erik

Members
  • Content Count

    4487
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    309

erik last won the day on September 22

erik had the most liked content!

Community Reputation

1619 Excellent

5 Followers

About erik

  • Rank
    Team Colibri
  • Birthday 01/02/1978

Contact Methods

  • Website URL
    http://teamcolibri.no
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Bærum, Norway

Recent Profile Visitors

11021 profile views
  1. Jeg fikk aldri det der, men jeg har mistet muligheten til å markere alt som lest via mobil (Safari, Eplemobil 7). På PC med Chrome har jeg valget, men ikke via mobilen.
  2. Liten tvil om at det skjedde en oppdatering her da FS var nede en stund for et par dager siden.
  3. Det ble mer logging enn fisking i Asker. Men jeg ble litt skuffet over null napp på dorgingen mens jeg logget. Jeg skal dog tilbake hit etterhvert, for å logge opp resten. Bildene fra vann nummer to er redigert. Her fisker jeg endel plasser jeg har fått info om fra andre, og da blir jeg hemmelighetsfull. Jeg er sjelden det når det kommer til fiske på "mine" plasser, men når andre har gitt meg info så er jeg mer restriktiv på å dele den informasjonen igjen.
  4. Nymfe i stille vann: Kast ut, la synke til det punktet du har på fortommen som ditt "siktepunkt", der har du enten flytefett eller en liten markør. Når du ser siktepunktet begynner å duppe, så drar du sakte inn til du ser at nymfa kommer opp i vannfilmen, da stopper du og lar den synke. Gjenta til du er inne og klar for nytt kast. Nymfe i elv: Kast ut skrått oppstrøms (så nymfa rekker å synke), etterhvert som strømmen drar snøret vil så nymfen stige naturlig opp til vannoverflaten (den samme effekten som når du drar i snøret i stille vann). Fisk kastet ut, dvs la det drive til snøret hege
  5. Jeg har lekt litt med feritt tidligere (da jeg hadde Honda og Suzuki) men det hadde null effekt for min del. Langt tilbake i tid, da jeg hadde en Minn Kota elmotor, brukte jeg deres variant av feritt pga noe støy fra elmotoren på visse turtall, der hadde den noe effekt.
  6. Høsten er her, det er nå det gjelder. Eller? "Alle" predatorfiskere snakker om høstfisket som sesongens høydepunkt. Personlig synes jeg høstfisket etter abbor og gjedde er noe av det vanskeligste jeg driver med. For meg er det plukk umulig å forutsi om fisken har flyttet seg inn på grunna, eller står i kantene og sturer. Og om den har flyttet inn, har den da flyttet inn der vinden står på nå, eller der den har stått på resten av uken? Skal man kjøre på med store jigger fordi fisken skal spise seg opp, eller downsize fordi fisken har blitt småspist allerede? Står fisken i strømkanten der m
  7. Den lille sorte "dingsen" er en trykkventil. Det er liten tvil om at de eldre modellenes "portrett"-type skjermorientering er mye bedre for både kart og 2D-ekkolodd enn dagens "widescreen"-orientering. Feks gir min Elite 4 HDI (som ble brukt senest i går) omtrent samme praktiske skjermstørrelse og oppløsning for 2D til en drøy tusenlapp som min HDS 9 Gen 3 til greie 20.000..... I praksis må du nettopp opp på 9 tommer i dag for å få noe som likner på det du har.
  8. Jeg løfter nok mer enn jeg drar, for det er begrenset hva 1,2mm aluminium tåler. Men med sine 40-ish kilo og den lengden er den såpass at jeg må dra den litt innimellom, og med litt forsiktighet så tåler den det. Men skal du primært fiske alene hadde jeg gått for den minste størrelsen, ikke 12 fot som jeg har. Vekten er en ting, men lengden gjør mye med tanke på hvor enkelt ting er å håndtere og de 60-ish centimeterne utgjør stor forskjell når man skal "bale" med ting alene. Men ja, som du sier må man ha et egnet sted å lagre farkosten, og en PR er genial der. Som en liten trøst er verdit
  9. Min pram-historikk er på ingen måte noe nytt kapittel. Bildet viser en (meget) ung utgave av undertegnede i prammen "Rasken", en 9 fots jolle produsert i Grorudalen utenfor Oslo. Metallverkstedet som lagde denne er borte for mange år siden, men i sin enkelhet var den helt genial. Jeg måtte bli et år eller to eldre før jeg fikk bruke motor, men med 6HK og guttungen på bildet gjorde den 18 knop, og blåste dermed fra alle de andre med 9,9HK og diverse varianter av Pioner og GH som ellers var poppis blandt kidza. (Ulovlig så det holder, utvilsomt, men foreldet for lengst.)
  10. Det var en grunn til at jeg ville ha pram denne gangen, og ikke en ny jolle. Den grunnen er "flat dørk". Som du sier gir det et stort utslag på innvendig plass du rent praktisk får brukt på en fornuftig måte. Jeg er stor fan av utstyr i kasser i båt, både rent praktisk i båten og med tanke på at kasser er letter å ha i bilen, lettere å stable i boden etc enn ymse bagger og poser. Flat dørk gjør det enkelt å plassere en utstyrskasse, en kasse for elektronikk, og et lite murerspann for ankeret. Du kan se min Alumarine 10 "fullastet" under pre-fiske på Hurdalsjøen her: https://teamcol
  11. Etter at jeg fikk varehengeren (i julepresang av alle ting) har jeg hatt tre biler (Daihatsu Terios, Opel Mokka X og nå Mazda CX5). Begge de to første har jeg kunnet laste på taket, men etter at hengeren dukket opp så har ikke takstativet vært brukt en eneste gang. Siden Mazda skal ha en grei bunke tusenlapper for rails på CX5, i tillegg til at rails øker drivstofforbruket bittelitt, så blir det en dyr løsning på et problem som ikke eksisterer. Ved ferie er som regel båten med, og da har jeg tilnærmet ubegrenset lastekapasitet i den. Som en konsekvens av det er det ikke oppgitt taklast i
  12. Jeg mener bestemt at det ikke er noen intern sikring i den (men du har sikkert en ekstern sikring på positiv leder et eller annet sted). Det kan ikke være så enkelt som at den står med ekstremt dimmet skjerm? I så tilfelle vil noen raske trykk på Power-knappen dra den opp på høyeste lysstyrke. Hard reset er også verdt et forsøk: --turn unit OFF --press and hold both the ZIN and ZOUT buttons --press and release the LIGHT/POWER button --release all buttons when the USA map appears
  13. Med 1,2mm aluminium så innbyr ikke denne til villmannskjøring i grov sjø uansett. Men skal man strekke strikken litt på større flater (og ikke kjører den særdeles privilegerte varianten ved å investerer i US-alu med et stort kobbel hester i hekken som båt nummer to) så er Alumarine-modellene bedre. Som jeg nevner i linken har jeg hatt 10-fotsmodellen av den og så lenge du har fremdrift (les; motor) så fungerte den fint på for eksempel Hurdalsjøen hvis man bruker hodet litt. Den har ca 15 cm mer fribord som gir mer «trygghetsfølelse» og den har en skrogform som tar sjø litt bedre. Alumarine 10
  14. Mens noen hadde fokus på abbor i helgen som var, lå mitt fokus på karpefisken asp. Asp glimrer med sitt fravær på min artsliste, og nå var det på tide å endre på det. Det er ikke første gang jeg prøver meg på denne arten. Jeg har hatt en tur etter den nesten hver sensommer/ tidlig høst de siste 10 årene eller så, uten å lykkes. Jada, jeg er klar over at lettspinnutstyr i Dynovika i Lillestrøm sannsynligvis ville ført til at jeg fikk arten rimelig kjapt, men det er ikke mini-asp jeg er på jakt etter. Norgesrekorden på 5,34 kilo (satt av Eivind Thilesen på samme innsjø i 2008) tilsier at de
  15. Definisjonen på galskap er å gjøre den samme tingen om og om igjen, men forvente forskjellig resultat. Sitatet er visstnok fra Albert Einstein, og kan kanskje sies å være dekkende for det meste av sportsfiske? Om ikke annet føles det dekkende for mitt siste båtkjøp. https://teamcolibri.blogspot.com/2020/09/ny-blikkboks-pa-gang.html