Gå til innhold
Fiskersiden

Agnfiske


Jumbalaya
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en ivrig fjord/havfisker og har fattet interessen for agnfiske.

Ser av forumet her at det er en del aktive havfiskere, og at de fleste bruker ulike tackel agnet med makrell m.m.

Jeg er interessert i å lære meg å fiske med agn, og trenger derfor noen nybegynnertips og info for å komme i gang.

Hvilke agn passer til hva etc..

Jeg kommer stort sett til å fiske i Mistfjorden i Hemne (sør-trøndelag), og fisker både fra land og båt.

Har også fisket en del utaskjærs, og har fått tildels store (10kg+) fangster av torsk og lange.

Mvh. Jumbalaya ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet!

Jeg synes det er vanskelig å svare på et så generelt spørsmål, blir mye enklere hvis problemstillingen innsnevres litt: hvilke arter og hvilke størrelser f.eks.

Ikke bare makrell som brukes, fersk sild er et bra agn, og fersk småsei er mye brukt til lange i Trøndelag. Reke kan være bedre enn fisk til mange mindre arter, og skjellkjøtt i finmasket nett er et supert agn til f.eks. brosme og steinbit.

Hva slags takkel man velger avhenger av situasjonen; dyp, agn, arter man fisker etter, avdrift hvis man ikke har ankret opp, hvor mange er man på båten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet!

Jeg synes det er vanskelig å svare på et så generelt spørsmål, blir mye enklere hvis problemstillingen innsnevres litt: hvilke arter og hvilke størrelser f.eks.

Ikke bare makrell som brukes, fersk sild er et bra agn, og fersk småsei er mye brukt til lange i Trøndelag. Reke kan være bedre enn fisk til mange mindre arter, og skjellkjøtt i finmasket nett er et supert agn til f.eks. brosme og steinbit.

Hva slags takkel man velger avhenger av situasjonen; dyp, agn, arter man fisker etter, avdrift hvis man ikke har ankret opp, hvor mange er man på båten osv.

Ok, skal prøve å innsnevre litt:

Tenker først og fremst på torskefisker, men vet også at det er tatt enkelte kveiter og annen flatfisk i fjorden.

Tenkte i første omgang å fiske fra båt på en undervannsrygg som går fra ca 40m til godt over 100m, men jeg er usikker på hvilke arter jeg kan finne der. Jeg tenkte å agne med makrell eller sei (da dette er agn jeg lett kan fiske selv). Tidligere har jeg så smått prøvd meg med albueskjell, noe jeg har fått mye småtorsk og hyse på.

Så, enkelt oppsummert: Agn og metode for å fiske store torskefisker fra båt på 40-150 m. dyp

Samt agn og metode for å fiske mindre arter som flyndre m.m (alt etter hva jeg kan få) fra land.

Mvh. Jumbalaya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker du litt grunnere (dvs.opptil 100m) etter torsk så er kanskje ikke agn nødvendig... med tanke på hvor du bor ville jeg satsa på langen og brosma(ca200-400m) da ville jeg anbefalt store fileter eller hel agnfisk med tungt blylodd med div. krims(blekkspruter,slanger. ol.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker du litt grunnere (dvs.opptil 100m) etter torsk så er kanskje ikke agn nødvendig... med tanke på hvor du bor ville jeg satsa på langen og brosma(ca200-400m) da ville jeg anbefalt store fileter eller hel agnfisk med tungt blylodd med div. krims(blekkspruter,slanger. ol.)

Takk for tipsa!

Er også ei sandgrunne som jeg har observert ufattelig mye småflyndre på (ca 1m dybde), men som strekker seg til ca 15-20meters dyp. Tenkte å prøve flyndrefiske fra båt eller land der, noen tips til agn og metode for dette fisket?

Mvh Jumbalaya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke nødvendigvis å fiske på mer enn 200 meters dyp for å få stor brosme eller lange. Persen min er tatt på 90 meters dyp, og på Mausund har THK fått flere opptil 34,7 kg på "bare" 110-120 meters dyp. Lokalkunnskap med snakk om bare få meters presisjon er avgjørende for å lykkes etter stor lange og brosme. Finnes det aktive eller pensjonerte yrkesfiskere i området du fisker så er erfaringen deres gull verdt! Gode tips å hente i Morten Ruuds artikkel i siste AoF, i tillegg til artikkelen til CB her på fiskersiden. Gode sjøkart, godt ekkolodd og gps er alfa og omega om du vil finne egne plasser til lange og brosme.

Fersk sild, både fersk og frossen makrell, og spesielt småseiflabbere eller halve småsei er velprøvde agn etter lange og brosme. Mener å huske at gamle Jens Ploug Hansen anbefalte lyrfilet, men for min egen del tar jeg heller lyr til mat enn til agn - også fordi sei gjerne er mye lettere tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveitebom er ett must

Er det egentlig det? Glidebom til glidetakkel ved oppankring ja, men i litt strøm trenger man ikke nødvendigvis bom med tykk, stiv sene som sjelden floker seg. Kan være praktisk ja, men et must?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig det? Glidebom til glidetakkel ved oppankring ja, men i litt strøm trenger man ikke nødvendigvis bom med tykk, stiv sene som sjelden floker seg. Kan være praktisk ja, men et must?

Ved fiske over 100m dypt er det greit å slippe kluss med agn og hovedsene. leit og sitte og vente på napp når agnet ligger surret rundt hovedsena. grunnere bruker jeg andre takler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...for ikke å snakke om dyp på 400 meter eller mer, da bruker man selvsagt idiotsikre takkel som garantert ikke floker seg! Innbiller meg at paternoster er undervurdert på dypt vann i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.