Gå til innhold
Fiskersiden

Surfcasting Utstyr- Forslag?


berkley
 Share

Recommended Posts

Ser at mange på forumet fisket med surfcastingutstyr. Har selv tenkt å anskaffe meg slikt utstyr, med tanke på lengere kastelengde med tyngere agn. Vurderte å ha både snella og stang fra Shimano. Summen av utstyret skal ligge på 2500-3000. Kjøper utstyret til sommeren viss jeg får råd. Skal ha haspelstang i str. 8000-10000. Stanga er nesten fastslått at det er denne det skal være. Lurer på hvilken snelle jeg skal ha. Dette blir mitt første surfutstyr, og vil derfor kjøpe noe med god kvalitet.

Vurderte dette:

Stang: Shimano Beastmaster 452BX kr 1576,- link

tar opp til 250 gram

Snelle: - Shimano Biomaster GTX 8000 kr 1659 link

- Shimano Ultegra XSA Reel kr 1245 link

- Shimano big baitrunner long cast lc kr 1400-1600 ( varierer fra sted til sted ) link

- Shimano super baitrunner aero 10000 xte kr 1142 link

Lurer på om noen har noen andre forslag til evt snelle eller stang. Vil helst ha denne stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvilken stang du velger foreslår jeg at du velger en snelle med baitrunner funksjon dersom du går for haspel. (skjønner ikke hvorfor ikke alle haspel sneller kommer med det???)

:P

Den stanga du vurderer er den jeg selv bruker, og jeg er fornøyd som bare det.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta også og vurder disse snellene her :

Shimano Ultegra XTA

http://www.tackleshop.co.uk/ProductDetails...4b-17718a4876e3

Shimano Biomaster XTA

http://www.tackleshop.co.uk/ProductDetails...4b-17718a4876e3

Begge disse kommer inn til Baardsen i Haugesund til neste uke, de har og den nye "baitrunner" spolen til Shimano

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med stanga. Har shimano surf sjøl og er godt fornøyd med den :) Kan også anbefale Daiwa regal Plus5000BRi. En snelle med baitrunner funksjon. Koster 1299,- veil i Norge. God snelle som er litt rimeligere en Shimano,s Baitrunnere (i Norge i hvertfall).

Men går du for komplett Shimano sett blir du ikke misfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Fant beastmaster stanga på siden. De har 2 modeller av den:

Shimano Beastmaster Surf 425BX

- length 4.25m

- weight 566g

- transport length 1.465m

- sections 3

- guides 6

- max casting weight 250g

Shimano Beastmaster Surf 500BX

- length 5m

- weight 728g

- transport length 1.74m

- sections 3

- guides 7

- max casting weight 250g

Hvilen er godt egnet til vanlig surf casting ? Syns 5 meter var litt vell mye ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

425 er den jeg har som jeg er fornøyd med.

Har ikke testet 500, men det er rask tilvenning på lange stenger.

Bruker en på 5,5 meter (tror jeg det er) også når jeg surfer.

Litt trøblete med en gang, men med roligere bevegelser gikk det greit.

Lange stenger er trenden utenfor Norge for å få lange kast med over-head-trashing. (<--- kast over hodet, som er ansett som en mindre fin måte å kaste på i England)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hodnabasse

Et lite tips hvis du skal lærer deg kasteteknikken selv er å ikke begynne med 250g søkker med en gang.

Sleit ganske mye i begynnelse, men fikk til bedre teknikk når jeg gikk ned til 100-125g søkker.

Men det var jo for min del.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ikke aleine lenger Namsenlaks..... :lol::)

De snellene som ThorEH anbefaler har jeg tenkt på selv, og plutselig hadde "the manager" hos Baardsen bestilt...,

og det vil si at de må testes.

Hva den store forskjellen egentlig er kan vel Thor forklare, men ei ny snelle er alltid velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, tenke tenke :D

Her er snella:

Str 12000

ULTEGRA%20XTA.jpg

The Shimano Ultegra XTA is the sister version of the XSA but with the much acclaimed Baitrunner Spool system.

It is perfect for carp anglers who want to switch from baitrunner mode to a pre set drag in an instant.

A side maintenance port allows quick access for gear lubrication to keep the reel in tip top condition.

A spare spool is included as standard.

The new look Shimano Ultegra XTA will just not let you down!

Features

- Aluminium body

- Power roller

- Hypergear

- Diecast aluminium spool

- Baitrunner spool system

- 2 speed oscillation

- Dyna balance

- Cold forged gear

- Super stopper 2

- Biogrip

- Aero wrap

- Spare spool

- Weight 680g

- Gear ratio 4.3:1

- Line capacity 500m 12lb mono

- Ball bearings 4 plus roller bearing

Noen spørsmål :

It is perfect for carp anglers who want to switch from baitrunner mode to a pre set drag in an instant.

Hvor er selve baitrunner knappen på denne snella ?

;)

Endret av berkley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Uten å virke for bråsikker.... Det betyr at frontbremsen er bygd opp slik at det er veldig kort vei fra forhåndsinnstilt brems til full frikopling, typisk en halv eller en kvart omdreining. Da kan man også sveive inn slakket uten at baitrunneren kobler fra slik det ofte er med baitrunnerhendel i bakkant av snellen.

Tro jeg...

Endret av gjørs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan sikkert stemme det. Men er det en egen "sluring" for frikoblingen av spolen ? Forstår ikke helt hvordan den baitrunner funksjonen virker.. Er det slik at du trykker eller skrur på noe på snella så er spolen frikoblet uten noe brems eller noe ? Men hvordan stramme opp agnet osv...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Det er nok en tvist på frontbremsen, og du går fra innstilt slurebrems til nesten ikke brems i det hele tatt. Nesten som om du løsner bremsen manuelt med 2-3 runder på bremsen, men her går det mye raskere. Liten tvist, brems nesten helt av, tvist tilbake og bremsen er som den var fra før. Med riktig innstilling, kan du sveive inn slakke, men da gir du fisken litt motstand når den tar.

Eller se her:

http://fish.shimano-eu.com/publish/content...unnerspool.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baitrunnerspool.HeaderImage.Single.Image.gif

i senter av bremse"håndtaket " ligger det et bremsehjul som du når med fingrene, vanskelig å se på bildet. her forhåndsinnstiller du bremsen,

så er det som Gjørs sier bare en liten vridning fra null til max brems på bremsen(forhåndsinnstilt) kanskje litt teit forklaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baitrunnerspool.HeaderImage.Single.Image.gif

i senter av bremse"håndtaket " ligger det et bremsehjul som du når med fingrene, vanskelig å se på bildet. her forhåndsinnstiller du bremsen,

så er det som Gjørs sier bare en liten vridning fra null til max brems på bremsen(forhåndsinnstilt) kanskje litt teit forklaring...

Så man må altså vri på bremsen for å skifte fra baitrunner? Det er ikke bare å vri på sveiva? Ikke så viktig egentlig, så lenge det går fort å slå av baitrunnerfunksjonen. Tittet på disse snellene i katalogen på jobb her om dagen... Sikle... Spørs om ikke man skal ta inn noen slike gett...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som du sier her, man må fysisk dreie frontbremsen en "halv" tørn for å oppnå full bremseeffekt/slå av baitrunnerfunksjonen.

Nytter ikke å sveive :D

Drøy pris på disse her i Norge da..........hva vil den koste i butikken hos dere?

Mener å ha hørt 4500 er en "god" pris her til lands... :P:D

Jeg har to stk selvimporterte.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.