Nei det er ikke det verste, det verste er at folk velger å jobbe i kommunen. Er vel behagelige "arbeidsdager" som trekker folk, skjønt arbeidsdager, vet ikke jeg[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På torsdag tok jeg en ny høflig telefonhenvendelse til kommunen og lurte på hvordan status på vannene var. Da fikk til svar at vannene ble målt hver dag og ikke noen var trygge. Etter en 3 uker lang kuldeperiode synes jeg dette var merkelig. Så jeg spurte om det var tilfelle at de målte vannene. Noe de påsto at de gjorde. Jeg tok meg derfor en runde til et par vann. Sjekket elveos og langs steder med siv osv. Det vil jo i så fall være der det er mest naturlig å foreta målinger.

Ikke et hull i isen fant jeg. Ikke noen steder. Så min påstand er rett og slett at kommunen ikke har sett dette som en priorotert oppgave.

Om de hadde satt inn et par mann ekstra på jobben så kunne bergenserne fått seeg noen fine dager på isen. I stede blir det brukt ressurser på å kjøre rundt å jage folk vekk fra isen. Politiet har viktigere oppgaver å løse. Her forsømmer kommunen sine oppgaver spør dere meg.

Jeg vil anta at isen på de vannene jeg har sjekket er mellom 15 og 20 cm. Ved 15 cam tykk stålis skal den kunne bære en bil.

Ris til Bergen kommune for å slurve og på toppen av det hele lyve om at de har målt isen. Jeg blir regelrett forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er selvfølgelig i at det øyeblikket kommunen/politi slutter med dette begynner småbarnsforeldrene å ringe på eget initiativ-dette må jo kommunen passe på for dem. Og når det skjer en ulykke (og det vil det jo før eller siden uansett) så er det selvfølgelig kommunen sin feil. Man kan ikke vinne uansett-det er omtrent som å være moderator her :-)

For mye eller for lite, men sjelden akkurat passe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet om at man vil unngå at barn trekker på isen er det eneste jeg har forståelse for.

At kommunen ikke skjønner at om de måler isen (gjør jobben sin) så oppnår man 2 ting. Ressursene (politiet) kan brukes til mer viktige ting samtidig som folk får seg noen fine dager på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.