Gå til innhold
Fiskersiden

Tyskere Ved Mandalselva


heskoe
 Share

Recommended Posts

Fandt denne side på http://www.zweihandfischer.de/

Må vel se frem til flere af den slags i fremtiden ;-(

Må sige at de tager sig godt betalt!!!

» Mandalselva / Norwegen

Für den Einstieg in die Fischerei auf Lachs bietet der Mandalselv sicherlich die besten Voraussetzungen. Die Fische ziehen in großen Stückzahlen in den Fluss. Zudem muss an vielen Stellen nicht besonders tief eingewatet werde, was sicherlich zu Beginn das Werfen erleichtert.

Auf unserer Tour zeige ich Ihnen den Fluss, die aussichtsreichsten Stellen und bin natürlich beim Werfen und bei der Auswahl der richtigen Fliege behilflich.

Begleitet werden wir von Lutz - unserem lachsfischenden Koch. Lutz wird tagsüber mit uns Fischen. Und so ganz "nebenbei" Frühstück, Mittag- und Abendessen vorbereiten.

Der Mandalselv hat sich in den letzten Jahren zu einem der besten Lachsflüsse in Norwegen entwickelt. Auch wenn das Durchschnittsgewicht der gefangenen Fische noch nicht an die großen Lachsflüsse des Landes heranreicht - hier wird ordentlich gefangen!

Im Jahr 2001 zählte der Mandalselv zu den 10 besten Lachsfüssen in Norwegen: mit 11,5 Tonnen gefangenen Lachsen und Meerforellen kein schlechtes Ergebnis. Allein die Zahl der Lachse wird mit fast 4.900 angegeben!!

Und der Mandal ist der zweitgrößte Fluss in Südnorwegen. Er verfügt über eine lachsführende Strecke von 48 Kilometern!!

Der Fluss ist in Zonen eingeteilt: Zone 1 beginnt an der Mündung und ist für uns nicht interessant. Zone 2 ist in einzelne Pools eingeteilt - für die meisten ist die Kartenausgabe auf 2 pro Tag beschränkt. Nicht zuletzt wegen der wenigen Standplätze für uns Fischer uninteressant. Zone 3 ist "unsere" Zone. Mit knapp 14 Kilometern Länge haben wir ausreichend Platz und finden sicherlich jeden Tag eine Strecke, an der wir unter uns sind.

Lust bekommen? Dann fahren Sie doch mit - eine Woche auf Lachs am schönen Mandalselv!!

Zur Tour:

die Teilnehmerzahl ist auf 4 begrenzt! Wir fahren mit der Fähre von Hirtshals ( Dänemark ) nach Kristiansand

( Südnorwegen ). Von dort aus sind wir in einer gemütlichen ¾ Stunde an unseren Hütten.

Leistungen:

• Überfahrt mit der Fähre ( Hin- und Rückfahrt )

• Unterkunft in komfortablen Hütten direkt am Fluss

• Vollverpflegung

• staatliche Lizenzen

• Tageskarten für den Mandalselv

Vom Teilnehmer selbst zu tragen:

• An- und Abfahrt ( wir bilden Fahrgemeinschaften )

Kosten pro Person: 950,00 € bis 1.100,00 € ( je nach Teilnehmerzahl )

Termine 2006 freie Plätze

1. Tour: 22. bis 29. July 2006 ausgebucht

2. Tour: 09. bis 16. September 2006 ausgebucht

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har mottat ei PM fra Ingo :

Hey Henrik, hey Erik,

at first - thanks for visiting my homepage!! I saw your postings on "fiskersiden.no"!

I read in your postings that you have problems with my tour-offer for german people. I dind`t understand why! Can you help me???

Best regards

Ingo

Noen som har lyst at kommentere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er absolutt IKKE for sånne pakketurister og iallefall ikke at de kommer hit til sørlandet!!

Er du motstander av alle pakketurister til alle steder, eller hva er egentlig greia? Jeg har sjelden problemer med turister som besøker oss og legger igjen penger i vår turistnæring.

Selv om jeg heller ikke er særlig glad i pakketurister sånn rent personlig og skyr de som pesten enten jeg er i "syden", alpene er på danskebåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du hadde vært i mandalselva og opplevd det presset som er i elva til tider så vet du at det ikke er plass til pakketurister. at det er tyske gjør ikke saken stort bedre. har sendt mail til mannen men han er vel så frekk at han ikke orker å svare på ærlige svar fra oss nordmenn ( og dansker;))

desverre viser det seg gang på gang år etter år at tyskerne har alt for mye å lære om normal folkeskikk og ikke går inn for å lære reglement for elven m.m. dette er noe som er debattert hauevis av ganger her på fs.

ikke sikkert han tør svare ettersom han skjønner vi kommer til å legge tu hans svar her på forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du hadde vært i mandalselva og opplevd det presset som er i elva til tider så vet du at det ikke er plass til pakketurister. at det er tyske gjør ikke saken stort bedre. har sendt mail til mannen men han er vel så frekk at han ikke orker å svare på ærlige svar fra oss nordmenn ( og dansker;))

desverre viser det seg gang på gang år etter år at tyskerne har alt for mye å lære om normal folkeskikk og ikke går inn for å lære reglement for elven m.m. dette er noe som er debattert hauevis av ganger her på fs.

ikke sikkert han tør svare ettersom han skjønner vi kommer til å legge tu hans svar her på forumet...

Forholdsvis sannsynlig at jeg hadde sett annerledes på det hadde jeg vært i elva. Men jeg mener nå det er lokale myndigheter/private med elvrettigheter sitt ansvar, og at det blir litt fjernt "å skylde" på en turoperatør. Det legges jo ut et visst antall fiskekort for salg, og det er vel egentlig den eneste enden det er mulig å starte i. At pakketyskere oppfører seg som nordmenn i syden må vi nesten "regne" med, men igjen er det kun lokale myndigheter som kan gjøre noe med dette.

Det blir litt som å legge skylda på star tour for at nordmenn kaster søppel i naturen, flasker i vannet og pisser på gata på Ios.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du leser nøye igjennom en gang til så ser du at jeg vektlegger det at på såpass pressede fiskestrekk så er det tyskernes manglende evne til å rette seg etter regler, som gjør at de ødelegger for seg selv.

er helt enig i at det burde vært gjort noe for å minske folke mengda, men det er en annen debatt...

har aldri vært glad i tyskere siden jeg har hatt usannsynlig mange ublide møter me dem langs elva. mitt tips til dem er å holde seg hjemme heller!

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid trist med folk som ikke vet å oppføre seg, uansett nasjonalitet :D

Det er forøvrig, ErikR, i disse tider haugevis med normenn som har for vane å invadere Strømstad for å lage fyll og spetakkel. :huh: Enkelte nordmenns oppførsel i sydlige strøk er heller ikke noe jeg slår meg på brystet i stolthet over :P Det å dra alle tyske fisketurister over én kam slik du gjør er intet mindre enn trangsynt og forkastelig. Har møtt mange tyskere på mine turer rundt om i Norge, og stort sett har det vært helt fine mennesker. Utskudd finnes i alle leire, muligens bortsett fra på sørlandet da :rolleyes: Klarer du å se gjennom et nøkkelhull med begge øynene på én gang, slik innlegget ditt gir inntrykk av, eller har jeg misforstått :rolleyes: Selvfølgelig godt mulig at Mandalselva virker som en magnet på mennesker uten folkeskikk, har aldri vært der og ikke f... om jeg gidder dra dit heller dersom dine holdninger er representative for de som fisker der :rolleyes: Selv velger jeg å tro at bildet er ørlite mer nyansert enn du gir inntrykk av :rolleyes::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du leser nøye igjennom en gang til så ser du at jeg vektlegger det at på såpass pressede fiskestrekk så er det tyskernes manglende evne til å rette seg etter regler, som gjør at de ødelegger for seg selv.

er helt enig i at det burde vært gjort noe for å minske folke mengda, men det er en annen debatt...

har aldri vært glad i tyskere siden jeg har hatt usannsynlig mange ublide møter me dem langs elva. mitt tips til dem er å holde seg hjemme heller!

************* (Fjernet av Håvard Skjelstad)

Ellers ja, mangel på folkeskikk og tankeevne på pressede fiskeplasser er ganske slitsomt, jeg snur som regel hvis jeg ser for mye folk, selv om det er litt lettere langs fjorden og havgapet enn oppover i elvene.

Det største problemet er troen på at snører som peker i kryss har en egen evne til å ikke treffe hverandre under vann. Noe jeg har tilgode å oppleve at snørene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv truffet tyskere som er helt ok! ja til og med østlendinger;)

det finnes også lokale folk her som ødelegger opplevelsen med å gå rundt å tro at de eier elva.

vi nordmenn er langt fra perfekte og jeg tror du skjønner esox, hva jeg egentlig mener. men etter år med den samme elendigheten er jeg mildt sagt drittlei. skjønner godt dere har vondt for å forstå dette, men det er faktisk helt sant!

jeg kjenner dog folk som overhodet ikke har samme inntrykk som meg, men tror de fleste lokale fiskere/fiskere fra regionen helst hadde sett at slike pakketurister hadde valgt et annet reisemål. kan de ikke holde seg i nordnorge;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke så vanskelig for å forstå hva du mener, Erik :huh: Har selv kommet til vald som er kjøpt opp av fisketurister :rolleyes: Reagerte bare litt på generaliseringen din :rolleyes:

I utgangspunktet burde vel rettighetshaverene langs Mandalselva heller være seg sitt ansvar bevisst, og legge grunnlag for et bærekraftig fiske i elva som gagner både elva, de lokale og de tilreisende. At dette nok ikke gjøres ved å slippe kommersielle aktører á la " Adolfs Angelnreisen" inn i elva, med dertil hørende prispress og ekskludering av allmennheten; se der er vi helt på linje :P At tyske "charter-selskaper" prøver å slå mynt på et svakt system, eller grådighet, hos rettighetshaverene kan man vanskelig laste dem dem for? Tilslutt; folk som phanden icke vet å oppføre seg, kan for min del holde seg til helvete vekk fra elver, vann og strender, uansett nasjonalitet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Mandalselva er ikke den eneste som "sliter" med denne utfordringen, for det er vel en utfordring i forstanden å skape harmoni mellom alle parter dette. Vi skal væra romslige, men ikke dumme synes jeg. Jeg observerer for tida også horder med øst-europeere langsmed Oslofjorden. Hvor i all verden kom de plutselig fra? La de få fiske, for all del, men jeg er litt betenkt... hva skjer her egentlig?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Mandalselva er ikke den eneste som "sliter" med denne utfordringen, for det er vel en utfordring i forstanden å skape harmoni mellom alle parter dette. Vi skal væra romslige, men ikke dumme synes jeg. Jeg observerer for tida også horder med øst-europeere langsmed Oslofjorden. Hvor i all verden kom de plutselig fra? La de få fiske, for all del, men jeg er litt betenkt... hva skjer her egentlig?

Jan.

Det som skjer er stort sett at folk som har flytta til Oslo/er på arbeidsferie i Oslo har tatt med seg hobbyen sin fra hjemlandet. Det eneste jeg sliter med i Oslofjorden er enkelte kajakkpadlere.

Med mindre vi innfører fiskekort i sjøen (gud forby) så er ALLE hjertelig velkommen langs oslofjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg håper at dere kan forstå mit dansk/norsk-mix...

jeg er selv tysker og blev lidt ophidset over nogen kommentarer. ikke fordi de rettede sig "imod" tyskere, men pga generaliseringen.

folk som ikke opfører seg finder man over alt (også nordmænd).

i et tysk forum diskuteres akkurat det samme, her er det opførelsen af østeuropæiske invandre som kritiseres: http://www.anglerboard.de/board/showthread.php?t=73446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er alle enige om at "slemme folk" finnes overalt og nordmenn er intet unntak.

vi er også enige om at det er god nok informasjon på både fiskekort og oppslagstavler rundt om ilandet, slik at regler etc. ikke er til å feiltolke. når det allikevel er tyskere som til stadighet er innblandet i mine negative fiskeopplevelser, blir jeg mildt sagt oppgitt.

håper denne trenden snur. ingenting er hyggeligere enn å slå av en hyggelig prat med andre ivrigere fiskere langs elven. så sant det er ikke er for mange av dem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er alle enige om at "slemme folk" finnes overalt og nordmenn er intet unntak.

vi er også enige om at det er god nok informasjon på både fiskekort og oppslagstavler rundt om ilandet, slik at regler etc. ikke er til å feiltolke. når det allikevel er tyskere som til stadighet er innblandet i mine negative fiskeopplevelser, blir jeg mildt sagt oppgitt.

håper denne trenden snur. ingenting er hyggeligere enn å slå av en hyggelig prat med andre ivrigere fiskere langs elven. så sant det er ikke er for mange av dem;)

Det er vel egentlig kun et hovedproblem, og det er når en leter etter en fellesnevner i geografisk/etnisk opphav blandt de som plager en i elven.

Problemet er jo at de er dumme turister, om de er tyskere, polakker eller oslofolk er selvfølgelig rivende likegyldig. Vær gjerne generell motstander av charterturisme, men hold geografisk/etnisk opphav utenfor.

Masseproduksjon er søppel, turisme intet unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan til sammenligning nevne at jeg ikke har et vondt ord å si om våre svenske laksefisker venner. også danskene har et godt inntrykk hos meg, selv om jeg ved et par anledninger har opplevd folk blir sint fordi jeg forteller dem fiskereglene i elva når de rett før, har gått 10 meter nedenfor meg..

tror neppe dette er tilfeldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan til sammenligning nevne at jeg ikke har et vondt ord å si om våre svenske laksefisker venner. også danskene har et godt inntrykk hos meg, selv om jeg ved et par anledninger har opplevd folk blir sint fordi jeg forteller dem fiskereglene i elva når de rett før, har gått 10 meter nedenfor meg..

tror neppe dette er tilfeldig...

Hvis du tror det er egenskapen "å være tysk" kontra "å være svensk" som er avgjørende faktor så er du på bærtur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.