Gå til innhold
Fiskersiden

Kroker til ørretmeite?


kjs
 Share

Recommended Posts

Jeg har "alltid" brukt kroker av typen Best Kirby eller deromkring når jeg har meitet etter ørret med mark (dvs. vridd, forholdsvis langskaftet og fortrinnsvis uten "agnmothaker" på krokskaftet). Det var disse krokene jeg lærte å fiske med da jeg var liten, og jeg har liksom holdt fast ved dem. Den eneste justeringen jeg har gjort er at jeg har gått gradvis ned i størrelse (fra 4/6 til 8 og etterhvert ofte også 10).

Jeg er imidlertid overbevist om at det finnes bedre kroker til ørretmeite, men har ikke funnet ut hva jeg synes fungerer best, og lurer på hva andre bruker og hvilke erfaringer de har. Jeg fisker mest aktivt/friline/lett nedblyet i både elv og vann - og målet er altså å komme frem til en krok som kroker bedre enn de tradisjonelle "makkekrokene" jeg stort sett har brukt til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle kroker er vel bedre en de tradijonelle Best Kirby krokene. Mye smak og behag selvfølgelig.

Før jeg kan komme med noen anbefalinger er det viktig å tilpasse kroken til agnet du bruker. I dag produseres det forskjellige kroker til forkskjellige agn og fiskemetoder.

Kan du skrive litt om agn og metoden du fisker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnet er stort sett mark - metode er nokså nært tradisjonelt lett markfiske, dvs. aktivt frilinefiske langs bunnen med lang, lett stang i små/mellomstore elver og delvis tjern/vann (gjerne høyt til fjells) - enten helt uten søkke eller med maks 1g bly.

Er enig i at Best Kirby kanskje uansett er bortimot det dårligste valget når det gjelder kroker - men en blir lett vanemenneske også når det gjelder slikt. Det hører med til historien at jeg ikke bruker slike kroker til noen andre typer fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke pushe butikken min, men her kan du se litt av krokutvalget som brukes i "meite-Norge". Desverre er det ikke bilder på alle. Kroken som heter Carp Ultra Sport er en kraftig krok som leveres i str 2-8. Forholdsvis kort stamme og vidt gap gir gode krokingsefekter. Billig er den også. Selv sverger jeg til FOX serie krokene, men disse er utrolig dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å banne i kirken å foreslå enkelte fluekroker til meite? Har selv brukt Kamasans caddis-kroker i 10-16 til meite og vært veldig fornøyd med disse: tynne i godset, spisse og svært små mothaker. Men, dere som har drevet litt mer med meite; hvordan er krokingsegenskapene til en caddis/shrimp-formet fluekrok? Synes den minner litt om en "sirkelkrok light". Hva med med ørretmeite der en bruker småfisk som ørekyte til agn? Har hatt god erfaring med aberdeen 4-8 tredd gjennom skallen på ørekyta slik at den ikke tvinner seg for mye når den fiskes sakte inn, "aktivt duppmeite". Finnes det mer optimale kroker og måter å agne med småfisk på? Liten treble i ryggen ved statisk duppmeite f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller enkel enn treble er min mening.

Som nevnt så vil du få like mange svar som du spør ang favorittkoker, sener, sliker mm. Men det er klart en fluekrok i mange tilfeller vil gjøre nytta like godt som en tradisjonell meitekrok. Aberdeenkroker er også bra til sitt bruk, bl.a mark og muligens agnfisk. Problemet med aberdeen er at de ofte kan rette seg ut på større fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Er det å banne i kirken å foreslå enkelte fluekroker til meite? Har selv brukt Kamasans caddis-kroker i 10-16 til meite og vært veldig fornøyd med disse: tynne i godset, spisse og svært små mothaker. Men, dere som har drevet litt mer med meite; hvordan er krokingsegenskapene til en caddis/shrimp-formet fluekrok? Synes den minner litt om en "sirkelkrok light".

Krokene du nevner her fungerer utmerket til det meste meite. Jeg har selv brukt disse krokene i mange år til arter som sørv, karuss og suter og er meget godt fornøyd. De har en optimal krokingsevne! Se bare på karpekroker, der kommer de fleste produsenter nå med kroker som har nøyaktig samme fasong som shrimp/caddis krokene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Thomas

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Er det å banne i kirken å foreslå enkelte fluekroker til meite? Har selv brukt Kamasans caddis-kroker i 10-16 til meite og vært veldig fornøyd med disse.

Krokene du nevner her fungerer utmerket til det meste meite. De har en optimal krokingsevne!

Apropos krokingsevne husker jeg en godt en figur fra Gary Borgers (etter min ydmyke mening) geniale bok "Fluer for ørret" der det illustreres tre ulike kroktypers krokingsegenskaper. Kortskaftet med oppoverbøyd øye gir dårligst krokingsevne, medium langskaftet med rett øye middels, mens langskaftet krok med nedoverbøy øye maksimal krokingsevne. Argumentasjonen hans er at vinkelen mellom kraften fra sena og retning krokspissen peker er mindre for en langskaftet krok med nedoverbøyd øye, enn for en kortskaftet krok med oppoverbøyd øye. Fluekroker beregnet på å imitere frittlevende vårfluelarver har vel en vinkel mellom krokspissen og kraften fra sena som er vesentlig mindre enn for f.eks. Best Kirby og Aberdeen. Tanken min er at krokingsegenskapene er omtrent proporsjonale med (kraften i retning sena delt på arealet av krokspissen) ganget med cosinus til vinkelen mellom sena og krokspissen.

Har ikke vært plaget av dette selv, men har lest at langskaftede kroker har gode krokingsegenskaper, men dårligere evne til å holde på fisken under kjøring siden fisken lettere kan brekke seg løs. Har knapt mistet fisk når jeg har brukt Kamasans caddiskroker, og til og med opplevd at suter har kroket seg selv på de (sett sena løp rolig ved et run, så plutselig "taktomslag" som tydet på at fisken vart skræmt, vanlig glidende bunnmeite i Solbergvannet, ikke bolt-rig) Moro at proffene også har brukt og bruker slike kroker! [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.