Gå til innhold
Fiskersiden

Dagen Den Store Slapp


westside
 Share

Recommended Posts

Igår vil alltid bli minnet som en sørgelig dag hvor den største fisken jeg noen gang har hatt på kroken fra land noen gang.

Stedet var Vadskjæret hvor jeg hadde rigget opp to stenger, en med glidende og en med paternoster. Jeg har hadde hørt rykter om Steinbit og stor Lange og dette stedet måtte jo prøves ut, og det skal jeg gjøre igjen!

Det tok ikke lange tiden før det bet på en liten fisk iform av en Paddetorsk, som alltid er en kul liten sak å få. Men etter endel smånapp så skjedde marerittet - begge stengene hadde napp og la ut på to voldsomme run. Jeg tok valget om å konsentrere meg om paternoster stangen mens jeg lot den glidene gå, når jeg gjorde tilslag skjønte jeg med en gang at dette var storfisk og ble ikke mindre overbevist når den dro ut meter på meter med snøre. Når utraset endelig ga seg var den så uendelig tung å sveie inn!

Etter rundt 5 minutter med kamp dro den seg ut igjen og dette skjedde et par ganger, etter et kvarters tid gikk den ned til bunnen i vill fart og så skjedde det unektelige - snøret røk! Hel.... og masse banneord kom ut av meg. Den må ha surret snøret rundt noe skarpt noe og kuttet det av... Etter den stund kom det snerk og is på kvelden og det var bare å pakke sakene.

Men jeg lar meg ikke knekke, jeg skal ut imorgen igjen for å ta den igjen!

3505_s.jpg

Dårlig bilde av en knallsøt sak

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det som tok på den andre stanga da?

Vet hvordan du har det, har selv mista stoor fisk som har lagt seg på minnet for alltid.

Den var ikke på når jeg skulle sjekke stanga, skjønte det igrunn når den ga seg med å dra seg ut på glidene med frikoplet brems :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå vet du jo hvor du skal hente den! :D

I den grad det er noen trøst så har vel nesten alle en slik historie. Nå er det unnagjort så neste sitter! Godt å se du har bevart pågangsmotet og er klar til ny innsats. Skal du ha tilbake takkelet så får jeg håpe du henter det sjøl! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å rippe opp i dårlige minner, men hva med å bare droppe svirvelen og knyte direkt i kroken? Har fungert før i hvertfall...

Joda, har da gjort det før innimellom - men er glad i å kunne bytte ut kroken kjapt for å tilpasse meg forholdene på nye plasser. Med tanke på med starte med stor krok og gå eventuelt ned i størrelse hvis det smånapper en god del. Og snøret røk av over tackel og svivel.

Men nok om det å rippe opp i vonde minner som du sier og lage noen tackel diskusjon :blink:

Ellers takk for sympati fra alle mann, trøster litt å vite at de fleste her har en lignende historie av et slag. Hvis det skjer noe spennende imorgen så dukker det opp på nettop denne siden ihvertfall :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har da gjort det før innimellom - men er glad i å kunne bytte ut kroken kjapt for å tilpasse meg forholdene på nye plasser. Med tanke på med starte med stor krok og gå eventuelt ned i størrelse hvis det smånapper en god del. Og snøret røk av over tackel og svivel.

Få deg en skikkelig takkelmappe som du fyller opp med tackler for forskjellige forhold. Har fyllt opp mappa mi med ca. 30 tackler de siste ukene, moro er det å knyte de også :( Dette er ikke ment som moralisering over svivelen din, det var jo som sagt ikke der tackelet røyk. Men du som driver MYE med kystmeite burde få deg en skikkelig "rig-wallet" fyllt opp med godsaker :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Jeg har ett annet godt tips i forbindelse med kjappe bytter mellom fortommer på glidetackel. Før hovedsena gjennom søkket/glidebommen/øyet (det som søkket sitter fast i), og tre den gjennom 1-3 myke gummiperler, for deretter å knyte den fast i denne: g3302.jpg. Fortommene kan man ha ferdig fra før, med varierende lengde, kroktype og -størrelse, attraktorer og senetykkelse. Krok i en enden og svirvel i andre enden. Svirvelen klipses av og på geminiclipset dersom du meget raskt vil bytte fortom.

Jeg har kjøpt denne typen g3001.jpg. Den har i tillegg mulighet til å fungere som agnklips på clipped-downs og pulleytackel.

Klipsene er stramme og sterke, tror ikke det skal være noe problem med at de faller av eller at fortommen gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så veldig bra ut de Gjørs, skal ta det til rette og skaffe meg sånne :blink:

Og Jørgen, jeg har den tackel mappen fra Kinetic og har endel tackel som er knytet opp fra før av. Men som du sier er det jo bare å lage en hel haug for forskjellige forhold :( Sitter faktisk å knyter akkurat nå, gjør meg klar for imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten fått mange "padder" på denne plassen?

Har kun fått en Padde her ved Vadskjæret og en ute ved Fornet i Kjerringvik, de liker seg godt innimellom store steiner og fjellkanter og grov bunn - altså steder hvor det er lett å hjemme seg for eventuelle fiender. Det har ihvertfall vært tilfelle de gangene jeg har tatt den, også nærme land begge gangene. Men noen målrettet jakt på denne arten skal jo godt gjøres, er som regel en bonusfisk som dukker opp en sjelden gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.