Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke wobblere/fangsredskap til SØ dorging


Recommended Posts

Kunne vært artig med en tråd der vi la ut de wobbleren/fangsredskapene som blir brukt under SØ dorging i sjøen.

Kunne skrive litt om hvilke farger som blir brukt i forhold til temp og hvilken fart man dorger på.

Så ta bilde av dine beste SØ wobblere/fangsredskap som du bruker under dorging skriv litt om bruksområdet.

Farger i forhold til temp.

Lenge /størresle på redskapen

Farten redskapen fisker best i.

eller annen nyttig info

Kan være mange som vi ha nytte av en slik tråd.

Håper mange ønsker å bidrar her.

Skal selv legge ut noen bilder av mine favoritter i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskemetoder og tips til bruk av agnholderen Vuoksi Raksi til sjøørret dorging.

Vuoksi Raksi finnes i mange fargevarianter.

4512_s.jpg

Vuoksi Raksi finnes i 2 størrelser VR-2 Og VR-3.

VR-2 for agnfisk opptil ca. 10 cm.

VR-3 for agnfisk 10-16 cm. VR-3 er den størrelsen jeg synes fungerer best til sø dorging.

4666_s.jpg

VR er etter min mening det brisling tackelet som er enklest i bruk, lett å justere gange og agnfisken holder seg lenge like fin. Skaffer man agnfisk av god kvalitet holder den uten problem 3-4 timer uten at man må skifte.

At agnfisken holder seg så bra i dette tackelet kommer av at man kun låser hodet til agnfisken med en splint som følger med. Man slipper her å sette en treble krok i siden på agnfisken og spenne opp en bue på den for å få riktig gange.

4667_s.jpg

Når det gjelder fiskemåte, bruker vi på våren å fiske VR`n i det øvre vannlaget ned til maks 3 meter, dette har gitt oss best resultat. Da bruker vi enkelt og greit pære/bombesøkker 2-5 meter i forkant av VR`n. Søkkene vi bruker er fra 10-50 gram. Her er det bare å prøve seg frem, enkelte dager fisker 10 gram bedre enn 50 gram og andre dager motsatt. Det finnes såklart også unntak fra dette, noe vi fikk bevist i påsken, da fikk en kompis en 2 kilos sø på dyprigg på 60 fot.. Når vanntempen stiger utover sommeren, kan det være stor fordel å ha en dyprigg. Fisken er da å finne mere spredd ned til 20-30 meter.

På våren med kaldt vann fisker vi best fra 1,5-2,5 knopp. Når tempraturen stiger utover våren kan man godt dorge raskere og gjerne over 3 knopp. Her er det viktig at innstillingen av VR`n blir gjort riktig! Den optimale gangen er sakte og uregelmessige rotasjoner på tackelet. Dette er veldig enkelt, man bøyer bare svakt på øyet på tackelet og tester gangen ved båtripa, pass på så tackelet ikke spinner rundt i vill fart, da fisker det dårlig og man får mye tvinn på sena. Bruk alltid en god svivel ca. 1 meter i forkant av tackelet og fest tackelet med en rapala, eller annen løkke knute.

Dette trenger du for å fiske med VR, om du ikke bruker dyprigg.

4668_s.jpg

VR fås i de fleste farger, ingen grunn til å bli forvirra av den grunn, fargene spiller nok heller liten rolle her. Bevegelse, gange, lukt og det at det er en ekte brisling/sild som henger i agnholderen er nok det som er viktigst for fisken. Skal noen anskaffe seg noen VR så ville jeg gått for sterke farger som orange og grønn til fiske i kaldt vann og mere duse farger i varmere vann.

Her er noen farger som fungerer godt i farget eller kaldt vann.

4669_s.jpg

Og her noen farger som fisker bra om sommeren ved høyere vanntemperatur.

4670_s.jpg

Ved bruk av ekstra stor agnfisk, eller om fisken er forsiktig ved hugg, kan det være lurt å feste på en ekstra treblekrok.

4671_s.jpg

Ved bruk av dyprigg og dypt fiske, har vi hatt suksess med bruk av flasher. Her er et bilde av vår favoritt VK-salmon. Denne festes ca. 1 meter i forkant av VR. Denne kombinasjonen er meget effektiv.

4672_s.jpg

For å få ekstra liv på brilsingen, kan det også være effektivt å bruke en action disc. Denne tres enkelt å greit inn på sena forann VR. Her er det viktig å være OBS på at denne sliter på sena over tid, så bruk ekstra tykk sene ved bruk av action disc, og sjekk for slitasje på sena ved jevne mellomrom. Action disc kan trigge treg fisk, men er egentlig ikke nødvendig ved bruk av VR siden tackelet har en uregelmessig gange i seg selv.

4673_s.jpg

Ett annet tips for å få spredning på stengene er bruk av sideparavan. Først slipper man VR`en ut i ønsket lengde, fester på sideparavanen, og kjører den ut til side for båten. Den skjærer automatisk ut til siden når man legger den i vannet. Kjør f.eks paravanen 25 meter ut til siden for båten. Dette kan være effektivt ved fiske på helt rolig sjø, eller ved at du får fisket av veldig grunne partier og helt opp til land.

4674_s.jpg

Vet mange kvier seg for å fiske med diverse brisling tackel, da de tror dette fisket er vanskelig og krever mye arbeid. Det er faktisk mye enklere enn hva folk tror! Sø fiske med VR har gitt meg mere og større fisk enn hva jeg fikk når jeg brukte sluk og wobbler.

Legger til slutt ut noen bilder av sø tatt på VR.

4514_s.jpg

4675_s.jpg

4676_s.jpg

4677_s.jpg

Håper dette ga et lite innblikk i den spennende og effektive dorge metoden.

Endret av RobertL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter:

1. rappala original flotaing silver 13 cm. allrounder nr1 til overflatedorging. har tatt vanvittig mange sø på denne. funker under de fleste forhold.

2.samme wobbler i fargen gfr. funker gjerne best når det er svært kaldt i vannet.

3. RT funker gjerne best i solskinn. gjerne best i april.

4. rappala husky. bruker denne mot kvelden da den har en noe bredere silhuett enn originalen. fisker kun med flytewobblere og denne er meget giftig. fargene silver og sd har vært gode fangstmaskiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter:

1. rappala original flotaing silver 13 cm. allrounder nr1 til overflatedorging. har tatt vanvittig mange sø på denne. funker under de fleste forhold.

2.samme wobbler i fargen gfr. funker gjerne best når det er svært kaldt i vannet.

3. RT funker gjerne best i solskinn. gjerne best i april.

4. rappala husky. bruker denne mot kvelden da den har en noe bredere silhuett enn originalen. fisker kun med flytewobblere og denne er meget giftig. fargene silver og sd har vært gode fangstmaskiner...

Legg ut bilder av de da killen !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen i vannet er det som bestemmer det meste for meg - både fart, hvor, hvor dypt og hva slags gange jeg vil at wobblerene skal ha. Lav temperatur; hastighet opptil 2 knop - wobblere med lite utslag. Etterhvert som temperaturen stiger øker jeg tollinghastigheten tilsvarende og bruker wobblere med mere utslag og livligere gange. Har da en hastighet opp mot 3,5 - 3,7(8) max.

Valg av wobblerfarger bestemmes etter følgende kriterier og rekkefølge; 1. vannets temperatur 2. vannets siktbarhet 3. været, 4. når på året 5. når på døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen i vannet er det som bestemmer det meste for meg - både fart, hvor, hvor dypt og hva slags gange jeg vil at wobblerene skal ha. Lav temperatur; hastighet opptil 2 knop - wobblere med lite utslag. Etterhvert som temperaturen stiger øker jeg tollinghastigheten tilsvarende og bruker wobblere med mere utslag og livligere gange. Har da en hastighet opp mot 3,5 - 3,7(8) max.

Valg av wobblerfarger bestemmes etter følgende kriterier og rekkefølge; 1. vannets temperatur 2. vannets siktbarhet 3. været, 4. når på året 5. når på døgnet.

Ka med litt bilder av wobblere og en komentar rund disse da vennen.

ut i fra dine kriterier som du har ramset opp.

æller er det hemlig.

Kul den avataren din, artig å se du lander fisk på fisk på fisk på fisk, må være fra drammenselva detta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sø-kongen..det kan jeg nok når jeg får noe bedre tid.

Men det viktige, i hvertfall for meg, er at jeg vet å kunne justere wobblere til forskjellig gange, men samtidig også ha i hodet at wobblergangen påvirkes av farten uten at man justerer noe på selve wobbleren.

Mao: det er en helhetsvurdering av mange ting som bestemmer hvilken wobbler som henger bak og hvilken fart wobbleren kommer susende i.

Men jeg kan prøve å gi noen matnyttige eksempler senere. Men om mine erfaringer er noe bedre enn andres tviler jeg på - men man skal jo ha en viss tro på det man driver med også da - eller hur?

Edit: Takker Robert for informativt innlegg om brislingtackel, som jeg mener fortjener en artikkel fremfor litt bortgjemt her i en tråd.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal vi se om vi får lagt ut noen av de jeg bruker og som til tider gir fisk.

Tar de jeg bruker ved kaldt vann først og da er dorgefarten for min del ikke over 3 knop.

Og jeg blyer ofte den etter som ørreten kan stå noe dypere.

Wobblere

Disse er vel kansje de jeg har tattt mest fisk på og når vannet blir varmere går jeg over til litt varmere farger, men disse blir ofte bruk og er vel kanskje de som har gitt meg mest SØ

Yo-zuri

24042006220325835mXJ5WBI69.jpg?22

Tail dancer er også en jeg bruker en del ved kaldt vann og hvis det er noen bratte kanter.

Denne går en del dypere en yo-zuri.

Denne bruker jeg også når det blir varmere med da igjen i litt varmere farger.

24042006220325o8aj8l9H7qsE.jpg?79

dette er også en wobbler som har gitt bra med fisk. Denne er noe lengre og ikke så kvikk i gangen som de ovenfor. Strike pro

240420062203255AKceyB5gjhd.jpg?4

dette er også en tidlige wobbler makrellstripete.

24042006220325UKYQt1bPbW59.jpg?1

Når tempenm stiger opp mot en 6-7 grader bruker jeg ofte wobblere med litt større skjer som tåler litt mere fart. Og som da er noe varmer i fargen.

24042006220325g5r7fs93yw14.jpg?11

Dette er en killer i miine øyne. Storm

24042006220325685xd816LN2x.jpg?26

Denne er også en godbit som ofte gir fisk.

240420062203252QeWo3URsoTh.jpg?94

Denne er litt mere alround.

Denne kan jeg bruke både når det er kaldt og når det er varmt.

24042006220325uHsULjhdK98M.jpg?46

Og så apex til slutt, noe jeg først har hatt fangst på i år.

Jeg har ikke fjernet enkeltkroken som mange ofte gjør, og de jeg har fått har vært godt korket.

Bruks sammen med stangparavan eller noe letter bly hvis jeg ønsker å ha den noe høyere i vannet.

Her og bruker jeg litt forskjellige foarger i forhold til tempratur i vannet.

Og hvor varmere det blir hvor større bruker jeg etter som de tåler noe større fart.

240420062203263Eir8DnJjFiF.jpg?21

Det er helt sikkert 1000 meninger rundt dette emnet, så dette blir kunn min private erfaringer.

Yu-zuri er vel den jeg oftes setter først på, det er noe med den som gjør at ørreten til tider går bannanas.

De som først kom ut synes jeg hadde litt små skjer så de tålte veldig dårlig fart men de som er ute nå har noe større skje og tåler godt fart over 3 knop.

Dette var noen, skal se om jeg finner noe flere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne hen jeg - men jeg tror jeg tar utgangspunkt i sesongen og starter på kaldt vann tidlig på våren. Men minner om at det er sikkert ingen fasitsvar på hvordan/når/med hva som gir mere fangst enn noe annet. Men det er mine erfaringer som danner grunnlaget for mine egne valg - ikke sikkert at SØ'n mener det samme alltid.

Hvor er byttefisken når det er kaldt? - som regel trykker den nede ved bunnen, gjerne 18-22 meter og inntil kanter og i daler på bunnen. Innimellom her går det som regel også rovfisk. Temperaturen er sannsynligvis noe varmere her enn lengre opp mot overflaten, ihvertfall før sola får gjort seg noe særlig gjeldene.

Sø er treg når temperaturen går under trivselstemperatur og enten finner man sø ganske dypt eller de litt mindre sø inne i lunere viker. Et annet viktig sted å lete etter sø er der hvor varmere vann presses opp fra bunnen opp mot overflaten. Nok om det - det står vel allikevel endel om dette i en eller annen artikkel på forsiden.

Når nå sjøørretene er trege bruker jeg gjerne wobblere med lite bevegelse, eller Tomic - som ikke har store utslag. Fargevalget går som regel i hvit med sort eller kanskje aller helst blå rygg. Er det sol bruker jeg også wobblere/tomic med mye innslag av blank for å simulere sild bedre. Og dorgefarten går ikke over 2 knop. Jeg snakker da om temperaturer i vannet opp mot 3-4 grader. Jeg er i denne tida også litt forsiktig med å bruke for store wobblere. Konkrete navn på wobblere er jeg mere forsiktig med å gå ut med, fordi de fleste wobblere lar jeg modifisere på en eller annen måte slikat det er mulig å få en livlig wobbler til å gå tregere og omvent med noen få og enkle håndgrep. Men alt dette med justeringer kan jeg komme tilbake til ved en annen anledning, hvis det er noen som skulle være interesserte.

Når det blir varmere i vannet, 5-6 grader og oppover ønsker jeg at wobblerene får en livligere gange - dette kan enkelt gjøres ved å bruke de samme wobblerene, men øke farten. Men ikke alle wobblere klarer å gå når farten økes og da er det å finne noen som tåler litt mere fart eller noen som har litt større skje eller en vinkel på skjea som gjør at den "skuffer" mere vann foran seg. Et annet moment er hva wobbleren er laget av - balsa/trewobblere har lettere for bevegelser enn wobblere i plastmaterialer - men ingen regel uten unntak. fargene jeg bruker er avhengig av vannets beskaffenhet mht sikt og hvordan været er. Men jeg bruker ofte sølvfarget her også, spesielt i solskinn - da med blå eller sort rygg. En undervurdert farge for mange er svakt rosa/lilla rygg! Er vannet farget bruker jeg wobblere med mye grønn eller blått ELLER det finnene kaller "Ambulansii" - gull gull/gul side og rød eller rødoransje rygg. På denne tiden øker jeg ofte størrelsen på selve wobbleren også. Og får jeg ikke noe, så kan det fort bli mere action ved å gå ned til de helt små wobblerene.

(Dette er et slags arbeidsdokument og må foreløpig sees som dette - altså ikke ferdig)

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne hen jeg - men jeg tror jeg tar utgangspunkt i sesongen og starter på kaldt vann tidlig på våren. Men minner om at det er sikkert ingen fasitsvar på hvordan/når/med hva som gir mere fangst enn noe annet. Men det er mine erfaringer som danner grunnlaget for mine egne valg - ikke sikkert at SØ'n mener det samme alltid.

Hvor er byttefisken når det er kaldt? - som regel trykker den nede ved bunnen, gjerne 18-22 meter og inntil kanter og i daler på bunnen. Innimellom her går det som regel også rovfisk. Temperaturen er sannsynligvis noe varmere her enn lengre opp mot overflaten, ihvertfall før sola får gjort seg noe særlig gjeldene.

Sø er treg når temperaturen går under trivselstemperatur og enten finner man sø ganske dypt eller de litt mindre sø inne i lunere viker. Et annet viktig sted å lete etter sø er der hvor varmere vann presses opp fra bunnen opp mot overflaten. Nok om det - det står vel allikevel endel om dette i en eller annen artikkel på forsiden.

Når nå sjøørretene er trege bruker jeg gjerne wobblere med lite bevegelse, eller Tomic - som ikke har store utslag. Fargevalget går som regel i hvit med sort eller kanskje aller helst blå rygg. Er det sol bruker jeg også wobblere/tomic med mye innslag av blank for å simulere sild bedre. Og dorgefarten går ikke over 2 knop. Jeg snakker da om temperaturer i vannet opp mot 3-4 grader. Jeg er i denne tida også litt forsiktig med å bruke for store wobblere. Konkrete navn på wobblere er jeg mere forsiktig med å gå ut med, fordi de fleste wobblere lar jeg modifisere på en eller annen måte slikat det er mulig å få en livlig wobbler til å gå tregere og omvent med noen få og enkle håndgrep. Men alt dette med justeringer kan jeg komme tilbake til ved en annen anledning, hvis det er noen som skulle være interesserte.

Når det blir varmere i vannet, 5-6 grader og oppover ønsker jeg at wobblerene får en livligere gange - dette kan enkelt gjøres ved å bruke de samme wobblerene, men øke farten. Men ikke alle wobblere klarer å gå når farten økes og da er det å finne noen som tåler litt mere fart eller noen som har litt større skje eller en vinkel på skjea som gjør at den "skuffer" mere vann foran seg. Et annet moment er hva wobbleren er laget av - balsa/trewobblere har lettere for bevegelser enn wobblere i plastmaterialer - men ingen regel uten unntak. fargene jeg bruker er avhengig av vannets beskaffenhet mht sikt og hvordan været er. Men jeg bruker ofte sølvfarget her også, spesielt i solskinn - da med blå eller sort rygg. En undervurdert farge for mange er svakt rosa/lilla rygg! Er vannet farget bruker jeg wobblere med mye grønn eller blått ELLER det finnene kaller "Ambulansii" - gull gull/gul side og rød eller rødoransje rygg. På denne tiden øker jeg ofte størrelsen på selve wobbleren også. Og får jeg ikke noe, så kan det fort bli mere action ved å gå ned til de helt små wobblerene.

(Dette er et slags arbeidsdokument og må foreløpig sees som dette - altså ikke ferdig)

Hei. Jeg har kjøpt en paravan (sånn vanlig grønn med bly) for å kunne dørje litt dypere med flytende wobbler. Hvordan er det mest hensiktsmessig å bruke denne etter ørret? Bør wobbleren hektes på en senestump og gå et par meter rett bak eller bør den festes litt opp på hovedsena og et par meter bak der? Noen tips og erfaringer?

Endret av slabbedasken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har kjøpt en paravan (sånn vanlig grønn med bly) for å kunne dørje litt dypere med flytende wobbler. Hvordan er det mest hensiktsmessig å bruke denne etter ørret? Bør wobbleren hektes på en senestump og gå et par meter rett bak eller bør den festes litt opp på hovedsena og et par meter bak der? Noen tips og erfaringer?

Jeg bruker å knyte en fortom bak stangparavanen (ca 2-3 meter) og wobbleren tilslutt.

Det er ingenting i veien for å bruke en oterswivel på hovedlina og en 2-3 meter fortom til wobbleren, så en fortom ned til paravanen - men da får du ikke den "glidende" effekten av at ringen på stangparavanen glir fram i front og minsker motstanden til selve paravanen.

Bruker du for lang fortom i begge tilfellene kan det fort bli at du må håndkjøre fisken den siste delen - med større fare for å miste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å knyte en fortom bak stangparavanen (ca 2-3 meter) og wobbleren tilslutt.

Det er ingenting i veien for å bruke en oterswivel på hovedlina og en 2-3 meter fortom til wobbleren, så en fortom ned til paravanen - men da får du ikke den "glidende" effekten av at ringen på stangparavanen glir fram i front og minsker motstanden til selve paravanen.

Bruker du for lang fortom i begge tilfellene kan det fort bli at du må håndkjøre fisken den siste delen - med større fare for å miste den.

Takk for svar. Driver å prøver ut litt forskjellige metoder serru. Er urutinert i det å bruke stangparavan. Blir mest enkel dørjing med diverse wobblere som går høyt eller relativt dypt i vannet. På lettest mulig utstyr.

Må finne en gyllen middelvei der da så man slipper å kjøre fisken for hånd den siste biten, for det er uaktuellt når det gjelder ørret hvertfall. Om ikke man sliter den HELT ut da.

Litt av grunnen til at jeg har prøvd løsningen der jeg fester fortommen over paravan er at ved dørjing over ujevn bunn er det mindre sjangs for å sette seg fast fordi paravan går i bunn først og da har man mulighet til å justere. Får bare prøve meg frem :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å prøve ut det og finne den metoden som passer deg best.

Det er jo mer eller mindre erfarne fiksere her inne; årsaken til at jeg bruker paravan i stedet for søkke ved denne metoden er fordi en paravan er formet slik at den søker dypere vann under fart - således fisker en stangparavan dypere enn et søkke i samme vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.