Gå til innhold
Fiskersiden

Eos350d Eller D50?


Major
 Share

Recommended Posts

Skal ha meg ett av de nevnte kameraene, men klarer ikke bestemme meg for hvilket....

Vet at det finnes dusinvis av tester på nett, og jeg har lest dem alle (hvertfall nesten). Men er det noen av dere som kanskje har erfaring med begge to?? Prisforskjellene har blitt så små at det ikke kan regnes som noe argument! Jeg har prøveholdt begge, og D50 ligger bedre i hånden, men 350D har to ekstra MP (som om jeg har bruk for 8 ;) )

Er jo litt penger det er snakk om, så jeg har lyst til å velge rett kamera!

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha meg ett av de nevnte kameraene, men klarer ikke bestemme meg for hvilket....

Vet at det finnes dusinvis av tester på nett, og jeg har lest dem alle (hvertfall nesten). Men er det noen av dere som kanskje har erfaring med begge to?? Prisforskjellene har blitt så små at det ikke kan regnes som noe argument! Jeg har prøveholdt begge, og D50 ligger bedre i hånden, men 350D har to ekstra MP (som om jeg har bruk for 8 ;) )

Er jo litt penger det er snakk om, så jeg har lyst til å velge rett kamera!

Anyone?

Drit i megapixlene. Det er to kameraer som er rimelig like. De leverer samme gode bildekvalitet, så tipset mitt ville vært kikke på begge, teste dem litt i butikken og velge det du synes ligger best i hånden, gir deg den beste feelingen. Siden du allerede har gjort dette ser det ut til at D50 er ditt valg. Eventuelt kan du teste ut 350D med batterigrep. Det gir en helt ny følelse å holde i kameraet med det.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Köpte en D50 för två veckor sedan och är otroligt nöjd med den. Det som imponerar mest är batterikapasiteten, behöve inte ladda om batterierna en enda gång under hela den tiden vi var på ascension.

Är sedan länge nikon fan så för mig var valet lätt. Dessutom tyker jag nikon verkar bättre ihopskruvad, canon verkade lite plastig.

Var det inte en test för några veckor sedan som Nikon'n kom bäst ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur innom www.foto.no du. Søk på kameraene og sjekk hva folket der har sagt. Se spesielt etter Toralf Sandåker sine anbefalinger. Han tester fotoutstyr for bladet fotografi, og har enorm erfaring og kunnskap. Når det er sagt er som regel rådet som går igjen på denne siden det samme som jeg har gitt; velg det apparatet som føles best i hånden. Du vil ikke se forskjell på bildekvaliteten i det hele tatt. Batterikapasiteten på 350D er etter sigende også meget god.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv D350. Med batterigrepet sitter dette kameraet som støpt i hånden, og er på ingen måte for lite.

Selv syns jeg det er en stor fordel med 8mp på kameraet. Særlig gir dette utvidede muligheter når man beskjærer bildene.

Fordelen med nikon er vel at det er noe billigere objektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal vurdere Nikon D70 også. Den finnes ofte til gode kampanjepriser inkludert objektiv som er helt greit. Jeg har kjøpt det og er stor fornøyd så langt.

Da jeg kjøpte mitt kikket og kjente jeg på begge kameraene og synes D70 er mer å holde i. dersom du skal ha 350D "må" du ha batterigrep og det koster mer.

Eneste fordelen med 350 som jeg ser det er 8 mP mot 6MP. Dette trengs kun til arbeid i dybden, men trenger du dette vil jeg kansje si du har feil objektiv?! Ved forstørring klarer det fint A3 format. Det er ganske stort å ha på veggen!

Andre ting er at Nikon kjører en type festeanordnign på sine objektiver. Dette om du kjøper proff eller hobby utstyr. Canon kjører minst 3 ulike typer så vidt jeg vet. En ting man skal tenke på er at du kjøper et "system" med speilrefleks.

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting er at Nikon kjører en type festeanordnign på sine objektiver. Dette om du kjøper proff eller hobby utstyr. Canon kjører minst 3 ulike typer så vidt jeg vet. En ting man skal tenke på er at du kjøper et "system" med speilrefleks.

Mikkel

Nuvel... Canon har to typer festeanordninger. EF og EF-S. EF-S objektivene passer kun på 300D, 350D, 20D og 30D, mens EF passer på alle. Skal du klare deg med et slikt kamera, og ikke oppgradere til et som koster minst over 20k, trenger du ikke tenke på det. Alle kameraersom lages nå lages for disse to fatningene, og alle objektiver som lages nå lages i en av disse. De aller fleste i EF. Eventuelt andrer fatninger er eldre typer som kun finnes på eldre objektiver og passerpå eldre kameraer. Tenk på det hvis du skulle tenke på å kjøpe brukte objektiver.

Mvh Oz

EDITHHHH: Ja, selvsagt skal du tenke på at du velger et system, men både Nikon og Canon har store utvalg i objektiver som passer disse kameraene, og jeg tviler på om du vil komme til å savne et spesielt objektiv når du velger det ene merket fremfor det andre. Ellers er jeg helt enig i at D70s (D70 er ikke lenger i handelen, selv om D70s ikke er spesielt forskjellig fra det) er et kamera som også kan vurderes, men det virker som om du har lagt deg på et prisnivå, og D70s ligger et hakk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

Batterigrep blir nok innkjøpt uansett hvilket kamera jeg velger. Tror jeg bare må ta en ny tur i butikken og gjøre som OZ sier, kjenne etter hvilket som gir den beste feelingen.

Har egentlig mest lyst på D70s, men det blir litt for dyrt. :D Så at Elkjøp solgte D70 med objektiv for 6995,-, noe som virker som en god pris. De selger også 350D med objektiv for 5995,- (beste pris jeg har funnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterigrep blir nok innkjøpt uansett hvilket kamera jeg velger. Tror jeg bare må ta en ny tur i butikken og gjøre som OZ sier, kjenne etter hvilket som gir den beste feelingen.

Husk at Nikonkameraene ikke har originale vertikal/batterigrep. Det finnes noen uoriginale, de koster ca 1300 på netshop. Disse er forresten også kun batterigrep, ikke vertikalgrep. Altså ikke med vertikalutløser på grepet. Såvidt jeg vet. mulig jeg tar veldig feil.

Canon har vertikal/batterigrep til alle DSLR som trenger det.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste bladet Hjemme Pc var disse 2 kameraene med i en speilrefleks-test. Nikon D50 ble vinneren, men fikk minus for bare 6,1 megapixler.

Det at de henger seg opp i megapixler er for meg et sikkert tegn på at testen ikke bør taes alvorlig. Du kommer ikke til å merke forskjellen på 6 og 8, tro meg.

Fiskekongen: Det stemmer dårlig at nikons objektiver er billigere. Tvert i mot er de jevnt over dyrere.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i samme situasjon som deg med valg av Kamera. Jeg startet med ett D50 men etter å ha pratet med Espen Grønberg ble jeg anbefalt Canon 350.

Forhørte meg så hos en fotograf som mente at Canon 350D var vesentlig bedre på det tekniske.

Har nå kjøpt Canon 350 og er superfornøyd.

Bare så det er sagt Nikon D50 er ikke noe dårlig kamera det heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å feste kameraet til tripod mens grepet er på??

Ja det er det. Men jeg vil ikke anbefale det. Kameraet blir merkbart mindre stødig med det på, og da hjelper det ikke om du har blåst en månedslønn på tripod...

Det blir i alle fall 300D, antar det samme gjelder 350D

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en test som sammenligner bildekvalitet mellom de to:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page23.asp

Himmelvid forskjell på kvaliteten her, EOS350D er overlegen, Men isoen er 100 på 350 og 200 på Nikon d50, så det blir jo litt "feil" å sammenligne her...?

Har sjøl 350D og er kjempefornøyd, tror ikke du skal bekymre deg for batterikapasiteten..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmelvid forskjell på kvaliteten her, EOS350D er overlegen, Men isoen er 100 på 350 og 200 på Nikon d50, så det blir jo litt "feil" å sammenligne her...?

Har sjøl 350D og er kjempefornøyd, tror ikke du skal bekymre deg for batterikapasiteten..... :lol:

hahaha

Dummeste jeg har hørt. Der sitter du på din skjerm og klarer å uttale det?

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.