Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i nærheten av espeland/flesland?


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Jeg skal bo på den Marinbiologiske stasjonen på espeland i 4uker fra mandag. Er det noen som har noen gode tips til gode fiske plasser i området? Kommer ikke til å ha noe annet å finne på en fiske på mandag-torsdags kveldene så jeg tar med meg det jeg har av utstyr så alt er av interesse (kystmeite/sjøørret/flue etter lyr osv../ferskvann?). så hvis det er noen som bor i traktene eller har erfaring i fra området så tar jeg i mot alt av tips[ :) ]

Edit: Glemte å nevne at jeg har bil så det trenger ikke være i umidelbar nærhet men er totalt ukjent sør for bergen så gode veibeskrivelser er ikke akurat en bakdel[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har aldri gått tomhendt hjem fra fleslandskaien. Kjør ned til "snøggbåtkaien" og gå til svabergene bortenfor småbåthavnen der. Kan sikkert være et ok sted for kystmeite. mener dybden er mellom 10-50 i kastelengde fra land.

Ellers er jo Strømmen ved Ådlandsbroen et greit alternativ for SØ. (https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp?TOPIC_ID=15467&SearchTerms=%E5dlandsbroen)

Det er heller ikke umulig å komme i kontakt med SØ & lyr med fluestangen om du utforsker svabergene fra mildevågen og utover mot arboretet.

http://www.finn.no/finn/map?toolMode=3&too...Air=0&tabState=

Bryggen helt ytterst i mildevågen har levert store gylter, lyr, SØ, torsk og ulike flatfisk for min del. Den befinner seg under "n"'en i ordet "mildevågen" på kartet. Du kan nok også gå litt utover langs berget der. fra 5-15 meter dybde i området her.

helt øverst til høyre (aka nordøst) på kartet ser du en bit av en holme. Rundt den holmen har jeg sett en del aktivitet i overflaten, men jeg har aldri fisket der. Gå fra grønneviken og videre ut mot sandholna for å finne den. Bør også være mulig å få plass til å stå med fluestang noen plasser her.

Det er noen år siden jeg har vært i området, men mener det fremdeles er bilkjøring forbudt for andre enn beboere i området. I såfall må du parkere på plassen ved mildevågen, og ta beina fatt.

Håper du får testet noen av plassene! TIPS: Bruk flyfoto-muligheten på kartet, da ser du litt konturer av bunnforhold og hvordan området ser ut.

EDIT: fjernet overflødig tag. Sorry bred post pga linken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. skal prøve kaien ved flesland i morra hvis ikke været blir for ille.

Hva slags fisk kan jeg foresten forvente på kaien?

hmm... har jo nato genser og armyboots (kanskje jeg til og med klarer å leite fram berreten i fra skjold...)

så kanskje jeg klarer å snike meg inn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flust av hull i gjerdene rundt flyplassområdet om den ikke-eksisterende vakten skulle klage over feil farge på berét'en [ :) ].

Så vidt jeg husker har jeg tatt torsk, sei, lyr, rødspette og sypike på flesland. Men kan hende det finnes noe annet spennende om du forsøker å meite der? Jeg har bare dengt sluk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt mye om fangster fra grimseidpollen. Er vel et forholdsvis grunt brakkvansområde. Ådlansstrømmen er vel en av tilførselsstrømmene dit, så det går vel kanskje noe SØ der.

Forsøk Håvardstunvannet (gult på kart), Skranevannet (grønt) og Skagetjernet (rødt) også om du skal teste ferskvann. Alle de tre vannene når du på 10 minutter med bil fra Espeland.

Turkis/blå linje er vei fra espeland mot de ulike vannene

oversikt.jpg

Håvardstunvannet har jeg ikke testet på femten år, men i den tiden var det mye fin ørret, gjedde og faktisk regnbueørret. Det har blitt tatt regnbuer på 3kg der på tidlig nittitall. Tror det går sti rundt deler av vannet. Parker ved Rimi på Sandsli.

havardstun.jpg

Skranevannet er nord for Håvardstunvannet. Her er det også sikkert femten år siden jeg har vært. Jeg fikk ofte gjedder i dette vannet. Ryktene i gamledager fortalte om gjedder som bikket 10kg. Som barn hadde jeg barndommens beste fight med en gjedde i dette vannet. utstyret var ikke dimensjonert etter fisken, og stangen knakk i et utras etter "dyret" var helt inne ved bryggen. Her kan du parkere helt innerst i sandsliveien ved hydros mange bygg, eller du kan ta inn til høyre v/husquarnabutikken 800 meter etter birkeland hagesenter som ligger langs flyplassveien. Den lange grønne streken indikerer parkeringsmuligheter etter sistnevnte avkjørsel.

Nordligste og nest nordligste rosa punkt er de plassene jeg tror vil være best i dette vannet. Sørligste punkt er et fint sted ved sivbredden, ganske dypt her også. Her er det (var det?) en fin brygge.

skranevannet.jpg

Prikkene på bildet er der jeg har fisket og fått fisk, andre områder er mulige parkeringsplasser.

Skagetjernet er et lite tjern ikke langt fra blomsterdalen. Det var her jeg testet min første fluestang - på den tiden gikk det mye fin ørret der (ville kanskje ikke spist den, da det trolig er mye nedsig av gjødsel/møkk fra beiteområder rundt). Kan hende det er islagt om det har vært kaldt i området.

Som sagt er dette vann jeg fisket i i min barndom, det hadde vært enormt artig om du rakk en tur til ett eller flere av dem! Sjangsene er nok størst for fisk i skranevannet (gjedde eller ørret). Forsøk med spinner/sluk eller aller helst meite med brisling eller annen hel fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei ei rødspette (760g) og ei Sandflyndre (350g) i går på snøggbåtkaia, må si meg fornøyd forholdene tatt i betraktning (fjærende og mørkt...). Blir ikke fiske i dag men i morra så blir det tur med båt :-)

Noen som har gode tips når det gjelder sjøfiske med båt i nærheten? får låne en 14" med hele 5hk... så avstanden kan ikke være for stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du cruiser rett over fjorden fra Fleslandskaien kommer du til tyssøy/alvøy/bjorøy. Der kan det være verdt å forsøke. Tror nok uansett det kan bite bra om du bare følger landet langs espeland/flesland. Med litt flere hk ville du hatt en del flere muligheter..

Flott med rødspette da! Grattis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for gode råd Permagnar

Har ikke Vært helt på nett i det siste så dårlig med tilbakemeldinger her... Vær forøvrig ei sandflyndre og LOMRE ikke rødspette :) . Men det gjør ingen ting teller mer i konken uansett :)

Ble en tur nedover mot Lerøyosen i går og det resulterte i 2 små langer (2 og 3.7kg) og en torsk (2kg). Walton stanga takler 300g lodd dårlig men lever enda :D

Planen for uka er minimum en tur til etter flyndre på snøggbåtkaia og en tur til ut med båt. Ferskvann er vanskelig pga for mye is....

slenger med noen bilder....

3236_s.jpg

Litt til venstre for Fleslandskaia.

3237_s.jpg

Lomre og sandflyndre.

3238_s.jpg

Langa på 3,7

3239_s.jpg

En fugl...

3240_s.jpg

Artig fiskemetode...

3241_s.jpg

Den perfekte fiske båt?

3242_s.jpg

En CTD måler for de som veit hva det er....

3243_s.jpg

vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Det er kjempegøy å se bilder fra kjente farvann :) Gleder meg til våren / sommeren når jeg igjen skal prøve områdene!

Fyr løs med flere bilder og rapporter dersom du er på flere turer!

Vi var der i går.

Fikk den nette sum av null (0) fisk. Ike så mye som et napp, og totalt urørt agn stort sett hele tiden... Fisket i fem timer.

Mistenker at en sur nordavind og fjærende sjø må ta litt av skylda.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var turen for en bilde serie av uken som har gått. Fisket var heller dårlig som Oz allerede har nevnt, grunnen er nok en kombinasjon av kald vind og fjære den dagen vi var ute, hva som har skjedd ellers vet jeg ikke, men var ikke mye liv torsdag ettermiddag heller hvor jeg og Bent var ute etter sei og lange i fra båt. turen gikk til Lerøyosen. interesang plass å ligge med en liten 14" med 5hesters motor, var et par større båter som farta fram og til bake der gitt... Eneste vi merket var en del små napping på agna, heldigvis så hadde jeg laget meg et Paternoster tackel med en pennel rigg som besto av en 4/O og en 6/O krok og en liten krokfortom øverst med en 2 semicirkel beregnet på små fisk. Det funket faktisk og opp kom en ny art. Ei Vassild på 650g så da var ikke turen helt bortkastet.

Slenger inn noen bilder av turen vi hadde med en liten reketrål. hvor det kom en del artige arter på land...

3605_s.jpg

hmm er det noe spennende her tro?

3606_s.jpg

Srømsild...

3607_s.jpg

Lysing...

3608_s.jpg

Noen som sa at det ikke finnes røde reker?

3609_s.jpg

Peter kom også innom

3610_s.jpg

Så ikke videre smart ut...

3611_s.jpg

Rart at ingen har klart å lande denna her enda, ser jo ikke akurat små spist ut....

3612_s.jpg

Nr 2 i finere form...

3613_s.jpg

Vassilda mi på 650g

3614_s.jpg

Fin avslutning på uka....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig det der. Grattis med ny art. Ligger foran i konken med Hunter nå, eller hva?

St. Petersfisken får nesten bli neste gutsing, skulle vært artig og få den på stang gett. Fantastisk fin fisk!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde to korte trekk i fanafjorden. en peter på hvert trekk, sikkert tilfeldig men i forhold til hvor lite annet vi fikk så var det en del peter der... Hadde det ikke vært for de reva båtene vi får låne så hadde jeg virkelig gutsa etter fisken, men litt kjedelig med 2 timers båttur og knapt 2 timers fiske før det blir mørkt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.