Gå til innhold
Fiskersiden

Borte bra, hjemme best... 17.mai på fjorden


Perca
 Share

Recommended Posts

Det er kanskje noen her som har fått med seg at jeg har vært en tur i Lofoten uten å bli så veldig imponert av fisket der..?

Etter kun en arbeidsdag så kom 17.mai ;) og det er jo fridag for de fleste av oss. Fruen var innstilt på å ta en fisketur denne dagen da vi ikke har noen barn å ta hensyn til. De er så store at de setter pris på at gubben og gamla ikke henger rundt dem.

17.mai opprant med et heller grått vær. Men har vi bestemt oss for å fiske så gjør vi det! Det er jo bare å ta på seg de rette klærne for anledningen. En kollega av meg hadde også lyst til å bli med og det var jo bare hyggelig.

hurra.jpg

Hurra for 17.mai!

Jeg satte ut båten ved Vækerøstranda og satte kursen mot noen områder hvor jeg vet det pleier å være bra med fisk. Det var torsk og sei som vi ønsket å få, og om en sjøørret skulle forville seg bortpå kroken så hadde vi nok godtatt det også... :huh:

Fruen brukte litt tid på å få ut vobleren sin så jeg satte ut min først. Jeg hadde akkurat sluppet ut nok sene og skulle sette stanga i stangholderen da høgg det på! Den fisken var det skikkelig liv i og mens jeg sveiver den inn mot båten så begynner snella mi å krangle! Plutselig så forsvinner en masse sene ut av spolen selv om jeg sveiver! OK, fisken var sterk den, men det var ingen motstand fra bremsen på snella. Da ser jeg at på venstre side av snella så mangler det en del! Det er den delen som holder spolen på plass... Vel, jeg måtte presse venstre tommel mot spolekjærnen og omsider så fikk jeg opp fisken. Det var en sei. Jeg fikk lempet den opp i båten mens jeg bannet snella opp og ned! Det var en fin sei, 2,8 kg veide den selv om den var noe tynn. Den var 68 cm lang.

Dette var en knallstart på turen, og jeg hadde med en Ambassadeur til som reservesnelle og monterte denne på stanga og startet på nytt med og dorge. Det tok ikke et minutt så er det forsyne meg en fisk til som går på vobleren min. Denne kjennes noe midre ut, men den er sprek denne også. Og så plutselig så kommer det noen rare lyder fra snella mi og fisken drar snøret uhindret ut..! Jeg tror jeg skal nøye meg med å fortelle at de glosene som kom ut av meg der og da er av den typen som det er aldersgrense på... ;)

Men til slutt så fikk jeg lurt fisken inn til båten.

seisvm.jpg

Dette var også en sei, og jeg begynte å drømme om seibiff...

Elgbikkja var litt skeptisk til hva som foregikk og ble nesten flau over de ordene som randt ut av kjeften min.

skeptiskpetra.jpg

Denne veide drøye 1,5 kg og jeg lagde ikke noen stor seanse for å få den opp i båten.

sei.jpg

Her er den i svevet, fin matfisk dette her. Legg også mærke til den sexy stillingen jeg har når jeg vipper fisken ombord i båten... he, he... Typisk at en blir tatt bilde av når men ser dummest ut!

Men nå hadde jeg ikke fler sneller med meg så vi ble enige om å fiske på skift med de to komplette utstyrene vi hadde igjen. Det tok ikke lange stunden så fikk kollegaen en sei til, denne veide ca 1,7 kg. Mens han sveiver inn denne så biter det på hos Fruen... Da stopper jeg båten så innsveivingen skal gå lettere. Opp langs siden på båten så sklir det en grei torsk!

fruentorsk.jpg

Fruen løfter opp en torsk på ca 2,5 kg. Den er fin den fiskerbunaden til Fruen... :D Kollegaen min måtte bare ringe til bror sin og mobbe han, for han var og gikk i barnetog med unga sine, men han er like fiskegal som oss. :D Så egentlig var det nesten ufint og fortelle han om det bra fisket vi hadde.

Like etter så får kollegaen en hvitting på vobleren. Den er sørenimeg glupsk den hvittingen!

hvitting.jpg

Hvittingen er ikke så mye lenger en vobleren!

Det var en alldeles herlig dag på fjorden. Vi var eneste båt som vi så dorget og det var nesten ingen andre båter på fjorden heller. Det vil si at sjøen lå flat som et stuegulv! Det var kun noen bølger en sjelden gang fra Nesoddbåtene og fra båten til Havneoppsynet, den båten lager forresten jævlig krappe bølger! Vi fisket effektivt i 3,5 timer og det beit i et enda kjør! Da vi tok opptelling så hadde vi fått 43 torsk, 3 sei og 1 hvitting! Mens jeg sveivet inn for siste gang så høgg det på en fisk til! Denne kjentes fin ut! Og etter litt om og men så kom det en fin sei til opp langs båtsiden. Jeg hadde ikke lyst til å bruke hoven da det finnes mer morsomme ting å bruke tiden på enn å få 3 kroksett løs fra hovnettet. Jeg stikker hånda ned i vannet og får tak i gjellene på seien. Da vrir denne sei-dævelen på hodet og det ene kroksettet huker tak i "tommelputa" inni hånda mi! :D Og gjett hva seien gjør..? Jo, den tar rennafart og drar kroken gjennom tommelputa og river opp et dypt sår som nesten er 5 cm langt! Å, fytti holingen som det svir! Og som det blør... Vel, jeg får den opp på tredje forsøk, men det ser ut som et slakteri der jeg sitter. Det viste seg at seien var 71 cm lang og veide drøye 3 kg.

Elgbikja er vant til båter og fisk, men denne gangen så det ut som hun hadde fått nok! Det var fisk og vann overalt på dørken i båten så hun klatret opp på den ene tofta, la seg ned og fulgte med fra denne noe tørrere plassen. :D

elghund.jpg

Litt skeptisk til den som ligger på toppen og spreller.

Det var kun to av 48 fisk som veide under 1 kg! Det å dra til Lofoten på fisketur er vel som å gå over bekken etter vann! For makan til fiske som var i Oslofjorden på 17.mai er det sjelden å oppleve.

Og mens jeg har skrevet dette så holder jeg på og fordøye dagens middag som var... Joda, du gjettet riktig! SEIBIFF ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra bilder PERCA. Veldig hyggelig å lese fiskerapport fra en ekte sportsfisker som trosser 17. mai feiring og dårlig vær. Hyggelig at du fikk så mye fin matfisk og at det ikke bare er meg som avliver fisken og spiser den.

Hvordan er kvaliteten på torsken nå for tiden ? Jeg har hørt at torsk helst skal fanges i måneder med "r" i. Er dette bare overtro ?

Fortsett å legge inn rapporter med bilder PERCA. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og takker... :D

Jeg har også fisket lenger ut i fjorden i det siste og det er ingen problemer med å dra torsk så det monner! Men det er med dette fisket som med mye annet, lokasjonen er viktig og måten man dorger på!

Det er ikke vanlig at jeg tar med meg all fisken jeg får. Men denne gangen så var det mange bekjente som hadde ytret ønske om en torskemiddag og det er jo litt moro å kunne levere "varene" på bestilling. :) Hadde det ikke vært for at så mange ønsket torsk til middag så hadde nok 30-35 av dem fått svømme videre. Det vanlige er at jeg tar med meg fisk til 3-4 middager hjem.

Om ikke torsken er best i måneder med R..? Har du aldri hørt om måneden mrai..? :D Neida, fra spøk til revolver, det som er viktig er å bløgge fisken umiddelbart etter at den er tatt opp i båten. Og om sommeren så er det veldig viktig å sløye fisken med en gang og ikke la den ligge i sola! Hell gjerne vann over fisken med jevne mellomrom, men for all del ikke la den ligge i pisslunket vann! Nå på 17.mai så var det regn og overskyet med rundt 10 grader og da tåler fisken godt å ligge i et par timer før den blir sløyd når den er bløgget. Om sommeren så har jeg ofte med meg is og isoporkasse på fisketur. Jeg tar tomme melkekartonger og fyller de med vann og legger de i fryseren. 3 slike kartonger i en isoporkasse holder hele dagen og litt til. Også kjekt å ha for å kjøle ned "Farrisen" når det er varmt i været...

Hvis jeg har satt av en dag til fisking så fisker jeg! Det eneste som kan hindre meg er sykdom eller alt for sterk vind hvis jeg skal ut på sjøen. Er været som på 17.mai så er det jo bare å ta på seg "Bergens-bunaden" og dra ut. Det er faktisk noe fornuft i ordtaket om at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær...

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner bikkja å bli litt gammel ? Den ser litt..hmm..molefonken ut. Eller sjøsjuk eventuelt totalt uinteressert i den slags "byttedyr" - skulle vel vært noen hårete greier med klover og horn :) Forresten noe ærverdig over sånne gamle bikkjer.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja er ikke så veldig gammal, bare 6 år, og det finnes morsommere ting en fisk... :) Hun er ikke sjøsjuk, men hun synes at regnvær er helt pyton så sant vi ikke er på jakt! Da enser hun ikke været i det heletatt. Jeg har med meg dette bikjekreket over alt og her er et bilde hvor hun kjeder seg betydelig mindre en når hun er på fisketur!

petrabever.jpg

Her har hun vært med meg på beverjakt i Østmarka nå i april. Hun er ikke fullt så uinteressert på dette bildet! Hun er noe pjuskete i pelsen da hun har hatt fuktighetseksem. Hun er en fin kosebikje samtidig som hun fungerer på jakt.

petrakos.jpg

Her har Petra, som krapylet heter, og jeg slokna i godstolen! Fruen passet på og tok dette bildet... Som du ser så er vi ganske gode kompiser, bikja og jeg! ;) Og så har vi felles interesser, jakt, fisketurer og søvn... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.