Gå til innhold
Fiskersiden

Vidunderlige Østmarka, mandag 8.mai


Perca
 Share

Recommended Posts

Mandag... En ny uke hadde akkurat begynt etter årets første varme helg. Det var en stressende og lang dag på jobben. Da kjenner jeg mobilen vibrere i lomma. Det er en sms fra Motor`n. Før jeg åpner meldingen så har jeg mistanke om hva den omhandler... Joda, han lurer på om jeg gidder å bli med på en tur etter ørreten i Østmarka! He, he... Om jeg gidder.!? Jøss, ja, selvfølgelig gidder jeg det! Det vil bli årets første tur i åpent vann etter brunørreten.

Jeg hadde mye arbeid igjen på kontoret og Motor`n sa han skulle pelle litt mark mens jeg ble ferdig med det jeg måtte gjøre på jobben. Klokka halv sju møttes vi, Motor`n hadde funnet mark og vi stevnet inn i marka. Selvfølgelig så ble elgbikja også med. Planen var å gå til "Bortgjemtvannet", der er det blitt tatt mange fine ørretter opp gjennom årene. Den største vi vet om som ble tatt i dette vannet er tatt av far til Motor`n og veide 2,4 kg.

Etter en snau halvtimes gange så får vi en fin opplevelse, en orrhana sitter i toppen på ei furu og har et flott kveldsspill. Den buldrer og sjoer så vi lurer på om den får betalt for det. Det er ikke mye som gir meg så gode vårfølelser som orrhanespill. Etter 45 minutter er vi framme ved vannet. Ved første øyekast så ser det ut som om det vaker over hele vannet! Men vi blir raskt klar over at det er masser av elskovssyke frosker som svømmer fram og tilbake i søken etter partner.

froskevak.jpg

Det var hundrevis av frosk som kvekket og svømte rundt i Bortgjemtvannet denne kvelden.

Jeg tjorer elgbikja fast til en furubuske for det er jo båndtvang og en elglos på denne årstiden vil jeg ikke ha noe av! Vi setter oss ned og nyter synet av et isfritt vann mens vi prater om hva slag utstyr vi skulle forsøke å lure ørretten med. Motor`n går for mark og jeg vil prøve med sluk. Mens vi monterer stengene så ser vi det første vaket fra en ørret! Dæven, kommer det fra Motor`n! Den var pen! Jeg satt som en saltstøtte og bare nøt synet av vakringene som ørretten lagde. Til slutt så nermest peip det i meg... Jo, den var skikkelig pen... Med skjelvene fingre satte Motor`n på noen meitemark og jeg knøyt på en Panther-Martin i gull og svart. Motor`n plasserte markklysa i vakområdet for ørretten mens jeg startet kastingen med spinneren min ikke langt unna. Den sitrende spenningen som kommer når du kaster etter fin fisk er ubeskrivelig! Jeg står med halvåpen munn og konsentrerer meg så jeg nesten får hodepine... Men fisken vi hadde sett vake ville hverken ha spinner eller mark. Motor`n satt standhaftig igjen ved plassen som vi hadde sett fisken vake mens jeg gikk rundt på den andre siden av vannet. I det jeg går fra Motor`n så flyr det 4 traner over oss, høyt flyr de, med retning mot Årnestangen nord i Øyern. Disse store fuglene som flyr med langstrakt hals og kommer med noen skikkelige trompetstøt får oss til å føle oss som vi er langt uti villmarken, og det selv om vi bare er 20-30 minutters kjøring fra Oslo sentrum!

Da jeg har kommet rundt på andre siden av vannet og fortsetter fiskingen så er det en frosk som dukker fram rett foran gummistøvlene, den hopper ut i vannet og blir liggende rolig. Jeg tar fram kameraet og får tatt et bilde førden dukker og svømmer avgårde.

frosk1.jpg

Etter at denne frosken har svømt avgårde så ser jeg ytterlige 2 vak, den ene er godt innenfor kastehold. Jeg får ut spinneren med et vellykket kast og sveiver inn akkompagnert av de flotteste tonene fra en svarttrost som er i storslag denne nydelige kvelden. Like før jeg skal løfte opp spinneren så ser jeg en stømvirvel like etter spinneren! Det var ørretten som hadde fulgt etter og bommet på spinneren! Jeg er sikker på at jeg der og da fikk en puls som om jeg skulle ha løpt 2-3 km! Ut med spinneren igjen... Men det ble med det ene forsøket fra ørrettens side. Jeg så den ikke igjen. Motor`n satt fortsatt på den steinknausen hvor jeg hadde forlatt ham.

bortgjemtvannet.jpg

Han satt og storkoste seg og kikket på en frosk som forsøkte å klatre opp på duppen! Hver gang den var halvveis oppå så veltet duppen. Jeg gikk videre for å gjøre et forsøk på en fisk som hadde vaket med et skikkelig plask. Mens jeg rolig går langs vannet så kaster jeg et blikk ned på bakken... Og i samme øyeblikk så opphever jeg tyngdekraften! Jeg er i ferd med å sette ned venstre foten oppå en huggorm! Jeg skjønner bare ikke hva som skjedde, men jeg lettet fra bakken og "svevde" over ormen! Dere får ha meg unnskyldt, men jeg liker bare ikke huggormer! Egentlig så er vel sannheten at jeg er litt redd dem... Men hoggormen var nok minst like redd meg som jeg var den! Det var bare så vidt jeg rakk å ta et bilde før den forsvant.

huggorm.jpg

En brun huggorm fra Østmarka. Mest sannsynlig en hunn. Og om du lurer på hva som skjedde med denne ormen så er svaret at den lever fortsatt lykkelig i Østmarka.

Fisket ble litt ukonsentrert etter dette ormemøtet. Jeg smøyg meg ut på en flytetorv og fikk på ny en god villmarksfølelse. Opp av torva så seg det myrgass, ingen god lukt i seg selv, men blandet med lukten av pors så er det som parfyme for meg. Jeg antar at flere enn meg kjenner til denne "godlukta".

pors.jpg

Her er porsen i ferd med å åpne seg. Den er utrolig aromatisk denne busken.

Kvelden er så full av lyder fra fuglene og froskene at jeg kommer i skikkelig hvilemodus... Det viktigste denne kvelden blir med ett ikke fisket. Det er den rolige stemningen med alle de dyrelydene jeg hører som blir det viktigste. Det føles plutselig ikke riktig å få en fisk denne kvelden!

Jeg går tilbake til Motor`n som har sittet og meditert mens han så på duppen. Den første kommentaren hans da jeg kom var: Kan vi ha det bedre en dette, Per..? Ord blir overflødig og jeg bare rister på hodet. Det er dette som er livet!

Mens vi sitter der og løser et par verdensproblemer og ser utover vannet så dukker en annen kjenning fra i fjor opp! Hun er vanligvis ikke så velkommen, men etter den lange og harde vinteren så er det nesten så vi ønsker henne velkommen. Og hvem er så hun..? Jo, det er myggen! Den kjente, men ikke akkurat kjære lyden av mygg... Høyfrekvent bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz, inn i øret, inn i nesa, stikk i nakken, kravling i håret! Joda, den oppførte seg akkurat likt med fjorårets mygg, og myggen året før der igjen...

mygg1.jpg

Her har ei av myggedamene satt seg på buksa mi. Jeg må innrømme at det etter hvert ble mer catch enn relis på denne arten... Vi kan nok banne denne skapningen opp og ned, men den dagen skogen blir tom for mygg så tror jeg jammenimeg jeg vil savne den! Den hører liksom med i naturen den også...

Vi ble sittende og bare se ut over vannet til klokka ble nesten halv elleve på kvelden, rugdene hadde begynt å trekke og et av knutepunktene i dette trekket så ut til å være rett over oss. Det kom rugder i ett sett, de "knortra" og "pistra" og skjeinet avgårde. Flaggermusene hadde også våknet. Da spør Motor`n meg om jeg vet hva flaggermus heter på nynorsk! HÆ? Svarer jeg, på nynorsk..? Jeg har vel ikke tenkt på nynorske ord siden gymnastiden! Da forklarer han meg at på nynorsk så heter den "vinglekuse"!!! Jeg lo nesten på meg brokk! Det var bare så fullstendig surrealistisk i den stemningen vi var i... Da latterkula hadde gitt seg ble vi enige om at etter mengden mygg å dømme så bør disse vingleku... bli ganske feite i løpet av sommeren!

Vi måtte bryte opp for vi skulle begge dra på jobben før kl 6 morgenen etter. Stengene ble demontert, bikja ble løsnet fra furubuska og vi gikk hjemover. Da vi nærmet oss plassen hvor orrhanen hadde spillt så spretter en hare ut på skogsbilvegen foran oss! Elgbikja holder nesten på og tilte! Jeg får bekreftet hva jeg har hatt mistanke om noen ganger, at hun ikke bare jager hjortevilt... Uansett, det er moro å få et glimt av haren.

Dette har vært en tur med mye naturopplevelser, og jeg kan nesten ikke huske at vi har hatt en tur hvor fiskingen har kommet så i skyggen av andre naturopplevelser. At vi har et slikt eldorado like utenfor hovedstaden vår er jeg sikker på at mange ikke er klar over.

Om jeg har sluttet å få fisk spør du..? Å, neida! Jeg var en tur ute i går også og da... <_<

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he... Jeg er ihvertfall sikker på at den IKKE heter vinglekuse... ;) Men for oss halvtamme Østlendinger så er det mye moro med nynorsk! Vi lager våre egne nynorske ord og som oftest så er de mye mer morsomme en de riktige ordene... I hvertfall for oss...

For eksempel navnet på en større organisasjon, "Rævve kråssen"... Eller hvis du snakker nynorsk til en svenske og forteller at du jobber i et forlag som heter " Det Norske Samlaget"... Jeg skal ikke her utdype hva en svenske mener med ordet "samlaget"... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Det gjør ikke noe at AOF ikke har dukket opp når jeg kan lese slike rapporter... Flotte bilder! reptil/herptilelsker som jeg er likte jeg huggormbildet best :D

Fråga nr 2: Hva heter flaggermus på latin?

Flaggermus er ein pattedyrorden som heiter Chiroptera på latin. I Noreg (:P ) har me 11 ulike artar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.