Gå til innhold
Fiskersiden

Tyskere Ved Mandalselva


heskoe
 Share

Recommended Posts

hvis du kan motbevise at tyskerne oppfører seg bedre eller like bra som andre i elva, så er jeg meget takknemlig. tror jeg skal begynne å føre logg over negative hendelser til sommeren, sammen med endel bilder. slik at jeg kan få dokumentert det som egentlig skjer!

dere har tydeligvis ikke samme oppfattelse i oslo. kanskje ikke så mange tyske sportsfiskere der..

ex. på irriterende situasjoner som jeg opplevever hvert år:

* 3-4 tyskere står i elva og vil ikke flytte seg, selv etter vår forklaring om at reglene sier at de skal flytte seg.

* Går ut rett nedenfor deg. dette er vel det jeg blir mest forbannet på. trenger vel ingen nærmere forklaring.

* blir fiendtlige og sinte, når man forklarer reglene greit. de fleste forstår at de har gjort noe som ikke er korrekt og jeg forsøker høflig å forklare dem at de må gjøre ting annerledes. enkelte blir sinte, noen til og med forbannet.

* språk problemer. ikke ukjent problemstilling. tyskerne kan ikke annet enn tysk og tror det skal fint gå å komme til norge med dette språket. svært ofte bruker de dette som "unnskylding" for at de ikke forstår reglene. de står forøvrig fint oppskrevet på fiskekort. attpåtil på tysk!

* parkere en haug med meitestenger i elva. dette er ikke uvanlig. regler er fremmedord og dermed "ankrer" de opp med mange stenger. opptil 3 stenger pr. pers. å forsøke å få dem til å flytte seg er som å snakke til klagemuren!

* telting og camping på privat område. ikke rart endel grunneiere er umulige å ha med å gjøre når enkelte turister camper så og si på plenen deres.

* fiske med ulovlig redskap. svært vanlig. en venn av meg traff i fjor noen som fisket med levende agn! jeg fant også 3 stå snører i elva som et par tyske familier hadde satt ut. alle hang det fisk på. dyremishandling på høyt nivå! tipper snørene hadde stått der i 3-4 dager..

liste er mye lengre, men siden dette er kun ment som exempler så får det holde.

endel sør europeiske turister er sabla hyggelige folk og jeg tror nok at kanskje fleste parten oppfører seg bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kan motbevise at tyskerne oppfører seg bedre eller like bra som andre i elva, så er jeg meget takknemlig. tror jeg skal begynne å føre logg over negative hendelser til sommeren, sammen med endel bilder. slik at jeg kan få dokumentert det som egentlig skjer!

dere har tydeligvis ikke samme oppfattelse i oslo. kanskje ikke så mange tyske sportsfiskere der..

ex. på irriterende situasjoner som jeg opplevever hvert år:

* 3-4 tyskere står i elva og vil ikke flytte seg, selv etter vår forklaring om at reglene sier at de skal flytte seg.

* Går ut rett nedenfor deg. dette er vel det jeg blir mest forbannet på. trenger vel ingen nærmere forklaring.

* blir fiendtlige og sinte, når man forklarer reglene greit. de fleste forstår at de har gjort noe som ikke er korrekt og jeg forsøker høflig å forklare dem at de må gjøre ting annerledes. enkelte blir sinte, noen til og med forbannet.

* språk problemer. ikke ukjent problemstilling. tyskerne kan ikke annet enn tysk og tror det skal fint gå å komme til norge med dette språket. svært ofte bruker de dette som "unnskylding" for at de ikke forstår reglene. de står forøvrig fint oppskrevet på fiskekort. attpåtil på tysk!

* parkere en haug med meitestenger i elva. dette er ikke uvanlig. regler er fremmedord og dermed "ankrer" de opp med mange stenger. opptil 3 stenger pr. pers. å forsøke å få dem til å flytte seg er som å snakke til klagemuren!

* telting og camping på privat område. ikke rart endel grunneiere er umulige å ha med å gjøre når enkelte turister camper så og si på plenen deres.

* fiske med ulovlig redskap. svært vanlig. en venn av meg traff i fjor noen som fisket med levende agn! jeg fant også 3 stå snører i elva som et par tyske familier hadde satt ut. alle hang det fisk på. dyremishandling på høyt nivå! tipper snørene hadde stått der i 3-4 dager..

liste er mye lengre, men siden dette er kun ment som exempler så får det holde.

endel sør europeiske turister er sabla hyggelige folk og jeg tror nok at kanskje fleste parten oppfører seg bra..

Poenget var at at de er tyske ikke er problemet. Problemet er at de idioter, og det kan godt hende at pakketurer som du kritiserte i utgangspunktet i denne posten er grunnen til det. Jeg har også møtt mange dumme tyskere på ferie, som oftest er mangel på lokal kulturforståelse hovedproblemet. Men jeg kobler ikke dette til at de er tyske, kun at de er idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemer at de må ha en slags godkjent prøve for å få lov til å fiske...

man trenger selvsagt ikke denne for å fiske i utlandet. ifølge en dansk kilde, drar mange av disse som ikke har godkjent prøve til danmark for å fiske der.. og tydeligvis endel ting norge;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ja ille hvor noen av dere ser oss aapenbar! Vi er ikke saa daarlig! Ja, mange tyskene förer seg opp som idiotene, men naar du möter nordmenn i Italia for eksempel, de förer seg opp saa som om de vaere de beste av alt (mange av mine venner er fra Italia, og de sier det samme om nordmenn)! Turister som gaar til pakketur er ofte saa. Helt likegyldig hvor de kommer fra!!! Men naar det kommer til penger, hvert landet sier "velkomme" til de - ogsaa Norge! Priser er svaert höy og de bringer mye penger i landet som er tas gjerne av nordmenn!! .

Jeg elsker Norge, nordmenn og jeg studerer deres kulturen saagar - men naar jeg leser det... det er bare dum - ingenting, bare dum hva jeg leser der av og til.

Jeg kjenner mange tyskene som er idiotene (og framfor alt kaster mange av denne tyske-fiskegruppene ikke et bra lys paa Tyskland, jeg vet det og jeg tenker det er svaert svaert svaert daarlig), men naar jeg leser hva noen av deres har skrivet der, jeg tenker at der er nöyaktig saa mange i Norge!!

Slutt a tenker i nasjonalitetene!! Det kan bare vaere ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen går igjen hvert år med ErikR og hans "negative fiskeopplevelser" i hovedrolle. Merkelig at det bare er han som sliter med tyskere? Merkelig at det bare er han som møter sinte folk i elva som ikke kan å oppføre seg? Mange av innleggene bærer preg av rein hetsing av mennesker fra et bestemt land. Begynner å bli dritt lei av at dette går igjen stadig vekk. Jeg har minst like mange timer i feks mandalselva som feks Erik R og jeg møter ALDRI sinte tyskere. Jeg møter ALDRI noen som fisker med 3 stenger.

Ja, noen ganger hender det at noen ikke kan/vil kunne/eller bryr seg om reglene i elva. Men disse er like ofte dansker, svensker, nederlendere, og ikke minst lokale helter som tror de eier elva bare fordi de er oppvokst i nærheten... For meg så virker det som om Erik R er rene magneten på sinte tyskere. MAn kan jo spørre seg hvem som er fellesnevneren i alle disse "negative opplevelsene" En tysker eller nordlending har da like mye rett til å fiske i Mandalselva som sørlendinger? Jeg driter i om sone 3 fylles opp av mandalitter, tyskere, bergensfolk eller dansker. Problemet er at det er for mange fiskere, ikke hvor de kommer fra.

Mulig dette kan likne et personangrep, men som man roper får man svar... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen går igjen hvert år med ErikR og hans "negative fiskeopplevelser" i hovedrolle. Merkelig at det bare er han som sliter med tyskere? Merkelig at det bare er han som møter sinte folk i elva som ikke kan å oppføre seg

Hm..., tja. Jeg har vel noen få fiskedøgn i Mandalselva jeg også, noe som virker som et nødvendig kriterium for å uttale seg her.

Og jeg er faktisk litt enig med Erik. Det virker som om det er en overvekt av tyskere blant de medfiskerne som bidrar med negative opplevelser langs elva. Og her tar jeg selvfølgelig alle de vanlige forbeholdene om at alle andre nasjonaliteter også kan bomme på oppførselen innimellom, inkludert nordmenn og meg selv.

Og det er selvfølgelig ikke nasjonaliteten som er problemet, men kollisjonen mellom den (fiske)kulturen som man kommer fra, lokale regler og sedvane, og tilgangen på klar og tydelig informasjon om hva som er forventet atferd.

Og her er kanskje dette misforholdet størst for tyskerne. Årsaken er kanskje måten informasjonen presenteres for tyskerne på ? eller at kulturgapet er for stort ? eller ganske enkelt språkproblemer ?

Uansett, det er kanskje litt lettvint og lite konstruktivt å forsøke å diskreditere Eriks meninger fordi han oppfatter at en nasjonalitet står for de fleste negative opplevelsene. De fleste som ferdes langs elva som jeg har møtt har en eller flere historier om han som gikk ut foran ham i elva, kastet over snøret, nektet å flytte seg osv. Og kanskje er det naturlig at de tilfellene som vi husker best og som får oss mest irriterte er de der vi har problemer med å forklare oss, f.eks. pga språkproblemer, dvs. for min del med tyskere, franskmenn osv. Det er lettere å forklare en danske situasjonen og reglene, og kanskje også å få gjennomslag, en en tysker som kanskje er like ubehjelpelig på engelsk som jeg er på tysk ?

Kanskje derfor jeg oppfatter tyskere som de som oftest medfører negative opplevelser ?

Anyway, just my two cents.

Og det er fremdeles bare fiske vi snakker om og ikke tredje verdenskrig ?

(og ja, jeg har mer enn bare et innlegg tidligere som bluebird, men klarer ikke å endre passord slik at jeg kommer inn som den gamle brukeren, og ja,jeg har lest tråden om hvordan jeg skal gjøre det).

Endret av bluebird_n1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* språk problemer. ikke ukjent problemstilling. tyskerne kan ikke annet enn tysk og tror det skal fint gå å komme til norge med dette språket. svært ofte bruker de dette som "unnskylding" for at de ikke forstår reglene. de står forøvrig fint oppskrevet på fiskekort. attpåtil på tysk!

ok, jeg er også tysk, og sikkert, du er riktig: alle tyskere kan bare tysk. og verden er en skive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra ingo. Meget positivt må jeg faktisk si:

Hey Erik,

I`m sorry for me late answer, but we have a lot of work!!

At first: thanks for these complete answer!!! And I understand...

We are guests in Norway and want to be accept. The best way to get this, is to

accept the rules, the people and the country.

It is a pity that some of us do not respekt the rules, but that is one of my aim

to offer those tours! The most people coming with me fishing for salmon for the

first time in their life. They have heard about the rules you wrote - but, if

they see the water, get their first chance to catch a salmon, all is forgotten!

The reason ist not, that they didn`t want to respect - its forgotten! So - in

one week - they can learn how to fish with all the "unwriten" rules.

I`ve wrote it before: the best way to be respekt is to respekt other people and

their rules. Nobody is perfect and - you called them - idiots lifes all over the

world!

So let`s get the chance to make something better and let us show to the people

who want to fish with us the same river. I think, it`s the only way to change

the situation!

Erik, if you want, take my words to the forum. I saw some new postings - but I

didn`t understand the most! I hope, that we can have a good time together in

norway - fsihing a beautiful river.

Best regards & skit fiske

Ingo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at i Tyskland (Bayern) må de gjennom en omfattende fiskeprøve ala jegerprøven i norge. Deretter for å få fiske må en betale seg inn i lokale foreninger som forpakter deler av elvene. Medlemskap for fiske der vi var(syd for munchen) lå på ca 1000 euro årlig. Ikke rart de reiser til skandinavia for å fiske "fritt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at i Tyskland (Bayern) må de gjennom en omfattende fiskeprøve ala jegerprøven i norge. Deretter for å få fiske må en betale seg inn i lokale foreninger som forpakter deler av elvene. Medlemskap for fiske der vi var(syd for munchen) lå på ca 1000 euro årlig. Ikke rart de reiser til skandinavia for å fiske "fritt"

det er sant. den tyske fiskerprøven er enda omfattendere en den norske jegerprøven (jeg har tatt begge to).

problemen er at det er for enkelt å fiske på mandalselva. gjør det dyrere eller tilla kun fluefiske, og problemen med tyskere vil forsvinde med en gang. det vil ikke mer blir interessant for den slag fisketurister du er misfornøyed med.

@redneck: når man leser erik sine svarer må man tenke han er fjiendelig innstillt mot tyskere.

de meste tyskere kan engelsk, bare folk fra østtyskland har problemer, for de har lært russisk i kommunist-tidene.

tror jeg ikke så utypisk for en tysker. :D

Kan jo nevne at i Tyskland (Bayern) må de gjennom en omfattende fiskeprøve ala jegerprøven i norge. Deretter for å få fiske må en betale seg inn i lokale foreninger som forpakter deler av elvene. Medlemskap for fiske der vi var(syd for munchen) lå på ca 1000 euro årlig. Ikke rart de reiser til skandinavia for å fiske "fritt"

det er sant. den tyske fiskerprøven er enda omfattendere en den norske jegerprøven (jeg har tatt begge to).

problemen er at det er for enkelt å fiske på mandalselva. gjør det dyrere eller tilla kun fluefiske, og problemen med tyskere vil forsvinde med en gang. det vil ikke mer blir interessant for den slag fisketurister du er misfornøyed med.

@redneck: når man leser erik sine svarer må man tenke han er fjiendelig innstillt mot tyskere.

de meste tyskere kan engelsk, bare folk fra østtyskland har problemer, for de har lært russisk i kommunist-tidene.

tror jeg er ikke så utypisk for en tysker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.