Gå til innhold
Fiskersiden

Tips SØ Fiske På Isen


forelle
 Share

Recommended Posts

Ta turen på isen feks ved sjøsenteret i bunnefjorden. Her har gutta peiling på dette, her har de tratt hundre, tusenvis med sjøørret i alle år på ståsnører etc... :D

Er kanskje som å banne i kjerka, men jeg vil faktisk oppfordre alle til å holde seg borte fra dette fisket. Er altfor lett å få ørret fra isen, og med den stammen vi har nå i Oslofjorden så ville den ha godt av å slippe dette fisket. En får ofte tynne fisk, undermålsfisk og det er dessuten vanskelig å slippe disse ut igjen pga. kroktackelet. De blir ofte altfor skadet til å overleve. Etter min mening burde isfiske og trollingfiske etter ørret i Oslofjorden forbys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket litt SØ på isen. Etter min erfaring er det best å bruke metodene fra ismeite (angeldon/ nappindikator og liten stang med snelle), sirkelkrok og sild/brisling som agn. Sirkelkroken gjør det mye lettere å sette ut fisk igjen (gjennutsetter 99% selv), bare pass på at det er litt størrelse på den. Det ideelle er å ha et ekkolodd, slik at du kan se hvor det står sild i vannlagene. Vanligvis har vi fisket 2-4 meter under isen, og jeg har faktisk aldri fått ørret dypere enn 6meter under isen. Min favorittplass er dybden til bunn 40-50 meter.

Noen steder (nære land og bekker) vil du oppleve at du bare får magre eller små fisk. Unngå disse plassene, så ikke du plager flere magre stakkarer enn strengt tatt nødvendig. Min erfaring er dessuten at disse stedene ikke huser den ørreten du helst vil ha. Ha tang lett tilgjengelig for enkel avkroking, og vær obs på at det er mange ulike regler rundt isfiske etter SØ, avhengig av hvor du skal. Ståsnører utgår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Ta turen på isen feks ved sjøsenteret i bunnefjorden. Her har gutta peiling på dette, her har de tratt hundre, tusenvis med sjøørret i alle år på ståsnører etc... :)

Dette er jo utrolig lite sportslig fiske. Fy av meg. Ståsnører i ulovlig antall og mager gytefisk. Ikke rart at sjøørretbestanden har gått kraftig tilbake. Har hørt noen skrekkhistorier om miljøkriminalitet av verste sorten. Det er klare regler på hva som er lovlig og antall snører etc. Jeg synes personlig enkelte i indre Oslofjord og Drammensfjorden viser svært stor forstand vedrørende slikt ståsnørefiske. Jeg fatter ikke at det er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bruker huet og sirkelkrok slipper man dypt kroket fisk og kan slippe tilbake tynn fisk. Men 1000 pinner har svært lite med sportsfiske å gjøre. Kjenner til litt for mange storfangster og Klondyketilstander der mesteparten av fisken har vært radmager.

Ja men det er ikke tillatt med mange snører på isen og for å være helt ærlig - jeg tror isfiske etter sjøørreten representerer den største beskatningen og er en mye større trussel enn garnfisket. Garnfisket i fjorden er blitt redusert mye de siste årene. Det er sjelden jeg kommer over ulovlige garn nå. Isfiske etter ørret har eksplodert (jfr 10 år siden). Det er enkelte i miljøet som skryter av gigantfangster med utgytt fisk. De som forbryter seg slik burde vært anmeldt. Ser jeg fiskere som fobryter ikke viser ansvar vil i allefall jeg si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest StadJon

Nå har du jo fått endel tips her, men det som jeg skal forsøke til vinteren, er å ha med lett haspelutstyr og fiske 1,5 - 3 meter under isen. Håper å kunne lure sjøørreten som slapp unna i fjor under isfiske sesongen. Veldig moro å fiske i saltvann med lett utstyr, særlig steder hvor det er stor artsrikhet og fin fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.