Gå til innhold
Fiskersiden

Autopilot


abbor
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg kjøper ny båt, Benetau Antares 650 eller Jeanneu Merry Fisher 625 med Suzuki 90 eller 115 vil jeg ha meg autopilot.

Har etter en del undersøkelser endt opp med 2 piloter jeg vurderer.

Raymarine S1000 som er en modell for hydraulisk styring uten fluxgate compass eller rate gyro. Modellen får styreinfo fra GPS og bruker et 2 eller 3-aksialt akkselerometer for å stabilisere seg. Fordelen med denne modellen er at den har trådløs fjernkontroll og flere trollingmønstere innprogrammert. I tilegg er den rimelig samt enkel å montere. Ulempen er at en må opp i ca 5knop for noen 10 tall meter for å stabilisere GPSen før autopiloten kobles inn. Deretter skal den fungere greit ned til ca 1.5 konop. De første modellen virket ikke under 3knop med dette er nå fikset med en softwareoppgradering. I tilegg må jeg kjøpe hydraulisk styring som jo er en ulempe for lommeboka, men en fordel for styrekonforten.

Andre alternativ er Simrad AP14R. Denne er litt dyrere men her trenger jeg ikke hyrdaulisk styring. Modellen har også fluxgate compass slik at trollinghastigheter ikke skal være noe problem. Ulempen er at fjernkontrollen er ledningsbaser, samt at noen sier at autopilot på wirestyring ikke funker så bra. En mulig annen uleme er plassen den trenger på baksiden av rattet. Har ikke fått sjekket om det er plass enda.

Noen erfaringer med disse pilotene eller forslag til andre jeg bør se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at jeg er litt usikker på Raymarine S1000 siden den ikke har kompass. Det er jo også et seriøst problem å måtte speede opp i 5 knop for å stabilisere systemet med 2 rigger og 2 planere ute. Merry Fisher demo båten har S1000 så det spørs om jeg må ta meg en tur ned til Fredrikstad igjen for å teste før jeg bestemmer meg. Andre Raymarine piloter er dyre.

Simrad AP14 er for hydralisk styring, men denne er utstyrt med ror(motor) føler og disse er notorisk upålitlige etter den infoen jeg har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sånn rayman sportspilot....kanke si at det er noe problem med det.....behøver ikke å måtte speede opp der....riktig nok detter`n utt inni mellom....men det gjør de andre au

Brutter brant av 30 lapper på autopilot...båten har hydraul styring.....den detter ut innimellom den og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportspilot har vel kompass, og bør dermed ikke falle ut så ofte. Speedingen med S1000 kommer av at den bruker kombinasjonen av GPS og akselerometer i stedet for kompass.

Her er en link til S1000:

http://www.raymarine.com/raymarine/Product...product_id=3011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

jeg kjenner ikke instrumentene du beskriver, men er godt kjent med marin elektronikk på generell basis. Jeg vil anbefale deg å kjøpe et system som får signaler fra ratekompass. Disse er generelt mer stabile enn GPS-baserte systemer, og da særlig på billigustyr (altså ikke proffutstyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et rate kompass? Vet hva rate gyro for autopilot er, men kjenner ikke rate kompass.

Ratekompasset er et vanlig fluxgate-kompass som i tillegg er utstyrt med en ratesensor. Sensorens oppgave er å stabilisere kursinformasjonen som gis til autopiloten. For større båter brukes rate spesielt for å unngå rotete oppførsel fra autopiloten som følge av rulling og stamping. Erfaringsmessig er ratekompasset også veldig bra ved bruk av autopilot ved lave eller høye hastigheter i småbåter. Ratesensoren gjør at autopiloten rett og slett blir mindre "forvirret" av bevegelser som oppstår (hovedsakelig på grunn av bølger) under sakte fart, samt dansing som oppstår under høy fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.