Gå til innhold
Fiskersiden

Andaman


HelgeL
 Share

Recommended Posts

Tilbake fra Andaman.

Mye fin fisk, akvariefisk, hai, marlin og GT.

Selv fikk jeg over all forventing. Totalt vel ca. 13-14 arter. Flere Gt's, med største på kanskje 15kg. Bare hugget og det utraset var verdt reisen alene. Fisken dro vel sikkert 100m direkte i utraset, og den aksellererte når jeg strammet bremsen... :D

Fikk også en liten Black Marlin, som jeg selvsagt tok på standup. Hadde med mitt eget sett, som nok en gang fikk vist at det holder mål. Kampen tok i underkant av 20min, og fisken hadde flere hopp. Spesielt ett rett på venstre side av båten hvor hele fisken var over vannet var utrolig. Selvsagt var det ingen som klarte å få det på bilde eller film :) Men hele fangsten ble litt med bismak, da vi crew'et slapp fisken for tidlig og etter det klarte vi aldri å få den i live igjen.

Foruten dette tok vi en del hai, whitetip og Tawny Nurseshark. Sistnevnte tok jeg på en agnbit på størrelse med en valnøtt. Nappet var veldig forsiktig, og jeg trodde det var en grouper. På 15m, kjørte jeg hook'n hold, og pressa den rett opp. Ble litt overrasket når jeg så hvor stor fisken var, hehe. Må ha vært et sted mellom 30 og 50kg.

Skal få lagt ut noen bilder etterhvert.

ok, en grei Red Snapper her.

210320061906qzpDuL8ditgRF7Tamk.jpg?41

Flere akvariefisk, brown triggerfish om jeg ikke tar feil..

210320061943rFqSCUlZ99vGjNlx9t.jpg?13

Paddletail, disse fikk vi mange av. Haien tok dem også.. :D

210320061926l1Z9PkhJ93YE6Erktl.jpg?90

Lyretail Grouper... også en gjenganger..

210320061901ukCb6f9GD23O5q4G6b.jpg?74

Husker ikke navnet på denne, men fin var den også..

210320061912LbqlA4utUuZd6q7sSg.jpg?58

Dette var gutta vi jaktet på, her i et lite eksemplar.. rundt 3 kilo, men med muskler som får de fleste norske fisker til å bli flaue.

210320061955vxCmSoTpJ7tLr6uwto.jpg?39

Håkons største barracuda på turen. Denne ble også haimat etterhvert.

210320061946zVteZgFBC8wO2oe9Oy.jpg?26

Baby Black Marlin

210320061907Mf74KY286WVky1tsST.jpg?94

God fisken.. GT som ga meg et utras uten like.

210320061937ohhGSnvmaw1Hx7UuEz.jpg?58:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello Mr Lie

Ingen som har bilde av fisken når den hoppet sier du???? He he det har selvfølgelig artskongen fra turen liggende på sin laptop....

Hilsen han som var helt overlegen på arts konkurransen :-)

Tilbake fra Andaman.

Mye fin fisk, akvariefisk, hai, marlin og GT.

Selv fikk jeg over all forventing. Totalt vel ca. 13-14 arter. Flere Gt's, med største på kanskje 15kg. Bare hugget og det utraset var verdt reisen alene. Fisken dro vel sikkert 100m direkte i utraset, og den aksellererte når jeg strammet bremsen... :D

Fikk også en liten Black Marlin, som jeg selvsagt tok på standup. Hadde med mitt eget sett, som nok en gang fikk vist at det holder mål. Kampen tok i underkant av 20min, og fisken hadde flere hopp. Spesielt ett rett på venstre side av båten hvor hele fisken var over vannet var utrolig. Selvsagt var det ingen som klarte å få det på bilde eller film :( Men hele fangsten ble litt med bismak, da vi crew'et slapp fisken for tidlig og etter det klarte vi aldri å få den i live igjen.

Foruten dette tok vi en del hai, whitetip og Tawny Nurseshark. Sistnevnte tok jeg på en agnbit på størrelse med en valnøtt. Nappet var veldig forsiktig, og jeg trodde det var en grouper. På 15m, kjørte jeg hook'n hold, og pressa den rett opp. Ble litt overrasket når jeg så hvor stor fisken var, hehe. Må ha vært et sted mellom 30 og 50kg.

Skal få lagt ut noen bilder etterhvert.

:D:D:D:lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello Mr Lie

Ingen som har bilde av fisken når den hoppet sier du???? He he det har selvfølgelig artskongen fra turen liggende på sin laptop....

Hilsen han som var helt overlegen på arts konkurransen :-)

Ja, det hoppet 100 meter ute ja, hvor fisken ser ut som en sild.. :rolleyes: Men jeg mente kongehoppet 5 meter fra båten.

Og ja du vant artskonkurransen, selv om jeg ikke liker å innrømme det. Må si til eget ansvar, at jeg måtte ta ansvar og være leader man på all fisk og rigge biminitwist til krampa tok meg.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei BeastMaster-stang (2,40 m trur jeg, kastevekt 100-200 gr - super til dette bruket etter min mening). Sto helt foran på båten når den tok, men fikk til slutt satt meg ned. Var vel ikke mer enn 4-5 m djupt der, og monoen hadde såvidt litt skader etter å ha vært i bunnen også. Stella 20000 redda vel denne fisken tror jeg, og jeg er jaggu glad jeg investerte før turen. Har ikke hatt ett eneste bøyleoverslag eller annet trøbbel på turen, og endel kast har det da blitt kjenner jeg.. :)

Fisken er over 30 kg ja...

Kapteinen tok forresten litt video når vi poppa, og skulle legge ut noen filmsnutter når han er tilbake i Thailand. Forøvrig må jeg bare berømme Tor Ola for supert opplegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var vi hjemme igjen..Som dere allerede har sett så det ble det en trofefisk av de sjeldne på Vegar..En Giant Trevally på 32 kg på popperfiske..De vitale målene var hvis jeg husker riktig, 127 lang, 90 rundt og 38 cm høy (Du må korrigere her Vegar hvis jeg har bomma)..Shimano Stella 20000, Shimano Beast Master 2,6m, 100-200 gram kastevekt, Rapala Titanium Braid 0,43 mm, 180 grams popper med Owner 5/0 trebler og wolverine splittringer..Det må solide saker til for å temme en slik gigant...

Gruppa til Vegar valgte et annet fiskeområde enn gruppe 2, så det ble et litt anderledes fiske..Området vi var i var preget av dybder fra 0-25 meter, så det ble mye overflatefiske..Popperfiske og trolling i overflata..

Vi fikk flere fine GT, jeg tok en på 19 kg..Flere vakre Bluefin Trevally, groupers og red snappers..Martin landa en flott grouper på popper, men det var bare så vidt han fikk løsna den etter at den kjørte seg fast i bånn..Halvor mista en enorm grouper rundt 30 kg på popper som beit bare 5 meter fra båten, og samtidig beit en 40 kilos dogtooth tuna på Vegars popper helt inne ved båtripa, men den festa seg dessverre ikke på krokene, men for en opplevelse...Det var flere fisker som kjørte seg fast i bånn, noe som er umulig å unngå når dybdene ikke er mer en 2-4 meter mange steder..Bremsen på snella er stilt slik at du såvidt klarer å rikke spolen når du drar i sena med hanske på, altså tight!! Men en trevally på lusne 5 kilo raser likevel ut i enorm fart i førsteutraset, skjønn det den som kan...

Trollinga ga både wahoo, spanish mackerel, barracuda, green jobfish, grouper, bluefin trevally, Giant trevally, coral trout, yellowfin tuna og skipjack tuna..

Under bånnfiske ble det også tatt mange forskjellige arter blant annet Nurseshark, white tip shark, Giant trevally, bigeye trevally, ulike arter snapper og mange små skjønnheter..

Værforholdene var vekslende, men litt for mye vind til at fiskeforholdene hadde vært helt perfekt..

Under nattfiske fanget vi både flygefisk, blekksprut og en 1,5 meter lang havslange..Båten ble også innvadert av en myggsverm ei natt..Hele båten ble dekt, de stakk ikke, men vi måtte ta opp ankeret og flytte til et annet sted for natta..Ellers var det de vante delfinene, havskilpaddene, havørnene etc..

Båten vi brukte i år var førtseklasses, aircon i alle rom, 3 lugarer, god mat og topp service fra start til mål..

Skal få lagt ut noen flere bilder fra første gruppe og fra andre gruppe etterhvert..

Hvis noen er interessert i tur neste år er det greit å gi meg beskjed så kjapt som mulig, så får vi se om det er mulig å få til en Andamantur i 2007 også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye bilder fra mitt eget kamera, men her kommer litt:

Svensken som var med på turen med fisk jeg ikke husker navn på:

27032006202716uxlhW1oK4s74.jpg?19

Svensken med en Wahoo:

2703200620271679wysO8OvdwM.jpg?42

Fisk, type Uer:

27032006202716k6lvprHYN5Yq.jpg?15

Etter en real fight med full utrustning, viste det seg at det som burde vært en marlin, var:

27032006202716w4E8Ne2BsG3E.jpg?4

EN STRIESEKK! Snakk om skuffelse. Vel var det noe arter oppi sekken, men størrelsen var ca 2-4 cm, her vist av Tor Ola ;)

27032006205049BGX18q1BHuII.jpg?33

Det myssa forresten med flyvefisk, og jeg tru jaggu noen av de føy et par hundre meter i slengen:

27032006205048MDCWOLTw1ncT.jpg?20

Endret av Wire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen flere bilder fra Gruppe 2:

Kan ikke klage på serveringa ombord

2703200621178dogz32VFvGqMSnJbP.JPG?22

19 kilos trevally

270320062140EH1PLbRgFjpsTAho5W.JPG?95

Halvor med Bluefin Trevally

270320062124UI3kEDGoKpXQLevwND.JPG?33

Vegar med Grouper

270320062103etlTXmfKC6apahH4ud.JPG?53

Halvor med en slags snapper under nattlig bånnfiske

270320062148l7T599QQ7pDpiBRiCQ.JPG?41

Martin med en fisk vi ikke fant ut hva var

2703200621122me7BSm2IC5hvMhHx6.JPG?6

Martin med en Bigeye Trevally

270320062145V23tAEavq5MCYOLV8H.JPG?38

Jeg med Spanish Mackerel

270320062110icoolY9Ue5xf8L8IS3.JPG?40

Halvor med en strøøøøken sak

2703200621344cHlThMiSu94QxgWrN.JPG?13

Martin med popperfanga Grouper

270320062121kj5RH1Asr1ma4afMjq.JPG?47

Svensken med Jobfish

270320062150VNry9q7GqVB6E8VDDA.JPG?3

Svensken med Whitetip Reefshark tatt på agnet RØD Gummimakk, er vel ikke det vanliste haiagnet,hehe

2703200621507bIecum4qwKFwhQorC.JPG?83

Vegar med popperfanga grouper

2703200621203HY5TFmqoQneHBc9ld.JPG?17

Svensken med Bluefin Trevally

270320062138MR61UBopyPf3Uec3DV.JPG?66

Vegar med Barracuda

270320062146FQ4MGGVOtsFDKfyq8w.JPG?24

12-13 kg GT

270320062110so327EwbksRh1wCfF7.JPG?58

Shimano Stella 10000..Sneller som må til for å få opp de store GT'ene og eventuelle tunfisk..

270320062138UpV6o7BCptQnrnHkB6.JPG?4

Penn 16 VSX..Pefekt snelle for jigging og bånnfiske etter tunfisk og store grouper..

270320062123KtuZdHOtpkN6MyFVgF.JPG?72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått noen spørsmål fra Flemms om opplegget rundt turene til Andaman..

Kan prøve å komme med litt info her..

I fjor og i år har vi reist med fly via Paris og India, Chennai og så med fly ut til Andamanøyene..Her blir vi møtt på flyplassen av kapteinen og kjørt med drosje til hotellet..Vi har så hatt ei natt på hotellet før vi mønstrer på båten neste morgen..Både båten vi brukte i fjor og i år har tatt den 56 timer lange turen over fra Phuket og ut til Andamanøyene..Etter vi har gått ombord på båten tar det 6 dager til vi igjen setter beina på landjorda..Vi fisker,spiser og sover på båten..Dette betyr at man kan fiske akkurat så mye man vil. Jeg tror nok kapteinene vi har vært ute med har begynt å lure litt når det har gått på 2.døgnet uten søvn på noen av deltagerene..Har man betalt mye penger for å fiske så får man jo jaggu meg fiske,hehe..

Vi får tre måltider om dagen, mye fersk fisk selvsagt, sushi etc..Men også kylling, svinekjøtt og pasta..Til frokost er det egg og toast..Vann og brus er det så mye man ønsker ombord på båten..Øl og brennvin må man eventuelt bestille ekstra..Aircondition i alle rom, også de 3 lugarene vi sover i..Gruppene består av 4 personer pluss meg..Den kvelden vi kommer i land kjøres vi til hotellet, der vi sover ei natt før vi reiser hjem neste morgen..

Fiskeutstyr til marlintrolling, og haifiske finnes ombord..Kun Tiagra sneller i str 20,30,50,80 og 130..Poppere,jigger,kroker,wire,søkker etc får man også gratis tilgang på ombord..Man kan også få låne noe lettere utstyr til bånn- og popperfiske, men dette anbefales å ha med sjøl..

Snorkelutstyr finnes også ombord, og det anbefales å prøve litt snorkling for de som ik har prøvd dette før, for noen av deltagerene er dette et av de mange høydepunktene..

For de mange artsjegerne er de svale nettene en perfekt arena..Visse plasser myldrer det av flygefisk, blåsefisk, garpike, hai og en rekke forskjellige bånnfisk, blekksprut, havslanger, etc..

I år ble det jo endel ekstra mas pga at båten vi skulle bruke eksploderte, men heldigvis fikk jeg ordnet en brukbar erstatning..Vi får se hvilken båt det eventuelt blir neste år..

Prisen i år kom vel på ca 22500kr (inkludert alle flyreiser)..Det eneste som ikke er inkludert i den prisen er de 2 overnattingene på hotel og mat de to dagene..Overnatting om mat er rimelig billig, så det blir ikke så mye ekstra for disse to døgnene..

Hvilke priser det blir for 2007 kommer ann på hvilke priser charterkapteinene krever for neste sesong, pluss hvor billig jeg klarer å få taki flybiletter..

Hvis den nystarta flyruta fra Bangkok kommer igang med ukentlige avganger vil reisetiden kortes ned betydelig, og flybilettene vil nok også bli noe billigere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.