Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på bestemor gjedda med fluestang og belly


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Er en liten stund siden jeg har lagt inn noen fangstrapport nå så her er en samle tråd i fra gjedde satsingen jeg har holdt på med i det siste….

Jeg anskaffet meg belly båt i januar og har klødd i fingrene etter å prøve meg etter gjedda med denne farkosten. Men det har tatt sin tid før gjedda har begynt å vise en viss interesse for fluene i år, mye seinere en normalt i hvert fall. Så endelig på lørdag som var så fikk jeg min dåp i bellyen etter gjedda.

Dag 1.

Erling og jeg tok turen til Nordenden av Hallandsvannet for å se om det var noe liv her. Grunnen til valget av plass var den sørlige vinden som fører det sol varmede vannet nordover. Apropos vind… IKKE prøv bellyen for første gang når det blåser relativt kraftig, det tar litt tid å lære seg å manøvrere farkosten og vinden hjelper definitivt ikke. Jeg ligna vel mest på ei skadeskutt and der jeg prøvde å kjempe mot vinden, og må innrømme at jeg ble en smule frustrert…

Men, selv om jeg ikke hadde kontroll så hadde i alle fall Erling det og det tok vel en 10min før første fisken var på. Det viste seg å være ei fin gjedde så jeg måtte prøve å komme med håven… noe som ikke var så lett når jeg verken klarte å svinge og knapt klarte å padle mot vinden, så det ble til at Erling prøvde seg med ett nakke grep noe dyret ikke likte og våknet til liv! Med uttallige saftige utras samtidig som Erling prøvde å padle seg nærmere meg så var det liv en stund. Men omsider så var fisken ferdig og jeg fikk håvet den.

5330_s.jpg

4.1 kg og gutten er storfornøyd!

Har desverre ikke noe bedre bilde av gjedda di Erling....

Så ble det en del padling og litt fisking på meg, og etter hvert så klarte jeg i hvert fall å komme meg framover og fant en rolig liten vik. Der fikk jeg endelig fisket litt ordentlig og da satt første gjedda på. Ikke så enorm, men moro å endelig få første fisken opp i bellyen.

5331_s.jpg

Første fisk er et faktum!

Etter denne fisken så kjente ikke jeg noe mer, men Erling fikk to til på land en som var noe mindre en min og en nesten mindre en flua!

Dag 2.

Planen var at Erling og jeg skulle teste brunørreten i Nesvannet, men en lekk belly (Erling sin) satte en effektiv stopper for det. Da bestemte vi oss for å ta turen til hallandsvannet og se om det var noe liv i sørenden av vannet siden det er fult mulig å få gjedda i fra både land og vann her. For å gjøre historien kort så fikk jeg 3 gjedder i fra ca 1.5-2.5kg i fra bellyen mens Erling blanket i fra land. Har dessverre ingen bilder så dere får bare tro på det jeg sier ;-)

Noe av grunnen til denne forskjellen er nok at jeg fisket noe dypere en hva som var mulig i fra land og at gjedda ikke har trekt inn i sivet enda men heller står dypere i vannet.

Dag 3.

Dette var den første turen jeg hadde aleine etter gjedda og da bestemte jeg meg for å parkere bilen ved midten av vannet og kaste bellyen på ryggen og gå så langt jeg orket i varmen mot vinden for så å drive med vinden ned mot bilen igjen. Dermed blåste jeg opp bellyen og fylte alle lommene med termos, kopp, sjokolade, fluer, kamera, stenger, osv. for så å ta den på ryggen og vende nesa sørover. Neste gang så kler jeg ikke på meg stillongs og ullsokker før jeg er framme, spesielt ikke når det er 25+++ i sola…

Etter en heller varm gå tur så sjøsatte jeg ringen like ved en sivkant hvor jeg har fått gjedde tidligere. Men her var det helt dødt av en eller annen grunn. Så jeg skiftet taktikk og prøvde meg fram på dypere plasser istedenfor, noe som ga resultat i fin gjedde på 2kg+.

5333_s.jpg

Den vil ned!

5334_s.jpg

Ikke helt klar for håven enda.

5335_s.jpg

Endelig!

Det var den eneste fisken jeg fikk kontakt med i løpet av den dagen. Selv om jeg prøvde både dypt og grunt og hele arsenalet av fluer. Men ingen ting er så galt att det ikke er godt for noe så jeg knipset et par bilder i fin været.

5332_s.jpg

Våren er her…

5336_s.jpg

Det samme er tjelden.

Dag 4.

Elin og jeg tok oss en tur til sørenden av hallandsvannet igjen etter at verandaen var oljet.

Været var strålende og det tok ikke lang tid før jeg hadde en brukbar fisk i andre enden av snøret. Elin sto på land og fotograferte hele sekvensen mens jeg kjørte fisken, håvet den avkroket, poserte og slapp ut igjen.

5337_s.jpg

Fisken er snart klar for håven

5338_s.jpg

Der ja!

5339_s.jpg

Godt fornøyd.

5340_s.jpg

Ikke lett men c&r bildet når gjedda har det travelt med å komme seg ned i vannet :-)

Mens Elin og jeg tok en kaffe pause så bestemte denne ”fiskaren” seg for å ta en hvil på god båten.

5341_s.jpg

Makro er moro…

Så måtte Elin av gårde i et møte mens jeg fortsatte jakten på den store bestemor gjedda. Etter en ikke alt for lang tid så havnet denne i båten ikke så veldig stor, men morsomt allikevel.

5343_s.jpg

Rett under 2kg?

Denne gjedda er den første som har måtte bøte med livet pga dyp kroking. Jaja bedre å ta ut de små en de store.

Etter dette så tok jeg turen over til denne vika…

5344_s.jpg

Her må det da være gjedde?

Og det var det… i løpet av to kast så hadde flua følge av to forskjellige fisker. Den ene på rundt 2kg og den andre rundt 4kg som sto og tittet på meg en stund. Lurer på hva den tenkte? Kanskje noe som dette: ”hmm det var ei stor and, klarer jeg å spise den hel?”

Men heldigvis så bestemte den seg for å sige unna og på tredje kastet så hadde jeg fast fisk.

5345_s.jpg

Der sittern!

5346_s.jpg

Bra fight ga den….

5347_s.jpg

Men et sinsykt sår førte til kjapp utsetting…..

Grunnen til at jeg lot den gå og ikke kakket den var at fisken virket frisk og rask samt at såret så ut til å ha grodd en liten stund så da valgte jeg å gi den en sjanse. Fisken var rundt 2kg noe som virker som en veldig vanlig størrelse i vannet.

Jaja da var 4 dager med gjedde jakt over, resultatet er vel helt greit, men den store mangler…

SÅ?

5342_s.jpg

To be continued...

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldeles glitrende rapport gutt!

Fine bilder og søte gjedder.

Også ser du jo artig ut der du sitter oppi bellyen din da...

Mvh Oz

+++: Rappkonk var et godt tips!

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin rapport :) .

kan skrive under på at vind er en sak man ikke bør under vurdere når man er ute i belly.

et lite anker er greit å ha i den ene lomma, og ikke minst å planlegge fiskeruta etter vindretningen

:o

du blir nok enda mindre tøff når ei stor gjedde skal opp i fanget ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

Hvis ei stooor gjedde en gang skal bite på så kommer jeg nok til å paddle som en gall mot land med gjedda på slep... hvis ikke den sleper meg avgårde :)

Anker er planen. kunne også tenkt meg et slags driv anker men får se hva jeg klarer å mekke sammen.

Svein: det er ål og stingsild i vannet, og med all den fiskingen du får gjort framover så er det nok ikke noe problem om jeg klarer en art i mnd :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble foresten en tur i går kveld også. Erling fikk 3 gjedder største på ca 4.5kg. Har desverre ingen bilder av denne siden jeg var på andre siden av vannet og Erling glemte at han hadde med seg eget kamera :angry:

Jeg fikk 2 gjedder hvor den ene var den samme (den med såret) som den jeg fikk dagen før. det var like mye fight i den i går så det virker som om den klarer seg fint tross såret.... Ellers så ble det en regnbue på 37.5 cm som tok ei gjedde flue....

Gone fishing:hehe sant nok. men jeg må jo klare å bikke minst 4kg før jeg gir meg. du har jo gjort det to ganger nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Helt suveren rapport Jan, dette blir konkseier om du melder den inn! :lol:

Gjeddefisket i bergensområdet er jo kjempespennende, bør være et potensial for riktig gromfisker i de rette vannene. Halland kan skjule flotte fisker, men de største gjeddene har jeg faktisk hørt om fra vannet i bunnen av Eidsvågen, vannet like ved Gilde-anlegget rett etter den første, store bytunnelen på vei fra byen og ut mot Åsane. Her har jeg sett bilder av flere store ørreter og ikke minst gjedder på mellom 4 og 9 kilo. Det går også rykter om fisk på mye over 10, men dette har jeg ikke sett bilder av. Det er den innerste delen av vannet som har levert gromfisk, skal vist være noen heftige sivkanter der inne.

Kom dere ut! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt suveren rapport Jan, dette blir konkseier om du melder den inn! :lol:

Gjeddefisket i bergensområdet er jo kjempespennende, bør være et potensial for riktig gromfisker i de rette vannene. Halland kan skjule flotte fisker, men de største gjeddene har jeg faktisk hørt om fra vannet i bunnen av Eidsvågen, vannet like ved Gilde-anlegget rett etter den første, store bytunnelen på vei fra byen og ut mot Åsane. Her har jeg sett bilder av flere store ørreter og ikke minst gjedder på mellom 4 og 9 kilo. Det går også rykter om fisk på mye over 10, men dette har jeg ikke sett bilder av. Det er den innerste delen av vannet som har levert gromfisk, skal vist være noen heftige sivkanter der inne.

Kom dere ut! :lol:

Øi, Audun, følg med da. Denne ble meldt inn i konk før sommeren og kom på delt tredje (hvis jeg ikke tar veldig feil). Har hørt endel rykter om 13kilos gjedde i Hallandsvatnet i det siste. Fra flere hold. Spennende. Tipper du sliter om du får den oppi bellyen Jan.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de største gjeddene har jeg faktisk hørt om fra vannet i bunnen av Eidsvågen, vannet like ved Gilde-anlegget rett etter den første, store bytunnelen på vei fra byen og ut mot Åsane.

Tenker du på Jordalsvannet? Eg kan bekrefte at her er det STOR gjedde. Fikk min pers gjedde der på ca 5-6kg og engang kom det 2 gjedder mot wobbleren som var begge 10kg+ og har også set STORE gjedder der rundt gyte tidene helt ved land. Det er vist ulovlig å fiske i hovedel av vannet siden det er drikkevann men det ser ikke ut som om de som bor der bryr seg noe om. Er forresten ganske stor ørret der som eg har observert vake.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øi, Audun, følg med da. Denne ble meldt inn i konk før sommeren og kom på delt tredje (hvis jeg ikke tar veldig feil). Har hørt endel rykter om 13kilos gjedde i Hallandsvatnet i det siste. Fra flere hold. Spennende. Tipper du sliter om du får den oppi bellyen Jan.

Mvh Oz

:lol::lol: Åh, er`e han Audun F. Skjølberg som FØLGER MED, han OPPDATERTE...? Dette var litt flaut...fine rapporter blir aldri utdatert!

Tenker du på Jordalsvannet? Eg kan bekrefte at her er det STOR gjedde. Fikk min pers gjedde der på ca 5-6kg og engang kom det 2 gjedder mot wobbleren som var begge 10kg+ og har også set STORE gjedder der rundt gyte tidene helt ved land. Det er vist ulovlig å fiske i hovedel av vannet siden det er drikkevann men det ser ikke ut som om de som bor der bryr seg noe om. Er forresten ganske stor ørret der som eg har observert vake.

Right on, Jordalsvannet heter det, stemmer det! Jeg fikk aldri prøvd, angrer som en hund på akkurat det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det blitt liv igjen ja :)

Hallandsvannet er ikke noe dårlig gjedde vann med tanke på str heller. ble vel tatt i hvert fall 3 stk over meteren i år av div bygdefolk. Største var vel 10.5 hvis jeg ikke husker helt feil. Ut i fra hva jeg fikk vite om fangstene så er det ikke spesielt erfarne gjedde fiskere som har stått for fangsten heller så da er det håp for de fleste som prøver seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt suveren rapport Jan, dette blir konkseier om du melder den inn! :)

Gjeddefisket i bergensområdet er jo kjempespennende, bør være et potensial for riktig gromfisker i de rette vannene. Halland kan skjule flotte fisker, men de største gjeddene har jeg faktisk hørt om fra vannet i bunnen av Eidsvågen, vannet like ved Gilde-anlegget rett etter den første, store bytunnelen på vei fra byen og ut mot Åsane. Her har jeg sett bilder av flere store ørreter og ikke minst gjedder på mellom 4 og 9 kilo. Det går også rykter om fisk på mye over 10, men dette har jeg ikke sett bilder av. Det er den innerste delen av vannet som har levert gromfisk, skal vist være noen heftige sivkanter der inne.

Kom dere ut! :D

Det er også gjedde av pen størrelse i flere vann i Fana bydel. Har hørt om gjedde over 10 (uten at jeg stoler på det da jeg ikke har hørt annet enn rykter angående den). Men jeg har selv hatt gjedde inntil land som har vært 5kg+ Samme vannet har dokumentert fangst av ørret på over 3kg.

Kan tenke meg en tur tilbake dit når jeg er i Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.