Gå til innhold
Fiskersiden

En liten kveldstur med jerkstanga


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Det ble en liten kveldstur til Skotterud i dag. Skjønner ikke hvor fælt gjeddefiske har tatt tak i meg. Jeg har jo blitt gjeddegal.

B)

I dag var det som sakt veldig stille, men en fisk ble det. Det regnet og var litt surt i kveld. Ikke noe vær for gjedde når det er så kaldt i vannet (tror jeg)

Ikke store krabaten

26042006205153X9hAywxEDWY1.jpg?34

Prøvde mange forskjellige baits i dag men det ser sa ikke ut som den vil ha noe annet en denne.

Alle de 7 gjedden jeg har fått har blitt tatt på denne.

26042006205153E34v8Heue8N8.jpg?47

Vi får håpe han kommer tilbake når den veier 19,5 kg

26042006205154lcc2F234KD36.jpg?7

Ikke så mye mer å skrive om egentlig.

Eneste at jerk er utrolig hyggelig fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en fin gjeddetur på deg. I Mai setter jeg også igang! :D

Men skjønte at jerkfiske uten båt man kan stå i ikke var så greit. I Nitelva går det vel greit å stå på land? Alle steder hvor man kan stå slik at man kan rykke nedover er vel greie?

Klart det er en fordel å fisk fra båt. Da kommer man jo noe høyere i forhold til vannet.

Men det skal ikke mye til fra land, en liten hopphøyning som f.eks en stein, en liten brygge mm. holder.

Det som er viktig er at du har såppas klaring at du unngå å komme ned i vannet (med stangtuppen) ved vært jerk , da ville jeg nok flyttet meg for å komme litt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabrielsen: Jeg har bare jerket i fra land og noe vading i elv og ikke hatt problemer med stangtuppen i vannet.

Stiller meg 90 grader på retningen jeg fisker og jerker sidelengs i stedet for rett ned når jeg vader.

Skal ikke store steinen/stokken eller what ever til på land før det går greit å jerke nedover.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabrielsen: Jeg har bare jerket i fra land og noe vading i elv og ikke hatt problemer med stangtuppen i vannet.

Stiller meg 90 grader på retningen jeg fisker og jerker sidelengs i stedet for rett ned når jeg vader.

Skal ikke store steinen/stokken eller what ever til på land før det går greit å jerke nedover.

:D

Når du sier du jerker sidelengs er det noe du kan utdype, skjønte ikke helt det.

Holder du da stanga til siden vannrett med vannet og rykker inn ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabrielsen: Jeg har bare jerket i fra land og noe vading i elv og ikke hatt problemer med stangtuppen i vannet.

Stiller meg 90 grader på retningen jeg fisker og jerker sidelengs i stedet for rett ned når jeg vader.

Skal ikke store steinen/stokken eller what ever til på land før det går greit å jerke nedover.

:D

Det som passer til enhver tid/bete

Jerker oppover og nedover, sidlengs og med en arm på ryggen...

Beten som Pig/Pig jr, twitcher jeg alltid sidlengs, da jeg synes betet er lettere å få til da, et hardt røsk frem og ned, får piggen til å hoppe opp på overflaten, så er det sidelengs igjen for å danse den bortover overflata.

Men står jeg lavt, på land feks, så har jeg en tendens til å heve skuldrene, og det blir man fbanna sliten av.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten Walle...

Skrått nedover mot vannet.

Om du tenker deg en L , så er stanga den korte delen av bokstaven, snøret den lange og jeg står der den korte slutter og rykker skrått ned mot vannet i en tenkt fortsettelse linjen til den lange delen der den lange og korte møtes.

:D

Vanskelig forklaring på noe enkelt.

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg uenig med pikopath. Men kan ikke jerke sidelengs. Til tider så har jeg måttet gjøre dette,

og det som skjer er at du fort kan få for mange løse løkker inn på snelle og da en stor fare for kluss ved neste kast, og mange av baiten får en unaturlig gange.

Og jerke oppover å er heller ikke heldig, og hvorfor skulle man gjøre det ?

Så jeg ville nok i steden får å vade, stått på land på en liten opphøyning og lært meg dette på riktig måte.

Så kan man jo heller etterthver utvikle seg selv og jerka på alle mulig andre måter, hvis man føler man trenger det.

Det med å måtte vade når man jerker kan jeg ikke helt se poenget i, man kaster jo så langt uansett.

En ting jeg ogås merket i går er dette med at man skal holde sveia rolig og bevege stanga rundt sveiva.

Spesielt på busterjerk er dette viktig. Den får akuratt den gangen som den skal ha.

Dette blir også nevnt på filmen "gjeddefeber"

Men for meg (har sikkert noe med min teknikk) blir dette slitsomt. Jeg holder alt for hard rundt snelle.

Så må få juster det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha.

Ettersom du ikke vet hva slags bæit jeg bruker kan du ikke si det så bombastisk.

Siden jeg har jerket i elv og prøvd å få bæiten til å synke ned i hølene ved flere pauser, har det da ikke vært noe problem med side-jerk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha.

Ettersom du ikke vet hva slags bæit jeg bruker kan du ikke si det så bombastisk.

Siden jeg har jerket i elv og prøvd å få bæiten til å synke ned i hølene ved flere pauser, har det da ikke vært noe problem med side-jerk.

Problemet vil nok være mindre med tunge baits og som ikke skyter i veldig fart fremover når du jerker . Men ved lette baits 80-90 gr så er faren større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg uenig med pikopath. Men kan ikke jerke sidelengs. Til tider så har jeg måttet gjøre dette,

og det som skjer er at du fort kan få for mange løse løkker inn på snelle og da en stor fare for kluss ved neste kast, og mange av baiten får en unaturlig gange.

Og jerke oppover å er heller ikke heldig, og hvorfor skulle man gjøre det ?

Så jeg ville nok i steden får å vade, stått på land på en liten opphøyning og lært meg dette på riktig måte.

Så kan man jo heller etterthver utvikle seg selv og jerka på alle mulig andre måter, hvis man føler man trenger det.

Det med å måtte vade når man jerker kan jeg ikke helt se poenget i, man kaster jo så langt uansett.

En ting jeg ogås merket i går er dette med at man skal holde sveia rolig og bevege stanga rundt sveiva.

Spesielt på busterjerk er dette viktig. Den får akuratt den gangen som den skal ha.

Dette blir også nevnt på filmen "gjeddefeber"

Men for meg (har sikkert noe med min teknikk) blir dette slitsomt. Jeg holder alt for hard rundt snelle.

Så må få juster det litt.

Ja gäddfeber er biblen...

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke sakt killen, men jeg skal vise deg neste gang vi er ute. Fikk dreisen på dette i går og det gjelder jo bare busterjerk.

Jeg vil nok tro at gutta i gjeddfeber vet hvordan en buster skal fiskes.

Viktig poeng det der...

:D

Det finnes mange flere bæits en buster. Mange som ligner på buster også, men som ikke oppfører seg likt.

Derfor: SE på bæitsen du bruker og hvordan den reagerer på de forskjellige metodene.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.